Vruchtgebruik bouwgrond

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

Vruchtgebruik bouwgrond

#1 , 26 jan 2016 21:22

Situatie:Vader heeft perceel bouwgrond en schonk dit een tiental jaren geleden aan zijn 3 kinderen.
Anderhalve maand geleden hebben de kinderen dit perceel verkocht en vader heeft mee de compromis getekend,omdat hij ,gezien zijn leeftijd van 86 jaar,recht had op 8% vruchtgebruik.
Drie weken later is hij overleden, dus nog voor de akte verleden is bij notaris.
Mijn vraag: 1. Ik vermoed dat hier,logischerwijs, he't vruchtgebruik ophoud?
2. Wat gebeurt er met het deel vruchtgebruik(8%), gewoon verdeeld over de 3 kinderen?
3.Moet het bedrag dat overeenkwam met die 8%,aangegeven worden in de successie-aangifte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 jan 2016 21:52

3 x ja
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 27 jan 2016 12:20

vraag 3 : neen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 jan 2016 15:57

Aangezien vader nog leefde op ogenblik van verkoop vraag ik me af of de tegenwaarde van het vruchtgebruik wel vrijgesteld is.
Door de verkoop werden vruchtgebruik impliciet omgezet in een som geld en valt ze volgens mij in zijn nalatenschap.
Alleszins: wat gebeurde er met het betaalde voorschot en hoe werd de betaling omschreven in de compromis?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 27 jan 2016 19:20

Ik vermoed dat voorschot bij notaris zit, akte moet verleden worden ten laatste tegen 14/4.
Ben info gaan vragen bij personeel van notaris en deze dachten ook dat ik de waarde van het vruchtgebruik, niet moest ingebracht worden in het actief van overledene omdat het hier over een schenking gaat aan zijn kinderen van meer dan 3 jaar geleden en hij ook het geld niet heeft ontvangen.Dat was dus hun uitleg.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 27 jan 2016 20:06

Ik denk niet dat de termijn van drie jaar hierbij komt kijken aangezien het een notariële schenking met betaling van schenkingsrechten was destijds.
Indien er voor het overlijden niets werd ontvangen of verdeeld dan zou ik het inderdaad ook niet meer aangevenne, ervan uitgaan dat het vruchtgebruik gewoon is uitgedoofd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 27 jan 2016 20:50

Stel dat het over een volledig onroerend goed ging, dan moet je aangeven (dacht ik, zal het nog eens opzoeken en zo nodig verbeteren):
* onroerend actief: de verkoopprijs
* roerend actief: het voorschot (toepassing van oud art. 108)
* roerend actief: het te ontvangen saldo
* roerend passief: de leveringsplicht = de verkoopprijs
(waarbij er dus compensatie is)

Maar in dit geval, alles aan 8%.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 28 jan 2016 18:24

Vruchtgebruik voegt zich bij de blote eigendom, zonder kosten. Heeft geen belang of dit als onroerend of als roerend beschouwd wordt. Volgens mj moet enkel het deel dat opa in volle eigendom had, vermeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”