Aangifte van nalatenschap

José
Topic Starter

Aangifte van nalatenschap

#1 , 06 okt 2008 14:32

Op korte termijn moet ik een aangifte van een nalatenschap tekenen. Ik weet echter niet als deze aangifte klopt. Stel dat deze aangifte niet klopt, zijn daar voor mij gevaren aan verbonden? Boetes of zo. Volgens de vermelding in de aangifte komt de nalatenschap voor de geheelheid in blote eigendom aan mij toe.
Vriendelijke dank
José

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 okt 2008 18:28

Uit deze gegevens blijkt het volgende :
U bent enig kind. Eén van uw ouders overlijdt zonder huwelijkscontract of testament. De echtgenoot/ote van uw overleden ouder leeft nog.

In dit geval is het normaal dat U de blote eigendom erft en de echtgenoot/ote het vruchtgebruik heeft zolang die zelf leeft. Bij diens overlijden komt U in volle bezit van de erfenis.
U bent dus wel verantwoordelijk voor de aangifte. Dwz. dat u akkoord moet gaan dat een volledige en correcte aangifte aan de juiste waarde is opgegeven.
De Registratie beschikt over een dokument met de banktegoeden. Die moet wel degelijk overeenstemmen. De aangegeven waarde van een onroerend goed moet wel de reële marktwaarde bevatten. Zij hebben tot 2 jaar de tijd om hier een aanpassing op te leggen. De boete valt nog mee.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

José
Topic Starter

#3 , 13 okt 2008 22:18

Dank voor uw reactie.

Ben inderdaad enig kind en er was een testament. Stiefouder krijgt vruchtgebruik en ik blote eigendom. Heb echter geen contact met stiefouder. Daar ik in het buitenland woonachtig ben, heb ik ook geen idee van waarde van onroerend goed. Denk dat de aangifte opgemaakt is door stiefouder. Kan ik een voorwaarde verbinden als ik mijn handtekening plaats?? Of moet ik een eigen notaris in de hand nemen??
Roerende goederen zijn heel laag ingeschat, geld was verdwenen.

Reclame

wanton

#4 , 14 okt 2008 16:50

Ik geloof niet dat U voorwaarden kan plaatsen bij uw handtekening , u tekent voor 'juist en waarachtig.' De waarde van een eenvoudig huis met enkel are grond ligt zo van 220 tot 250.000 €. misschien kan U zich daarop richten.
Verder , zoals reeds gezegd ,de Registratie zal zelf ook oordelen of de aangegeven waarde voldoende is. Verder zorgen zij zelf voor de verdeling tussen blote eigendom/vruchtgebruik.
De waarde van roerende goederen , andere dan geld , is gewoonlijk vrij laag. Men dient de verkoopwaarde aan te geven en die ligt veel lager dan de verzekerde waarde. Voor auto's neemt men meestal de catalogusprijs.

Vraag toch aan uw stiefouder hoe één en ander gewaardeerd werd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”