Problemen groepsverzekering

Greg85
Topic Starter

Problemen groepsverzekering

#1 , 13 jan 2016 19:04

Hallo allemaal

Op 1 december 2014 is mijn vader komen te overlijden aan gevolg van kanker.
Na enkele maanden kwam het verzekerskantoor mij ten ore dat mijn vader een groepsverzekering had.

Daar ik de erfenis geweigerd heb ging ik ervan uit dat dit ook bij de erfenis hoorde dus hen laten weten dat ik dit zo gedaan had.

Toch is er na een en ander opzoeken,en na bevestiging van juristen van hun kantoor uit,uitgekomen dat ik er wel recht op zou hebben.

De verzekering staat los van de erfenis omdat er als begunstigde "mijn kinderen" werd opgegeven.
MAAR

Nu is het probleem er al maandenlang dat ze van mij vragen naar een attest van erfopvolging of akte van bekendheid
Dit zijn allemaal documenten die tot de erfenis behoren en ik dus niet kan/mag opvragen.

Ik heb hun dit al reeds 10 keer laten weten dat ik in de onmogelijkheid ben om deze attesten op te vragen.
Ik moet dus kunnen bewijzen dat ik:
A. Zijn kind ben
B. Enig kind ben

Daar mijn vader de begunstigde in meervoud heeft opgegeven sleept dit probleem dus nu al erg lang aan.

Dit is de info die verkregen heb van juristen van hun kantoor zelf:

Artikel 185 lid 1 van de wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen voorziet : “De begunstigde heeft door het enkele feit van zijn aanwijzing recht op de verzekeringsprestaties”.

Hij bezit een eigen recht jegens de verzekeraar krachtens een derdenbeding, en zal de uitkering iure proprio (aangeduid kind als begunstigde van een levensverzekering) en niet iure hereditario (erfgenaam in de nalatenschap) verkrijgen. M.a.w kan/mag de begunstigde het kapitaal verkrijgen, onafhankelijk van zijn hoedanigheid van erfgenaam. Hij is niet uit zijn rechten ontzet indien hij de nalatenschap verwerpt.

Anderzijds moet die persoon zijn hoedanigheid van kind bewijzen, en ook dat hij het enige kind is. Daarom heeft men een attest ervan gevraagd (bv. akte van bekendheid door een notaris opgesteld).

Ik weet niet hoelang dit dossier nog zal openblijven en daar ik volledig ten einde raad ben vraag ik graag jullie raad zodat ik eindelijk kan weten of ik mij er vanaf moet zetten of toch iets mag doen om het opgebouwde kapitaal te verkrijgen.

Officieel gezien ben ik enig kind,hij is in het verleden bezig geweest via de rechtbank om de erkenning van een 2de kind te hebben maar dit is officieel gezien nooit tot daadwerkelijke herkenning gekomen.

Afwachtend op jullie advies

Alvast bedankt
Greg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 jan 2016 19:04

Uiteraard heeft U recht op de uitbetaling van de verzekering.
Bewijzen dat men iemands kind is, is niet moeilijk. Een geboorteakte (in de klassieke situatie) of een vonnis (voor andere gevallen) lijken me de enige mogelijke bewijsstukken.
Bewijzen dat men iemands enige kind is, is onmogelijk. Maar als de verzekeraar genoegen neemt met een akte van bekendheid, neem ik aan dat een notaris een akte kan opstellen met 2 getuigen dat het "van algemene bekendheid is" dat U het enige kind bent van X. Daarvoor moet hij niets over de erfgenamen vertellen. Hij kan er altijd uw akte van verwerping in opnemen, maar de verzekeraar vraagt immers niet te weten wie de erfgenamen zijn.

Greg85
Topic Starter

#3 , 16 jan 2016 16:40

beste
Bedankt voor de reactie

Volgens de notaris mag ik geen akte van bekendheid vragen daar dit tot de erfenis behoort?
Ik had al reeds een papier van gezinssamenstelling opgevraagd in de gemeente waar hij overleden is maar dit is voor de verzekering niet goedgekeurd.

Naar mijn weten is er ook niemand aangesteld,althans niet door mij,ik heb enkel geweigerd en verder niks gedaan omdat dit totaal nieuw is voor mij en ook geen steun/hulp gekregen heb om te weten wat er allemaal moest gebeuren.

Een geboorte akte zou ik dus wel mogen opvragen dus,bij de gemeente dan gaan aanvragen waar mijn overleden is?

Reclame

reintje

#4 , 17 jan 2016 13:22

Ik heb dezelfde situatie voorgehad na het overlijden van de vader van mijn dochter. Ik heb de verzekering toen een geboorteakte van haar bezorgd en bewijzen van gezinssamenstelling voor heel zijn leven. Je moet hiervoor wel naar elke gemeente gaan waar hij gewoond heeft, vrees ik. Dit werd door de verzekering aanzien als voldoende bewijs. Wel wat loopwerk, maar het is de moeite waard. Bespreek dit wel even op voorhand met de verzekering zodat je niet voor niets loopt...

Greg85
Topic Starter

#5 , 17 jan 2016 20:40

beste

hartelijk dank voor de reactie
Ik zal morgen ochtend naar het gemeentehuis gaan en dit opvragen als het lukt en dit bezorgen aan de verzekering
Ik zal een update hier nog plaatsen dan

Nogmaals erg bedankt,hopelijk komt het eindelijk in orde :)

Greg85
Topic Starter

#6 , 22 jan 2016 12:04

voorlopige update:

Heb de geboorte akte verstuurd samen met kopie van identiteitskaart,maar tot op heden nog steeds niets teruggehoord.
een gezinssamenstelling hadden ze al reeds ontvangen maar dit werd niet als voldoende beschouwd.

Greg85
Topic Starter

#7 , 22 jan 2016 12:32

net een mail gekregen van de verzekering dat de geboorte akte goedgekeurd is en het zal nu eindelijk na 1 jaar en 2 maand uitbetaald worden

nogmaals hartelijk dank voor de informatie :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”