Vragen betreffende erfenis huis

benibel
Topic Starter

Vragen betreffende erfenis huis

#1 , 10 mei 2015 17:06

Mijn schoonouders hebben rond 1983 samen een huis gekocht, met een hypotheek die liep tot 2003. Rond 1994 zijn ze uit elkaar gegaan en gescheiden, bedoeling was dat het huis op mijn schoonvader zijn naam zou komen, en hij de hypotheek verder alleen zou afbetalen. Helaas genoeg is het papierwerk in de vergetelheid geraakt, en is het huis tot vandaag op beiden hun naam blijven staan. Hijzelf is er wel de gehele tijd blijven wonen, en heeft de hypotheek verder afbetaald.

Nu is mijn schoonvader onlangs komen te overlijden, en zullen wij dus de helft van het huis erven. Toch had ik daar enkele vragen bij:

1) Door het feit dat het huis nog voor de helft op mijn schoonmoeder haar naam staat, heeft zij dan ook vruchtgebruik van mijn schoonvader zijn deel van het huis? (Scheiding is dus al 20 jaar rond, en zolang heeft zij er niet meer gewoond of gedomicilieerd gestaan)

2) Wijzelf zouden graag het huis inkopen, maar kunnen wegens omstandigheden dat maar doen binnen een 18 maanden. Als mijn schoonmoeder toch vroeger haar deel zou willen, kan ze dan vroeger al een verkoop afdwingen? Wijzelf zouden voorstellen om haar gedurende die periode huishuur te betalen, maar het is niet zeker of ze daarmee akkoord zal gaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 mei 2015 19:00

1) neen want gescheiden
2) ja dat kan ze (openbare verkoop)
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”