achterstallen in erfbelasting

nieuwbouw
Topic Starter

achterstallen in erfbelasting

#1 , 30 okt 2015 10:11

Hallo,

Als ik het goed begrijp dien je bij de aangifte van erfbelasting te vermelden wat de overledene bezat op het tijdstip van overlijden.

Wat met achterstallen die na overlijden nog verkregen worden (bv. belastingteruggave), moeten die mee opgenomen worden in de aangifte ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 okt 2015 12:24

Indien dat bekend is, jawel. Elke schuldvordering moet vermeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 30 okt 2015 17:42

Vroeger, in de goede oude tijd dat de federale ambtenaren nog de successierechten beheerden, kon je ontsnappen aan een boete als je in de eerste aangifte iets vermeldde waarvan je het juiste bedrag nog niet kende. Je gaf dat dan aan "pro memorie". Later deed je een tweede aangifte voor het bedrag dat bekend was geraakt, je moest bijbetalen maar kreeg geen boete (20%).
Bij Vlabel kan dat niet meer: als je iets "pro memorie" aangeeft krijg je nog 15 dagen de kans om er toch een waarde op te plakken. Doe je dat niet, dan krijg je TOCH die boete bij je tweede aangifte. Vlabel gaat er van uit dat alles bepaalbaar is (behalve aandelen van de ARCO-groep).

Reclame

nieuwbouw
Topic Starter

#4 , 05 nov 2015 13:06

En wat dan met het begrip : aangifte actief is hetgeen "de overledene bezat op het tijdstip van overlijden" ? Op de website van fod financiën wordt allezins niet vermeld dat de teruggave na overlijden moet worden opgenomen in de erfbelasting aangifte, hoe kan dit ook als het lang duurt eer je dit terugkrijgt ?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 nov 2015 13:46

Dat tegoed bij de belastingen maakt goed en wel deel uit van het actief!
Net als eender welke andere schuldvordering die de overledene nog had op ogenblik van overlijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”