kunnen schuldeisers inbreng vragen aan mede-erfgenaam

MathiasVanthuyne
Topic Starter

kunnen schuldeisers inbreng vragen aan mede-erfgenaam

#1 , 09 nov 2015 23:16

Mijn vader overlijdt, ik en mijn broer doen een zuivere aanvaarding van de nalatenschap. In die nalatenschap zitten nog een heleboel schulden van mijn overleden vader. Schuldeisers kunnen nooit rechtstreeks inbreng vorderen (enkel erfgenamen kunnen dit onderling), maar kan een schuldeiser van de nalatenschap via mij de inbreng van een geschonken goed van mijn broer vragen. M.a.w. kan een schuldeiser in de plaats van de erfgenaam inbreng vragen aan een mede-erfgenaam?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 nov 2015 00:26

Dat kunnen ze zeker.
Kan worden geïnterpreteerd als opzettelijke verarming om aan schuldenaars te ontkomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2

#3 , 10 nov 2015 11:27

Door de aanvaarding van de nalatenschap vermengt zich het vermogen van een erfgenaam met hetgeen hij erft, zowel in bezit als in schulden.
Als ik schuldeiser was van uw vader, dan sprong ik een gat in de lucht want dan ik kom ik morgen bij U aankloppen om de betaling te vragen.
Afhankelijk van het soort schuld kan ik zelfs 100% bij U alleen krijgen.
Ik moet desnoods andere vorderingen gebruiken, maar m.i. geen inbreng (een schenking kan gebeurd zijn met vrijstelling van inbreng; het geschonken kan teniet gegaan zijn; enz.).

Reclame

MathiasVanthuyne
Topic Starter

#4 , 10 nov 2015 22:41

Voelt toch eigenlijk een beetje raar aan: een schuldeiser die baat heeft bij het overlijden van zijn schuldenaar of zie ik dat mis?

roharro

#5 , 10 nov 2015 22:50

U ziet dat correct.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2015 23:00

zuivere aanvaarding van de nalatenschap ... tja dat zijn de baten maar ook de schulden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”