Beding van aanwas en erfrecht

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

Beding van aanwas en erfrecht

#1 , 08 feb 2015 21:01

Mijn vriendin en ik hebben samen een oude woning gekocht en elk voor de helft gefinancierd.
We wonen niet samen en hebben een beding van aanwas van vruchtgebruik voorzien.
Zij heeft 2 kinderen en ik heb ook 2 kinderen.
Bedoeling is om de oude woning te herbouwen en dit moet de toekomstige gezinswoning worden.

De nieuw te bouwen woning wordt grotendeels door mij gefinancierd.

Vraag is nu: als ik plots kom te overlijden hebben mijn 2 kinderen dan recht op meer dan de helft van de naakte eigendom of zorgt het recht van natrekking voor een gelijke verdeling ?
Vermits mijn vriendin recht heeft op het vruchtgebruik, kunnen kinderen eisen om uit onverdeeldheid te treden of moeten zij wachten tot de vruchtgebruiker overleden is ?

Voor alle duidelijkheid: beide vragen gaan over de situatie dat de nieuw te bouwen woning nog niet de gezinswoning is (in opbouw is)!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 08 feb 2015 23:34

Bij overlijden van één van de partners behoudt de overlevende partner zijn deel en bekomt tevens het vruchtgebruik op de andere helft. De blote eigendom daarvan gaat naar de kinderen van de overledene. Het vruchtgebruik van de gezinswoning is heilig in dit land. Dit betekent dat de kinderen geen ontbinding of verkoop kunnen vragen.Pas na overlijden van de tweede partner kunnen zij beschikken over hun deel.
Weet dat bij wettelijk samenwonen deze regeling de automatische is ( en veel goedkoper).
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

leoke
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 09 feb 2015 22:04

Ik heb toch nog een bijkomende vraag: ik financier bv 70% van de woning terwijl mijn partner bv maar 30% financiert.
Stel ik kom te overlijden: hoe zorgen we ervoor dat mijn kinderen 50% en mijn partners kinderen 50% krijgen, ondanks het feit dat ik meer geinvesteerd heb ?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 feb 2015 22:11

Ik heb toch nog een bijkomende vraag: ik financier bv 70% van de woning terwijl mijn partner bv maar 30% financiert.
Stel ik kom te overlijden: hoe zorgen we ervoor dat mijn kinderen 50% en mijn partners kinderen 50% krijgen, ondanks het feit dat ik meer geinvesteerd heb ?
Dat kan eenvoudig door de woning in de gewenste eigendomsverhouding aan te kopen.
In uw geval dus 70 percent en 30 percent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 feb 2015 23:26

Als je gewoon het huis 50-50 aankoopt, hebben alle kinderen evenveel van het huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 10 feb 2015 11:14

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt. § 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn....”(Burgerlijk Wetboek).

U kan dit vermoeden weerleggen door daarover een overeenkomst bij authentieke akte te sluiten,die daardoor ook tegenstelbaar is aan derden.

Bij afwezigheid van huwelijk of wettelijk samenwonen erven alleen uw kinderen uw nalatenschap.

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...§ 2. De langstlevende echtgenoot heeft bovendien het vruchtgebruik van de goederen onderworpen aan het recht van wettelijke terugkeer waarin de artikelen 366, § 1, eerste en tweede lid. 747 en 766 voorzien, tenzij in de akte van schenking of in het testament anders is bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 10 feb 2015 13:18

Bij afwezigheid van huwelijk of wettelijk samenwonen erven alleen uw kinderen uw nalatenschap.

Neen, ook bij huwelijk erven uw kinderen alleen van u. Wil jij dat de kinderen van de partner iets erven, moet je hen vermelden in een testament. Zonder testament erft ieder kind van zijn ouder = elk ontvangt dus uiteindelijk 1/4. Pas na het overlijden van de tweede partner kan elk kind pas ten volle beschikken over zijn erfdeel. In het testament moet je wel rekening houden met het reservatair verplicht deel van je eigen kinderen.
U kan er altijd aan denken om elkaars kinderen te adopteren - via een zgn. kleine adoptie. Dan worden alle kinderen steeds op gelijke voet behandeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”