Verschil begunstigde spaarverzekering en testament

Rothen
Topic Starter

Verschil begunstigde spaarverzekering en testament

#1 , 10 apr 2015 12:39

Om te beginnen, mijn excuses als het al ergens op het forum staat maar ik vind niet onmiddellijk een gelijkaardige stelling.

Stelling;
Een vrouw komt te overlijden.
Na het overlijden blijkt dat zij een testament heeft waarbij persoon X de volledige nalatenschap ontvangt. Maar dat zij ook meerdere spaarverzekeringen (Tak-21??) bezit, met als begunstigde bij overlijden persoon Y.

Mijn vraag is dus;
Wie krijgt wat?
1) Ontvangt persoon X alles?
2) Ontvangt persoon Y de inhoud van de spaarverzekering en X "de rest"?
3) Speelt de datum van "toewijzing" een rol?
4) Of is er nog een totaal andere regelgeving betreffende zulke zaken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 10 apr 2015 13:21

Spaarverzekeringen vallen buiten de nalatenschap waardoor je optie 2 de correcte is...

Tenzij als begunstigde van de spaarverzekering "mijn nalatenschap" of "mijn erfgenamen" worden aangeduid dan vallen deze wel binnen de nalatenschap

wolf2

#3 , 10 apr 2015 18:41

Ik bevestig KimSe. We nemen aan dat X en Y allebei nog in leven zijn als de vrouw vertrok naar het hiernamaals.

Omdat levensverzekeringen (om het even welke soort) contracten zijn in het voordeel van een derde (behalve dan de genoemde uitzonderingen), zit dat geld (de premies; maar dus ook de eenmalige premies eventueel ter waarde van een huis) niet meer in uw vermogen dat vererfd wordt.

Zo zal in uw voorbeeld X de erfenis moeten aanvaarden om "de rest" te krijgen. Y krijgt de uitbetaling van het contract zonder zich over aanvaarding of verwerping van de erfenis te moeten uitspreken: hij-zij is geen erfgenaam.

Als een erfgenaam ook de begunstigde is van een LV, zal hij-zij bij verwerping van de erfenis toch de LV uitbetaald krijgen.
En een erfgenaam die verwerpt, krijgt dus ook niets als de LV "aan mijn nalatenschap toekomt".

Datum van contract en testament spelen geen rol.

Sinds een wetswijziging van 2012 kunnen de premies van LV-en wel in aanmerking komen om de fictieve massa samen te stellen als een erfgenaam met een voorbehouden deel op die manier "te min" zou zijn gedaan. Voordien kon men vrij zwaar de voorbehouden delen omzeilen d.m.v. een LV.

Reclame

Rothen
Topic Starter

#4 , 27 apr 2015 14:25

Beste, om te beginnen een (late) bedanking voor de gegeven antwoorden. Deze bleken inderdaad correct.

Maar zou ik via deze weg nog een paar bijkomende vragen mogen stellen? Namelijk;
A) Wat is de procedure? En dan vooral voor persoon X? (Welke stappen dient deze zelf nog te ondernemen? En wat wordt door de afhandelende notaris en bank geregeld?)
B) Heeft iemand een idee over het "tijdsverloop" van deze (meerdere) stappen?

Waarom bovenstaande vraag;
Het overlijden is al enkele weken geleden. En blijkbaar heeft de notaris toen gesteld dat hij alles zou regelen.
Maar persoon X heeft sindsdien helemaal niets meer gehoord.

Bovendien heeft de notaris blijkbaar niets betreffende de bovengestelde vragen/procedure uitgelegd. En persoon X is te zeer onder de indruk van de ganse situatie om zelf met deze vragen naar de betrokken notaris te stappen (En dan richt deze zich tot mij ... die er in feite bitter weinig van afweet.)
Ik heb afgelopen weekend even de moeite gedaan om via internet deze vragen op te lossen. Maar de gevonden informatie is spijtig genoeg te schaars en onvolledig om een echt sluitend antwoord te geven, zeker op het vlak van timing. En ik wens niemand te desinformeren.

Voor alle duidelijkheid; Ik ben noch persoon X of Y, dus ik vind het moeilijk om met deze vragen zelf naar de betrokken notaris te stappen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2015 14:31

Is X een wettelijke erfgenaam? Of een "vreemde" die in het testament als erfgenaam is aangeduid? Zijn er wettelijke erfgenamen?

KimSe

#6 , 27 apr 2015 14:43

Persoon X zal als erfgenaam de aangifte van nalatenschap moeten indienen.
Ik begrijp dat hij of zij hiervoor een notaris heeft aangesteld.
Dan zal de notaris bepaalde informatie en/of gegevens bij hem opvragen (identiteitskaart, relatie tot de overledene, was er onroerend goed, ...) en de nodige stukken (registratiekantoor, CRT, eventueel kadaster ed) aanvragen, daar kan inderdaad wel enige tijd over gaan.

Een aangifte van nalatenschap moet ingediend worden binnen de 4 maanden na datum van overlijden... op basis van deze aangifte van nalatenschap worden de successierechten berekend.

In deze aangifte zal ook het levensverzekeringscontract vermeld staan, maar de begunstigde van dit contract zal de aangifte niet mee dienen te ondertekenen.

Rothen
Topic Starter

#7 , 27 apr 2015 15:11

Hola, wacht even!! Bij nalezen blijk ik daarnet een klein foutje te hebben gemaakt. :?

De bovenstaande vragen waren in feite bedoeld voor persoon Y (dus degene die de als begunstigde op de TAK-21 spaarverzekeringen vermeld staat).
Mijn excuses voor het misverstand.

Geldt de opgegeven procedure ook voor persoon Y (de begunstigde)?
Want via internet had ik inderdaad een aantal zaken betreffende de rechten/plichten van persoon X gevonden. Maar zeer weinig betreffende procedure/tijdsverloop voor persoon Y (maar het leek mij "anders").

Maar om de vragen van scorpioen te beantwoorden.
Persoon Y is een "kennis". Geen wettige erfgenaam dus.
Persoon X zou een neef zijn.
Er zijn blijkbaar geen bevoorrechte erfgenamen (Geen partner of kinderen. Ouders niet meer in leven.)

KimSe

#8 , 27 apr 2015 15:17

Als begunstigde van het levensverzekeringscontract (persoon Y dus) hoef je in principe niets te doen.

Persoon X moet de aangifte van nalatenschap indienen.
De notaris zal wel je identiteitsgegevens opvragen om te vermelden in de aangifte van nalatenschap (zijnde de vermelde dat Y de begunstigde is van het levensverzekeringscontract)
Zodat de successierechten daarom kunnen berekend worden.

Rothen
Topic Starter

#9 , 28 apr 2015 14:56

Bedankt.

Ik deel mee dat men nog even moet wachten, maar in principe dus niets zelf hoeft te doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”