#11 , 21 mar 2015 19:39
Hier een deel tekst uit mijn 2de link, want die schijnt niet goed te werken. Je moet er een abo op hebben om te kunnen lezen, en als je goed kan lezen is dat toch duidelijk.
Bewaring en beheer. Daden van bewaring (bv. uitvoeren van dringende herstellingswerkzaamheden) of daden van toezicht (bv. langsgaan om te controleren of er geen schade is) houden geen stilzwijgende aanvaarding in. Bij daden van beheer moet u een onderscheid maken tussen daden van voorlopig beheer (bv. een dringende schuld van de nalatenschap betalen, huurgeld uit de nalatenschap innen, het huurcontract van de overledene of bepaalde abonnementen opzeggen, ...) en daden van gewoon beheer (een niet-dringende schuld betalen of een onroerend goed verhuren). Uit daden van voorlopig beheer wordt meestal geen stilzwijgende aanvaarding afgeleid, uit daden van gewoon beheer wel. Bij discussies heeft de rechtbank het laatste woord en wat de ene rechter wel als een aanvaarding ziet, is er voor een andere rechter mogelijk geen.
En wie zegt dat ik lang moeste zoeken. Na 30 seconden zoeken op google onder "opzeg huurovereenkomst bij verwerping erfenis" Had ik reeds de 2 items gevonden, en er zijn er nog meer.
Ik heb onmiddellijk kunnen reageren op deze post, omdat ik het zelf al heb meegemaakt in de familie bij een oom, waar zijn kinderen de erfenis hadden geweigerd na een faling. En daar is zelfs geen rechtbank tussengekomen.