Erfrecht Belgische na overlijden Tunesisch partner

Aloucha
Topic Starter
Berichten: 12

Erfrecht Belgische na overlijden Tunesisch partner

#1 , 22 jan 2015 15:08

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag ivm het overlijden van een Tunesische huwelijkspartner (gehuwd in België, niet in Tunesië). Mijn (Belgische) schoonzus is namelijk haar (Tunesische) echtgenoot verloren verleden jaar
Wat zijn haar rechten en plichten? Is dit een kwestie van 100% Belgisch erfrecht behandeld door de Belgische notaris? Of heeft de Tunesische wetgeving er ook wat mee te maken?
Ik stel deze vraag omdat de familie vanuit Tunesië haar plots vraagt een document te ondertekenen waarin ze verklaart niet-moslim te zijn (wat ook zo is), maar we begrijpen niet waarom dit nodig?
Waarom wordt dit gevraagd? Wat verandert dit voor haar? En voor de rest van de familie? (moeder van de overledene leeft nog, en hij heeft ook nog 3 broers)

Alvast bedankt.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 22 jan 2015 15:24

Ik vind terug dat als er bezittingen zijn in Tunesië, deze via Tunesisch erfrecht verdeeld zullen worden.

Dat erfrecht bepaalt dat de vrouw slecht 1/8e van de bezittingen van haar man erft, de rest gaat naar de kinderen.
Dit 1/8e erft ze niét als ze geen moslima is.

Vermoedelijk zal dat de reden van het document zijn?

Zijn er ginder nog bezittingen? Welke familie vraagt dat? Zijn er kinderen?


Verder: wacht zeker nog andere reacties af. Ik heb hier geen ervaring mee, maar baseer mij op wat ik snel heb kunnen opzoeken.

Aloucha
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 22 jan 2015 15:35

Ze hebben geen kinderen. Dit document wordt nu gevraagd door de moeder vd overledenen en zijn broers.
Volgens mijn echtgenoot (broer van de overledene) heeft hij geen bezittingen in Tunesië (geen huis, geen geld, geen grond, etc.) maar of dat effectief zo is weet ik niet...

Reclame

duma
Berichten: 2871

#4 , 22 jan 2015 15:47

Hetgeen ik vond, was dat nog levende ouders inderdaad ook erven volgens Tunisch erfrecht.
Maar waarom ze dat dan willen weten als er ginder niets is.
Bezeittingen hier zijn alvast volgens Belgisch erfrecht, dus daar hebben ze ginder niets over te zeggen.

Aloucha
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 23 jan 2015 08:37

OK, bedankt :)

Ik snap inderdaad ook niet waarom mijn schoonzus dit zo moet verklaren als er in Tunesië niks te erven valt...

Het antwoord op mijn vraag is ook van belang voor mezelf. En dit 'voorval' doet me beseffen dat ik zelf wat meer informatie moet inwinnen als het ons zelf overkomt...
Ik ben eveneens getrouwd (in België, niet in Tunesië) met een Tunesiër, die intussen Belg is. Wij hebben hier een huis en 2 kinderen.
Wij hopen ooit in Tunesië misschien wel iets te kopen, en dus vraag ik me af wat ik kan doen om dit goed gemeenschappelijk te maken?

Volgens mijn echtgenoot kan ik nooit iets kopen ginder, en bij een overlijden erf ik ook niks, omdat ik niet-moslim ben.
Me bekeren vind ik een beetje ver gaan, want wat zij de andere bijkomstige consequentie hiervan?
Dus vraag ik me af of ik nu al iets van een clausule in ons huwelijkscontract kan laten opnemen ivm bezittingen die we ooit in Tunesië zullen hebben...
En zoja, hoe regel ik dat best?
(ik heb er echt geen verstand van ;-))

groetjes

KimSe
Berichten: 697

#6 , 23 jan 2015 08:52

Bij jullie zal de ganse situatie zowiezo al anders zijn gezien er 2 kinderen zijn.
Zijn deze meerderjarig?

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 jan 2015 08:56

Mogelijks heeft de overleden echtgenoot ondertussen geërfd van zijn Tunesische familie

duma
Berichten: 2871

#8 , 23 jan 2015 09:03

Wat ik vind (weer: ik heb hier geen ervaring mee), is dat je als buitenlander in Tunesië slechts iets kan kopen met toestemming van de gouverneur en dat die goedkeuring wel twee jaar op zich kan laten wachten.

Sowieso is iets wat je hier laat opstellen niet geldig ginder. Tunesische bezitting = Tunesisch erfrecht.

