Vruchtgebruik en successierechten.

brik en brak
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik en successierechten.

#1 , 17 jun 2016 07:59

Hallo,

Ik ga dit zo kort mogelijk proberen te verwoorden.
Mijn moeder woonde na haar echtscheiding met mijn vader bijna 18 jaar feitelijk samen met haar nieuwe vriend, na al die jaren besluiten ze toch om te huwen.
Ze zijn getrouwd onder het stelsel scheiding van goederen.
in het huwelijkscontract is ook opgemaakt dat bij overlijden van de man mijn moeder het levenslang vruchtgebruik heeft van zijn huis (dit huis was al zijn eigendom voor ze huwden).
Nu is de man onlangs véél te vroeg moeten gaan na een ziekte en blijft mijn moeder er alleen achter.
Haar man had 2 kinderen uit een vorige relatie, deze kinderen zouden het huis graag verkopen.
1 Klopt het dat zijn kinderen nu mijn moeder (bij haar akkoord) moeten uitbetalen inruil voor de opgave van haar vruchtgebruik.
2 Klopt het dat zij geen successierechten moet betalen op het uitbetaalde bedrag. (het huis was nooit haar eigendom).
3 Kan dit op de lange baan geschoven worden als zijn kinderen haar geen geldsom willen afstaan? Procentueel gaat het bedrag jaar na jaar omlaag door leeftijd.

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 17 jun 2016 08:47

De 2 kinderen kunnen uw moeder NIET verplichten om het vruchtgebruik op te geven. Als uw moeder er wil blijven wonen dan is dat zo.

Als uw moeder akkoord gaat om het huis te verkopen dan ontvangt zij inderdaad de waarde van het vruchtgebruik op basis van de leeftijd. Die waarde wordt bepaald op datum van't verleiden van de acte (die logischerwijs samenvalt met de datum waarop zij het huis verlaat zodat de koper het "vrij en onbelast" koopt. De notaris zal instaan voor de uitbetaling (vruchtgebruik aan uw moeder, de rest aan de 2 kinderen)

Uw moeder betaalde géén successierechten omdat vruchtgebruik van de gezinswoning vrijgesteld is van successie. Dus ook op het uitbetaalde vruchtgebruik moet geen belasting betaald worden.

brik en brak
Topic Starter

#3 , 12 okt 2016 17:17

Update,

Mijn moeder had vandaag afgesproken met de naakte eigenaars van het huis waar zij vruchtgebruik op heeft, zij vraagt nu zelf om te verkopen.
De naakte eigenaars weigeren te verkopen en zeggen dat ze het dan maar via het gerecht moet doen en dat zij dit dan op de lange baan zullen schuiven (desnoods voor meerdere jaren) zodoende haar vruchtgebruik steeds minder in waarde wordt.
De naakte eigenaars zijn ten andere zijde bereid haar een som van 35000€ te geven (wat niet eens de helft is van de waarde van het vruchtgebruik) om van haar vanaf te zijn.
Het huis staat leeg en begint voor mijn moeder wel geld te kosten om te onderhouden.

Wat is de beste oplossing voor haar om dit zo snel mogelijk af te handelen?

mvg,

Reclame

asperger

#4 , 12 okt 2016 17:32

Uw moeder heeft het recht op de omzetting van haar vruchtgebruik van de gezinswoning
De naakte eigenaars zijn daartoe verplicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

brik en brak
Topic Starter

#5 , 12 okt 2016 17:49

Kan ze dit dan best via vredegerecht eisen, en gaat dit dan geen jaren en massa's kosten ?

wanton

#6 , 12 okt 2016 18:14

Kan zij die woning niet verhuren?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

brik en brak
Topic Starter

#7 , 12 okt 2016 18:53

Ja dat kan ze maar dan moet ze alles van elektriciteitsleidingen volledig laten vernieuwen aangezien dit compleet niet comform meer is en zo zijn er nog wel mankementen die veel geld gaan kosten.
En ze ziet dit ook niet zitten, betalen ze de huur wel , breken ze de boel misschien af ....

asperger

#8 , 12 okt 2016 19:10

Ja dat kan ze maar dan moet ze alles van elektriciteitsleidingen volledig laten vernieuwen aangezien dit compleet niet comform meer is en zo zijn er nog wel mankementen die veel geld gaan kosten.
En ze ziet dit ook niet zitten, betalen ze de huur wel , breken ze de boel misschien af ....
Die grote kosten moeten niet door de vruchtgebruiker worden betaald, maar door de naakte eigenaars.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

brik en brak
Topic Starter

#9 , 12 okt 2016 19:37

Ja en daar wringt het schoentje ook, dat zal telkens een gerechtsprocedure vergen, dit hebben de naakte eigenaars duidelijk laten verstaan, ze weigeren alle medewerking hoe dan ook.
Ze wil het zo snel mogelijk verkocht krijgen om van de miserie vanaf te zijn.

iota

#10 , 13 okt 2016 13:16

Kan ze dit dan best via vredegerecht eisen, en gaat dit dan geen jaren en massa's kosten ?
Vraag aan de forumleden: wordt bij onenigheid over een erfenis altijd een gerechtelijke notaris aangesteld als men de juridische weg opgaat?
Of kan men voor sommige zaken ook terecht bij het vredegerecht?

In het geval van uw moeder zou het kunnen helpen om een advocaat aan te spreken die in eerste instantie probeert te bemiddelen tussen haar en de kinderen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”