uit onverdeeldheid treden ouderlijke woning

Rica
Topic Starter

uit onverdeeldheid treden ouderlijke woning

#1 , 18 okt 2015 17:23

Mijn broer en ik zijn, door nalatenschap, mede-eigenaars van onze ouderlijke woning. Ik zou mijn broer willen uitkopen, maar hij weigert tot een overeenkomst te komen. Ik heb hem al meermaals gevraagd de zaak te regelen. Ik heb hem een voorstel gedaan en gevraagd of hij daar mee akkoord kan gaan en indien niet, om mij een (redelijk) tegenvoorstel te doen. Maar ik krijg geen antwoord. Dit sleept nu al 3 jaar aan en ik wil het écht uit de voeten hebben...
Mijn vraag is nu: tot welke rechtbank moet ik mij wenden om, na de ingebrekestelling, een verzoeningsprocedure te vragen en daarna waarschijnlijk de gerechtelijke procedure te starten? (Ik weet dat de vrederechter bevoegd is voor mede-eigendom, maar is dat alleen voor appartementsrecht? Of ook voor mijn casus?). Alvast hartelijk dank voor mogelijke info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 okt 2015 20:07

Schakel uw notaris in. Die moet toch uiteindelijk de nodige regelingen treffen. Uw aanvraag zal steeds ingewilligd worden. Men kan immers niet verplicht worden in onverdeeldheid te blijven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rica
Topic Starter

#3 , 18 okt 2015 22:15

Dank u Wanton! Uiteraard zal mijn vraag steeds ingewilligd worden! Maar ik wil zoveel mogelijk zelf de regie in handen houden. Hoe meer ik de notaris laat doen, hoe mooier het prijskaartje... Als mijn broer zich in een verzoeningspoging akkoord verklaart met een bepaald bedrag, dan heb ik een akkoord/vonnis en moet de notaris alleen nog de akte voor de uit onverdeeldheidtreding opmaken. Is er geen akkoord over de prijs dan begint de gerechtelijke molen, met mogelijk 3 schatters e.d. en kan de zaak nog lang aanslepen... Vandaar dat ik eerst een verzoeningsprocedure wil proberen en vandaar mijn vraag of ik bij de vrederechter of Rb eerste aanleg moet aankloppen...

Reclame

patjebrussel

#4 , 19 okt 2015 17:39

Na 3 jaar zou je tot het besef moeten komen dat er geen regeling meer mogelijk is.
en dus moet je uit onverdeeldheid treden, dat laat je door een advocaat doen, een notaris zal dit niet doen, is hun werk ook niet.
De nieuwe regeling legt de door de rechtbank aangestelde notaris termijnen op, ook daar kan je tot een regeling vragen. Dat zal niet lukken (opmakend uit je vraag) en dus zal het uitdraaien tot een openbare verkoop, en kan je zo de woning inkopen. En wie weet doe je nog een koopje.
Je broer kan meewerken of niet : indien niet zal een andere notaris in zijn plaats tekenen.
Wij zijn ook uit onverdeeldheid getreden en hadden dit veel eerder moeten doen, we zijn erg blij met de gang van zaken en hoe de gerechtelijke notaris dit aanpakt.

j.demoor

#5 , 20 okt 2015 14:56

“Art.815. Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven;en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...“(Burgerlijk Wetboek).

De vrederechter is hiervoor niet bevoegd , krachtens art.591 Gerechtelijk Wetboek.

“Art.569.De rechtbank van eerste aanleg neemt kennis van alle vorderingen, behalve die welke rechtstreeks voor het hof van beroep en het Hof van Cassatie komen...”.(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Rica
Topic Starter

#6 , 22 okt 2015 00:20

Thx J. Demoor! Dit is de werkwijze die ik in gedachte had...

poloman

#7 , 06 nov 2015 21:35

“Art.569.De rechtbank van eerste aanleg neemt kennis van alle vorderingen, behalve die welke rechtstreeks voor het hof van beroep en het Hof van Cassatie komen...”.(Gerechtelijk Wetboek)."

Vraagje hieromtrent:

Als leek mocht ik verstaan dat de Familie Rechtbank werd opgericht om je voor elke vordering inzake familiale problemen je slechts tot 1 rechtsinstantie te moeten richten.

In praktijk mocht ik echter ondervinden dat van Artikels als Art.569 eveneens worden toegepast op dergelijk Familie dossier.
Betreft dit een verkeerd begrip?

Familie Rechtbank: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 254532.pdf
"Adviseren doe je vanuit een bepaalde vakinhoudelijke deskundigheid. Adviseren is erop gericht T.S. verder te helpen in zijn/haar specifieke situatie. Als je over directe macht en middelen beschikt dan ben je aan het managen"

poloman

#8 , 23 nov 2015 14:50

even ingekort:
geld Artikel 569 eveneens voor vorderingen in een familie dossier?
"Adviseren doe je vanuit een bepaalde vakinhoudelijke deskundigheid. Adviseren is erop gericht T.S. verder te helpen in zijn/haar specifieke situatie. Als je over directe macht en middelen beschikt dan ben je aan het managen"

poloman

#9 , 23 nov 2015 15:27

geldt

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 dec 2015 23:14

Familierechtbank is onderdeel van rechtbank eerste aanleg.

http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... chtbanken/

poloman

#11 , 04 jan 2016 19:20

Ondertussen werd mijn verzoek aan de Familierechtbank opgenomen door zowel de Rechtbank van Eerste Aanleg als het Hof van Beroep,
beide rechtbanken hebben Familie Kamers.

Betreffende uw eerdere bemerking aangaande de politiecommissaris, deze werd reeds jaren geleden in kennis gesteld van dit dossier.
Hij wenste niet tussenbeide te komen in .... de weigering van zijn ondergeschikte om PV's op te stellen.
"De politie is uw vriend", het informeren van uw zogenaamde vrienden door hen in CC te zetten blijkt echter een doodzonde.

poloman

#12 , 04 jan 2016 19:20

Ondertussen werd mijn verzoek aan de Familierechtbank opgenomen door zowel de Rechtbank van Eerste Aanleg als het Hof van Beroep,
beide rechtbanken hebben Familie Kamers.

Betreffende uw eerdere bemerking aangaande de politiecommissaris, deze werd reeds jaren geleden in kennis gesteld van dit dossier.
Hij wenste niet tussenbeide te komen in .... de weigering van zijn ondergeschikte om PV's op te stellen.
"De politie is uw vriend", het informeren van uw zogenaamde vrienden door hen in CC te zetten blijkt echter een doodzonde.

elscanipel

#13 , 20 mar 2016 11:50

door wie worden de kosten van een gerechtelijke procedure om uit onverdeeldheid te treden gedragen,is dat door diegene die de procedure in gang zet of zullen beide broers (in ons geval broer en zus) elk de helft daarvan moeten ?

elscanipel

#14 , 20 mar 2016 11:56

wij zitten in hetzelfde geval, nu 3 jaar al, we zouden een gerechtelijke procedure willen opstarten maar wil graag te weten komen of de kosten van deze procedure dan volledig ten onzen laste zijn of ze moeten gedeeld worden door beide partijen (broer en zus) ?

poloman

#15 , 08 jun 2016 11:38

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”