Bouwgrond overnemen

Xzliver
Topic Starter

Bouwgrond overnemen

#1 , 29 dec 2014 22:01

Ik had het al op een andere plaats gezet, maar denk dat het hier beter op zijn plaats staat.

De situatie is de volgende:
Schoonouders hebben een bouwgrond 10 are(half open bebouwing)
Wij zouden hier graag op willen bouwen. Aangezien mijn vriendin(niet getrouwd) nog een zus heeft, is het dus evident dat we haar deel moeten "uitkopen". Nu wat is hier de beste optie voor?

Ouders schenken de grond aan beide zussen, ieder voor de helft. Daarna koopt zij haar zus uit. Dit beperkt telkens de te betalen rechten. Dan trouwen jullie en zij brengt de grond in de gemeenschap waardoor jij mede-eigenaar wordt.
Indien dit laatste niet gebeurt, word jij nooit (mede-) eigenaar zelfs als je mee betaalt en de lening aangaat. Je kan zo ook geen belastingaftrek bekomen.

Bovenstaande was een gekregen antwoord. Maar mijn vraag hier op is of het ook kan dat ik (schoonzoon) de tweede dochter uitkoop.

En is dat dan ook voordelig? Of welke voor en nadelen heeft dit ten opzicht van trouwen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xzliver
Topic Starter

#2 , 29 dec 2014 22:02

En moeten we dan ook trouwen VOOR we de akte bij de notaris gaan tekenen? Of kan dit erna ook nog?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 29 dec 2014 22:10

Maar mijn vraag hier op is of het ook kan dat ik (schoonzoon) de tweede dochter uitkoop.
En is dat dan ook voordelig? Of welke voor en nadelen heeft dit ten opzicht van trouwen.

Nadat de schoonouders de grond hebben geschonken aan de twee dochters is uw vriendin voor de helft eigenaar van die bouwgrond.
Niets belet u de andere helft over te kopen van de zus van uw vriendin.
Maar dan dient u op die helft wel registratierechten te betalen. Uw vriendin zou enkel het verdelingsrecht moeten betalen dat veel lager is.

Registratierecht is 10 percent op de helft die u koopt van de zuster.
Verdelingsgrecht is 2,5 percent op de volledige waarde van de grond.

Het verschil is dus 5 percent van de totale waarde van de grond.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Xzliver
Topic Starter

#4 , 29 dec 2014 22:24

Dus volgens jou is het beste de grond volledig te schenken aan 1 dochter? En vervolgens te trouwen en in het huwelijk in brengen?
We hebben onderling wel beslist van een bedrag over te maken aan de tweede dochter ter waarde van de grond hoe moet dit dan geregeld worden.

wanton

#5 , 29 dec 2014 22:40

Neen , schenken aan beide dochters, waarna de één de ander uitkoopt, aan 2.5 % verdelingsrecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

a162378

#6 , 30 dec 2014 11:34

De vraagsteller dient het recht op natrekking dan ook in het oog te houden, als ze er later op bouwen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”