Opdraaien voor kosten rusthuis.

kiki50
Topic Starter

Opdraaien voor kosten rusthuis.

#1 , 05 feb 2016 12:57

Even de situatie schetsen,

Schoonmoeder heeft haar echtelijke woning verkocht nadat haar man gestorven is, uit die verkoop schenkt ze een klein deel aan de 2 kinderen en kleinkinderen dit is 9 jaar geleden.

Ze trekt bij haar dochter in waar ze maandelijks 500 euro betaald voor huisvesting, maaltijden, water en verwarming.
Wij merkten dat de moeder van haar pensioen van 1200 euro geen cent kan overhouden, zo ook niet van het overgebleven geld van de verkoop van het huis. De dochter versast alles naar haar eigen rekening, altijd met een smoes, er moet water bijbetaald worden, er moet verwarming bijbetaald, dit buiten die 500 euro om die ma betaald.

Zolang als de ma nog geld op de rekening had en zij als dochter de ENIGE als volmachtdrager, daar over kon beschikken was alles in kannen en kruiken, doch nu willen ze de moeder in een rusthuis onderbrengen, de rekening is leeg, ma ligt regelmatig eens in het ziekenhuis, de hospitalisatie rekening is opgezegd door ma op aanraden van haar dochter. Dus mijn man heeft nooit geen controle kunnen hebben over lopende bankzaken, hij had geen volmacht.

Nou stel dat ze ma geplaatste krijgen in een home en ze komt niet toe met haar pensioen, moeten wij dan ook gaan bijbetalen of is er een middel om de bal terug te keren naar die dochter van haar?

Onze situatie is wij hebben beiden gemiddeld pensioen en hebben nog een lening lopen ten bedrage van 500 euro op het appartement wat we ons sinds kort aangeschaft hebben voor onze oude dag.

Volgens onze notaris zouden we op dit moment niet veel kunnen doen daar ma vrij beschikt over haar geld, aantonen via gerechtelijke weg dat de dochter alles opgesoepeerd heeft kunnen we ook pas nadat ma overleden is, ook afstand van erfenis is pas mogelijk na overlijden.
Wij zijn heel bang dat we gaan moeten mee betalen aan de rekeningen van ziekenhuis en rusthuis, terwijl we nu we op pensioen zijn eindelijk eens een beetje meer van het leven kunnen gaan genieten.

Welke raad hebben jullie voor ons?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 feb 2016 13:04

Jullie zullen hoogstwaarschijnlijk een deel rusthuis moeten betalen.
Indien jullie kunnen BEWIJZEN dat er schenkingen zijn gebeurd aan één kind,
dan moet dat kind eerst aangesproken worden ten belope van het bedrag van de schenkingen. Eerst als dat geld op is zouden jullie dan zelf mee moeten betalen.
Alle bewijslast ligt evenwel bij jullie....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kiki50
Topic Starter

#3 , 05 feb 2016 13:30

Dat zal dan via de bank afschriften moeten gebeuren die we niet hebben.
Nou wil mijn man via billijkheid gaan: Verspilling door begunstigde mischien dat dit een mogelijk geeft.

De jarenlange verbreking van het contact tussen ouders en kinderen; financiële lasten van de onderhoudsplichtige; een slechte relatie tussen de begunstigde en de onderhoudsplichtige; de slechte gezondheidstoestand van de onderhoudsplichtige of van zijn gezinslid; het reeds betalen van een terugvordering; verspilling door de begunstigde; weigering van hulp door de begunstigde; het feit dat de kinderen nooit door hun eigen ouders werden opgevoed of dat de begunstigde t.g.v. verspilling hulp behoeft, terwijl de onderhoudsplichtigen steeds vooruitziend en spaarzaam hebben geleefd.

Reclame

mjers

#4 , 05 feb 2016 14:15

Zie hieronder, vergelijkbare vraag.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=69818

Het is een dubbeltje op z'n kant.
Ik heb persoonlijk al veel meegemaakt dat het OCMW de kosten niet terugvordert voor reden van billijkheid. Maar dit is geen vaste regeling. Als er effectief een slechte relatie is tussen begustigde en onderhoudsplichtige, dan maak je een kans dat je niet moet bijdragen. Natuurlijk moet je dit kunnen bewijzen.

roharro

#5 , 05 feb 2016 14:31

U moet toch begrijpen dat dit niet zomaar wordt toegestaan.
Het is tenslotte de afwenteling van een eigen onderhoudsplicht op de maatschappij.
Omdat ik een ouder heb die in een woonzorgcentrum verblijft zijn er al heel wat mensen die me hulp hebben gevraagd in dit verband.
Het excuus "Ik heb jarenlange ruzie met mijn ouder" heb ik nog nooit geaccepteerd zien worden.
Daarentegen werden wel verschillende gevallen die tijdens hun jeugd door de rechter bij pleegouders werden geplaatst zonder probleem vrijgesteld.
Uiteraard viel dat telkens objectief te bewijzen.

