erfenis verwerpen, wat met huuropzeg ed

Machteld
Topic Starter

erfenis verwerpen, wat met huuropzeg ed

#1 , 20 mar 2015 09:43

Beste,

Mijn moeder is net overleden en we (mijn broers en zussen + kleinkinderen) verwerpen allemaal de erfenis.

Zij woonde in heen huurhuis en de huurbaas zegt dat wij de huur moeten opzeggen?
Is dat zo? Kan ons zo de 'stilzwijgende aanvaarding' in onze schoenen geschoven worden?

Wat moeten we doen om in orde te zijn met de wet?

groet
Machteld

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2015 11:30

Een huurcontract stop niet met een overlijden. Het moet worden opgezegd door de erfgenamen. Een verwerping van de erfenis heeft hier niets mee te maken. Zo zal je dus alle contracten en abonnementen moeten opzeggen die uw moeder had, anders lopen die gewoon door.

scorpioen

#3 , 20 mar 2015 12:55

Erfgenamen die de nalatenschap verwerpen hebben met die contracten niets te maken. Zij zetten die contracten niet verder. Zij kunnen dus de huur niet opzeggen en het huis ook niet leegmaken. De erfgenamen die de nalatenschap verwerpen kunnen (mogen) dus niets doen, anders lopen zij het risico dat zij toch beschouwd worden als erfgenamen die de nalatenschap aanvaarden en opdraaien voor de schulden.

Reclame

Machteld
Topic Starter

#4 , 20 mar 2015 13:18

Help? Bestaat hier geen duidelijke regel over?

Creatief

#5 , 20 mar 2015 13:26

Beste Machteld
Scorpioen heeft een zeer duidelijk en correct antwoord gegeven. Heeft u daar niet genoeg aan?
In uw situatie zou ik daar "dik" tevreden mee zijn en zijn raad ook opvolgen.

Machteld
Topic Starter

#6 , 20 mar 2015 13:43

ok nu is het bevestigd, dank u wel Creatief en scorpioen :)
Ben hier totaal niet in thuis en ben dan nogal onzeker.

Bedankt voor jullie hulp!

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 mar 2015 18:01

Dit is de gekende nachtmerrie van elke verhuurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Machteld
Topic Starter

#8 , 21 mar 2015 15:28

Roharro,

Alle info is welkom, we willen het niemand moeilijk maken en als we de huurbaas kunnen helpen ... graag.

mava105

#9 , 21 mar 2015 16:08

Erfgenamen die de nalatenschap verwerpen hebben met die contracten niets te maken. Zij zetten die contracten niet verder. Zij kunnen dus de huur niet opzeggen .
Hier even lezen.
http://www.elfri.be/huuropzeg-woning-ov ... latenschap" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 1/7/search" onclick="window.open(this.href);return false;?
Het zijn dus wel de erfgenamen die moeten opzeggen, ook als ze de nalatenschap verwerpen., net zoals ik reeds op 20 maart zegde.

patjebrussel

#10 , 21 mar 2015 17:15

Erfgenamen die de nalatenschap verwerpen hebben met die contracten niets te maken. Zij zetten die contracten niet verder. Zij kunnen dus de huur niet opzeggen .
Hier even lezen.
http://www.elfri.be/huuropzeg-woning-ov ... latenschap" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 1/7/search" onclick="window.open(this.href);return false;?
Het zijn dus wel de erfgenamen die moeten opzeggen, ook als ze de nalatenschap verwerpen., net zoals ik reeds op 20 maart zegde.
Ik zou toch maar de goede raad van Scorpioen volgen.
Jij haalt daar iets aan (na lang zoeken op het net om je gelijk te halen) waar er een miserie was en eerst een rechtbank moest tussen komen.
Je tweede link : heeft hier niets mee te maken, en niemand heeft hier een abonnement op (tips en advies), die er vaak de kantjes vanaf schaven.

mava105

#11 , 21 mar 2015 19:39

Hier een deel tekst uit mijn 2de link, want die schijnt niet goed te werken. Je moet er een abo op hebben om te kunnen lezen, en als je goed kan lezen is dat toch duidelijk.

Bewaring en beheer. Daden van bewaring (bv. uitvoeren van dringende herstellingswerkzaamheden) of daden van toezicht (bv. langsgaan om te controleren of er geen schade is) houden geen stilzwijgende aanvaarding in. Bij daden van beheer moet u een onderscheid maken tussen daden van voorlopig beheer (bv. een dringende schuld van de nalatenschap betalen, huurgeld uit de nalatenschap innen, het huurcontract van de overledene of bepaalde abonnementen opzeggen, ...) en daden van gewoon beheer (een niet-dringende schuld betalen of een onroerend goed verhuren). Uit daden van voorlopig beheer wordt meestal geen stilzwijgende aanvaarding afgeleid, uit daden van gewoon beheer wel. Bij discussies heeft de rechtbank het laatste woord en wat de ene rechter wel als een aanvaarding ziet, is er voor een andere rechter mogelijk geen.

En wie zegt dat ik lang moeste zoeken. Na 30 seconden zoeken op google onder "opzeg huurovereenkomst bij verwerping erfenis" Had ik reeds de 2 items gevonden, en er zijn er nog meer.
Ik heb onmiddellijk kunnen reageren op deze post, omdat ik het zelf al heb meegemaakt in de familie bij een oom, waar zijn kinderen de erfenis hadden geweigerd na een faling. En daar is zelfs geen rechtbank tussengekomen.

scorpioen

#12 , 21 mar 2015 21:12

KEMPE, K., Het lot van de huurovereenkomst na het overlijden van de huurder, Vastgoed info 2013, afl. 11, 1-3
Het is tot slot ook mogelijk dat de erfgerechtigden de nalatenschap van de overleden
huurder expliciet verworpen hebben. De nalatenschap, met inbegrip van de rechten en
plichten verbonden aan de huurovereenkomst, wordt geacht nooit in het vermogen van de
erfgerechtigden te zijn geweest. De verhuurder kan in dit geval dus niet terecht bij de
verwerpende erfgerechtigden voor de verdere uitvoering van de huurovereenkomst.

http://www.2747.com/2747/law/inheritanc ... jgend.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het opzeggen van de huur van het door de decuius betrokken woonhuis wordt als een stilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap beschouwd.

mava105

#13 , 22 mar 2015 08:55

Duidelijk 2 totaal tegenstrijdige adviezen, gegeven door toch min of meer officiële of terzake bevoegde instanties.Wie heeft het bij het rechte eind?

scorpioen

#14 , 22 mar 2015 10:20

Voor de erfgenaam die de nalatenschap verwerpt is het toch eenvoudig: niets doen, geen opzeg geven. Dan kan hij toch niets verkeerd doen.

eylis

#15 , 22 mar 2015 11:31

ik denk dat poster beter niet het intitatief neemt om de huur (en andere nutsvoorzieningen) op te zeggen. Ik vrees dat dit inderdaad kan gezien worden als een daad van aanvaarding van de erfenis. Maar waarom zou poster en de andere erfgenamen niet eenvoudig een bericht sturen naar de huurder en nutsbedrijven met de melding dat zij de erfenis niet aanvaarden en de wetgeving niet erg duidelijk is mbt de plichten in dat geval?
Bovendien, wordt er in geval van erfenisverwerping geen notaris van rechtswege aangesteld om de vereffening te regelen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”