Erfdeel (ex-) schoonzoon

wouterj
Topic Starter

Erfdeel (ex-) schoonzoon

#1 , 22 okt 2008 12:19

Hoi,

Ik heb verschillende onderwerpen nagelezen maar ik kan niet direct een antwoord vinden op mijn vraag:

-Situatie:
Mijn ouders gaan uit elkaar, het is nog niet duidelijk of ze effectief gaan scheiden.
De ouders van mijn vader zijn reeds overleden en zijn erfdeel is toen op de gemeenschappelijke rekening gekomen.
Mijn grootmoeder (langs moederskant) leeft nog.

Volgens mijn vader kan hij bij het overlijden van mijn grootmoeder een erfdeel opeisen.

- Mijn vragen:
1. Kan dit als mijn ouders niet effectief gescheiden zijn?
2. Kan dit als mijn ouders effectief gescheiden zijn?
3. Zoja, hoe groot is dat erfdeel dan?

Wouter.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 okt 2008 13:39

Tenzij men met naam vermeld staat in een testament , erft iemand NOOIT van zijn schoonmoeder. Of men nu gehuwd is of niet meer. Een schoonkind is wettelijk en juridisch een 'vreemde'.
Iets anders is daa hij hetgeen hij van zijn eigen ouders heeft geërfd wel kan opeisen bij de verdeling tgv de scheiding van uw ouders.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wouterj
Topic Starter

#3 , 22 okt 2008 13:46

Thx voor de snelle reactie..

Hij kan dus het volledige erfdeel (van 12j geleden) opeisen bij de verdeling van de eigendommen? Ook indien er bv. toen een auto van gekocht werd?

Thx! again!

Reclame

wanton

#4 , 22 okt 2008 17:58

Inderdaad. Eerst kan nog nagezien worden voor wie de auto heeft gediend , als gezinswagen ( gezamenlijk ) of voor zijn werk (prive).
Het bedrag dat hij toen kan bewijzen ontvangen te hebben van die erfenis, kan hij bij voorafname vragen voor de verdeling. Indien moeder zo een persoonlijke inbreng had , kan zij dat ook doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”