Als ik jou was, zou ik dus zeker en vast eens langsgaan bij iemand met meer kennis van zaken. Of in Tunesië naar een soort advocaat gaan om te zien wat er mogelijk is.
Ik heb ook gelezen dat veel ook afhangt van de rechter en dat die in Sousse wel meer voor rede vatbaar is dan de andere, maar bon, best eens met iemand met kennis ter zake gaan spreken.

Je mag het hier altijd posten als je iets extra vindt, want dat interesseert me wel.

Aloucha
Topic Starter
Berichten: 12

#9 , 23 jan 2015 10:07

KimSe,
Onze kinderen zijn nog heel klein hoor (ik ben zelf 31j oud).
Mijn schoonbroer is op 30-jarige leeftijd overleden na een auto-ongeluk...

Mava105,
Hoezo? Hoe kan de overledene ondertussen geëerfd hebben van zijn Tunesische familie?
Als dat zo is, erft mijn man (broer van de overledene) dan ook niet iets?

Ik denk dat er mogelijk wel een bankrekening in Tunesie is op naam van de overledenen, maar dat mijn schoonfamilie daar niks van zegt!

Duma,
Ik heb ook iets gehoord van een goedkeuring van de gouverneur, en dat dit heel lang kan duren en niet altijd succes gegerandeerd is!
Mijn schoonfamilie woont in een klein dorp, niet te vergelijken met Sousse ;-)
Maar eerlijk gezegd dacht ik dat Tunesie verder stond qua rechtgeving, en het feit dat wet en geloof gescheiden zouden kunnen bestaan.

Ik ben van plan eerst hier een advocaat te raadplegen die wat meer van deze materie afkent, maar ik heb geen idee hoe die te vinden!

Moest er nog iemand tips of ervaringen willen delen, graag!

duma
Berichten: 2871

#10 , 23 jan 2015 10:33

Feit is dat Tunesië inderdaad op papier een seculiere staat, maar dat de rechter vaak beslissen om de Sharia toe te passen in hun uitspraken.
Vandaar ook mijn opmerking dat het echt afhangt van rechter tot rechter, want er zijn er heel conservatieve, die de sharia klakkeloos volgen, en ook 'redelijk' progressieve die de scheiding van staat en geloof wél tot op zeker hoogte toepassen.

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 23 jan 2015 15:02

Het is misschien zo dat de familie in Tunesië hun eigen gedachtengang volgen:

- vrouw is niet-moslim, dus ze erft niet van haar echtgenoot
- bijgevolg: de Belgische eigendommen van de echtgenoot komen ons toe en niet zijn vrouw.

Ik zou niks tekenen voor alle zekerheid.

duma
Berichten: 2871

#12 , 23 jan 2015 15:44

Dat kan dan misschien hun gedachtengang wel zijn, maar die is sowieso wel incorrect en daar moet TS zich geen zorgen om maken.
Maak misschien wel zo snel mogelijk ook een afspraak met een notaris om de erfenis hier af te handelen.

Aloucha
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 23 jan 2015 16:53

Ik zou in haar plaats ook niks tekenen, maar er wordt mij wel gevraagd het haar te vragen (we zijn allebei NL-talig, in tegenstelling tot mijn man en mijn de schoonfamilie).
Ook hier in België zijn er niet echt eigendommen (voor zover ik weet enkel een bankrekening, met zeker geen miljoenen op) en een auto (die nota bene van mijn schoonzus was) maar omdat ze met gemeenschap van goederen zijn getrouwd, dus ook gedeeltelijk van hem.
Ze hebben geen kinderen, geen huis of dergelijke...

Duma,
In België heeft mijn schoonzus uiteraard onmiddellijk na overlijden een notaris gecontacteerd, die het hele dossier in handen heeft.
Nog een reden te meer waarom ik niet snap dat ze zou moeten verklaren niet-moslim te zijn!

chantika
Berichten: 961

#14 , 23 jan 2015 17:22

In Indonesië (ook moslimland) kunnen buitenlanders ook geen bezittingen hebben. Men kan wel minderheidsaandeelhouder van een bedrijf zijn 49/51.
Kinderen konden niet de dubbele nationaliteit krijgen. Maar dit is ondertussen veranderd. Een van de kinderen is daar geboren en bezit het Indonesisch staatsburgerschap. Eigendom staat op zijn naam. Een vrouw die met een buitenlander gehuwd is mag ook geen eigendom bezitten of moet dat verkopen. Een van de redenen om niet te huwen. Omdat niet gehuwd is de naam van de vader niet vermeld op de geboorte akte. Tweede reden om niet te trouwen twee verschillende religies kunnen daar officieel niet huwen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”