erfenis en schenking in huwelijksgemeenschap

pixie35
Topic Starter

erfenis en schenking in huwelijksgemeenschap

#1 , 14 nov 2015 11:03

Hallo,

ik ben in onderhandeling met mijn echtgenote met betrekking tot een EOT. Wij zijn getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Ik heb enkele maanden geleden een erfenis gekregen en een schenking - beiden van familieleden. Beide zijn gestort in geld en beide zijn bij notariële akte.

Valt die erfenis en schenking in de huwelijksgemeenschap, of is dat persoonlijke eigendom. In het eerste geval moet ik dit natuurlijk verdellen met mijn echtgenote, maar ik wil eerst weten hoe het juridisch in elkaar zit.

Dank je.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Contacteer: Website

#2 , 14 nov 2015 15:08

Goed dat je onderhandelt. Als iedereen dat zou doen in plaats van te vechten en allebei te verliezen...
Als antwoord op je vraag: erfenissen en schenkingen zijn steeds persoonlijk en vallen niet in de huwelijksgemeenschap.

wolf2

#3 , 14 nov 2015 21:04

Dan heb je geluk dat het zo recent is.
De interesten (en andere opbrengsten) namelijk van die eigen goederen zijn wel gemeenschappelijk. En na vele, vele jaren kan het soms moeilijk worden om de lijn te trekken tussen wat nog oorspronkelijk kapitaal is, en wat er bij is gekomen aan interesten (zeker als die telkens bij elkaar opgeteld worden).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”