mjers

#6 , 05 feb 2016 14:39

U moet toch begrijpen dat dit niet zomaar wordt toegestaan.
Het is tenslotte de afwenteling van een eigen onderhoudsplicht op de maatschappij.
Omdat ik een ouder heb die in een woonzorgcentrum verblijft zijn er al heel wat mensen die me hulp hebben gevraagd in dit verband.
Het excuus "Ik heb jarenlange ruzie met mijn ouder" heb ik nog nooit geaccepteerd zien worden.
Daarentegen werden wel verschillende gevallen die tijdens hun jeugd door de rechter bij pleegouders werden geplaatst zonder probleem vrijgesteld.
Uiteraard viel dat telkens objectief te bewijzen.
Roharro, er is een verschil tussen ruzie en ruzie...
Iemand die 20 jaar geen enkel contact heeft met z'n ouders, waardoor die persoon eigenlijk een vreemde geworden is, zal niet aan zijn onderhoudsplicht moeten voldoen.
Iemand die 2 jaar geleden het contact met z'n ouders verbroken heeft omdat die ouders niet overeenkomen met z'n vriendin zal uiteraard wel aan z'n onderhoudsplicht moeten voldoen.

Nergens in de wet staat dat de ruzie reeds in de jeugd moet begonnen zijn. het excuus "ik heb jarenlang ruzie met mijn ouders" heb ik al héél veel aanvaard zien worden. Zowel persoonlijk als zakelijk.

roharro

#7 , 05 feb 2016 14:46

TS kan proberen.
Ik geef hem 0,01 percent kans op succes
Tenzij het één van de gemeenten is waar het OCMW rusthuiskosten niet terugvordert.

kiki50
Topic Starter

#8 , 05 feb 2016 16:11

Ja maar in dit geval gaat het niet om ruzie met de ouders of een ervan het gaat erom dat de dochter alles opgesoepeerd heeft, de hospitalisatie verzekering gestopt heeft en wij naderhand kunnen gaan meebetalen, als je 2 kinderen hebt dien je die toch gelijk te behandelen.
Dat er onwil is kunnen we aantonen, waarom kreeg in de tijd mijn man dan geen volmacht om de rekening na te kijken? Juist omdat ze wist dat de dochter niet kon handelen lijk ze wilde, geld overhevelen naar haar rekening, sorry maar het zit mijn man echt diep in zijn maag, daarbij het is niet het eerste voorval waar we mee geconfronteerd worden. Toch bedankt om mee te denken.

kiki50
Topic Starter

#9 , 05 feb 2016 19:16

Ik heb me vandaag gewend tot het OCMW van mijn eigen stad om uitleg, daar konden ze me niet verder helpen, ze verwezen me naar het juridisch loket van betreffende, maar is dat wel aangeraden, mischien dat ik in een potje ga roeren dat beter nog even bedekt blijft?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 feb 2016 22:48

Meestal alleen van toepassing als kinderen nog minderjarig waren als breuk met ouders gebeurde.
Daarna onderhoudsplicht.

U kan een bewindvoerder laten aanstellen die de rekeningen kan opvragen van de bank ( 10 jaar) volmacht staat niet gelijk met leegplunderen is in feite misbruik van vertrouwen, oplichting .....

kiki50
Topic Starter

#11 , 06 feb 2016 15:52

Ok dank U wel ga me daarop eens bevragen.

wanton

#12 , 08 feb 2016 18:15

Bij opname in een rusthuis en zeker als de kans bestaat dat OCMW moet bijleggen ,wordt er een vermogenstoets gedaan. Hoeveel zijn de persoonlije inkomsten. Wat bezit de betrokkene, wat heeft hij de laatste jaren verkocht, wat is er met dat kapitaal gebeurd. Er wordt voor zoiets niet gewacht tot ze dood is. Indien dan blijkt dat de dochter onrechtmatig geld heeft gekregen/genomen van moeder, zal deze verplicht worden bij te dragen aan de kosten van het rusthuis voor dat bedrag. Maw. er zal moeten aangetoond worden hoe moeder dat bedrag na de verkoop heeft opgedaan.
Indien op een bepaald moment toch tussenkomst van het OCMW nodig is, kunnen deze de onderhoudsplicht van de kinderen onderzoeken.
Een kind kan slechts maximum zijn kindsdeel van de opleg betalen. Als er twee kinderen , betaalt elk hoogstens de helft. Maar van elk kind wordt dan nog eens de gezinssituatie bekeken : inkomen, evt. kinderen ten laste, gehandicapt,... Op basis van een officieel barema wordt nagegaan hoeveel iemand ten hoogste moet bijdragen. Dit kan NIHIL zijn, maar dat betekent niet dat een ander kind dat moet bijbetalen.

Hier vindt u dat barema : http://www.mi-is.be/be-nl/ocmw/onderhoudsplicht
even scrollen : eerste omzendbrief openen ( van 1/12/2012)
zie ook de andere items.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kiki50
Topic Starter

#13 , 10 feb 2016 15:25

Dank je Wanton, zowel mijn man en ik hebben pensioen, doch we hebben een kleine lening aangegaan om ons een appartement aan te schaffen aangepast aan het ouder worden, nu gaat alles nog goed maar 10 jaar?
Dus bij ons zal dat ook wel kunnen meetellen als ik goed begrijp.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”