Onderhoudsplicht

Flipper1965
Topic Starter

Onderhoudsplicht

#1 , 06 jun 2008 10:04

Kan een ocmw rusthuis de kinderen verplichten om te betalen voor een ouder die er is opgenomen ?
Het probleem is dat het gaat om een man die er opgenomen is maar die man heeft zijn kinderen in de steek gelaten toen die 17 en 18 jaren oud waren. Hij heeft zelfs zijn kleinkinderen nog nooit gezien en heeft ook onlangs via het vredegerecht een zaak aangespannen gehad tegen zijn kinderen.
Is normaal dat die kinderen niet willen betalen he maar het ocmw dreigt dat ze wel moeten betalen.
Wat kunnen we doen .
Volgens een geraadpleegde notaris moet je niet betalen als je niet borg getekend hebt voor je vader.
Weet er iemand raad ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 06 jun 2008 16:51

Wanneer een OCMW de kosten van het rusthuis van één van de inwoners van zijn gemeente moet dragen , gaan zij steeds op zoek naar onderhoudsplichtigen : echtgenoot/ote , kinderen , schoonkinderen.
Van ieder van hen wordt individueel onderzocht of zij onderhoudsplichtig zijn en hoeveel zij eventueel moeten bijdragen , volgens het wettelijk barema. Het kan dus zijn dat slechts één van drie kinderen moet bijleggen. Die moet echter slechts hets kindsdeel , nl. 1/3 betalen.
Een OCMW kan ook beslissen om geen onderhoudsplicht toe te passen in situaties zoals de uwe. Er zijn zgn. 'billijkheidsredenen' die U kan inroepen : verlaten van gezin , slechte relatie met ouder , juridische zaak aangespannen. U dient to. het OCMW deze zaak uit te leggen en vrijstelling van bijdrage aanvragen. Het OCMW kan U dit toestaan.
Zie ook eens op volgende webstek :
www.OKRA.be >>info55+ >>Zorg >> onderhoudsplicht
Daar vindt U tevens een barema.

Vanuit mijn ervaring als OCMW-raadslid durf ik stellen dat U - in onze gemeente toch- een vrijstelling zou bekomen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 07 jun 2008 10:39

“Art.98...§ 2. De kosten van de maatschappelijke dienstverlening worden eveneens krachtens een eigen recht door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn verhaald :...op de onderhoudsplichtigen van de begunstigde tot beloop van het bedrag waartoe zij gehouden zijn voor de verstrekte hulp.§ 3. In afwijking van § 2 kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn algemeen afzien van het verhalen van de maatschappelijke dienstverlening verleend aan personen die ten laste zijn genomen in instellingen, waar bejaarden worden gehuisvest, op de onderhoudsplichtigen, met de goedkeuring van de gemeentelijke overheid.Ingeval van toepassing van het eerste lid, kan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn uitzonderlijk toch de maatschappelijke dienstverlening op de onderhoudsplichtigen verhalen, wanneer het patrimonium van de persoon die deze hulp geniet opzettelijk in aanzienlijke mate is verminderd tijdens de vijf laatste jaren vóór de aanvang van de maatschappelijke hulp of tijdens de maatschappelijke hulp.”(OCMW-Wet 8 juli 1978).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

wanton

#4 , 07 jun 2008 17:01

Flipper,

ik veronderstel dat je iets meer hebt aan een praktijkervaring dan aan art. 98 uit de OCMW-wet.

Succes.

Mvg.
Toet-anch-Amon

Flipper1965
Topic Starter

#5 , 25 jun 2008 12:04

Bedankt voor de reacties maar de vriendin heeft ondertussen al bericht gehad van het ocmw dat ze elke maand 127 euro kan neerdokken.
Volgens de advocaat is e rniks aan te doen.
Nu is de vraag echter wat we nog wel kunnen doen ?
In sommige gemeenten moet je geen aondergeld geld voor je ouders betalen , bv Herentals.
Kunnen we niet niet eisen dan dat haar vader wordt overgeplaatst naar Herentals ?
Wij hebben er zelf niet voor gekozen dat hij werd opgenomen en zeker niet in Wijnegem .
Welke mogelijkheden hebben wij nog ?
Het is hier in Belgie toch wel erg hoor Een vader die zijn gezin in de steek laat wordt door zijn vriendin gedropt in ee rusthuis en de kinderen die hij verlaten heeft kunnen er voor gaan betalen !!!!!
Apenland is dat hier

wanton

#6 , 25 jun 2008 15:48

Flipper,
het verwondert mij echt dat dit resultaat zich voordoet. Maar elk OCMW is vrij in zijn beslissingen. Nu , Herentals komt in uw zaak niets doen. Verhuizen heeft ook geen zin meer. Het is het OCMW van de laatste woonplaats voor opname die bevoegd is , ongeacht in welk rusthuis hij terecht gekomen is. Herentals past dit slechts toe voor eigen inwoners.
Enkele jaren geleden heeft SPa het voorstel gelanceerd om geen onderhoudsplicht toe te passen , indien er minder dan 100.000 € verdiend wordt. Herentals ( Met Jantje Peeters ) en Oostende ( met Vandela) passen dit systeem toe. Op veel plaatsen is dit voorstel verworpen , omdat bij zulke verdiensten mag verondersteld worden dat er geen tussenkomst van het OCMW nodig is. Ik zou verlegen zijn , als ik zoveel verdien , mijn ouders ten laste van het OCMW te laten. Herentals belast eigenlijk de gemeenschap op een iets te grove manier. Van de andere kant pleit ik - zoals in jullie geval- voor een verregaande vrijstelling wegens billijkheidsredenen.

Ik zou bij het OCMW toch eens aandringen op herziening van hun beslissing.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”