Overlijden vergeten aan te geven

Jan-e-man
Topic Starter
Contacteer: Website

Overlijden vergeten aan te geven

#1 , 12 dec 2014 13:47

Mijn moeder overleed op 25/11/2011. Haar man, niet mijn vader, regelde alles voor de uitvaart.
Niemand bracht hem of mij op de hoogte van de nodige stappen, behalve naar de gemeente gaan, wat hij deed.
Nu plots ontdekt de bank dat hij dat overlijden niet aangaf destijds. Hij had een gemeenschappelijke rekening en die word nu geblokkeerd.
Ik had altijd vertrouwen in de man maar vind het raar dat dit nu gebeurt. Wat kan ik best doen? Straks krijg ik een papier waar ik voor kwijting of zo moet tekenen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx

#2 , 12 dec 2014 14:50

Dit is wel erg vreemd. Tenzij ik mij vergis, moeten nabestaanden dit helemaal niet meedelen aan de bank. Deze wordt normaal ingelicht door de gemeente en zal dan meteen de rekeningen blokkeren.

roharro

#3 , 12 dec 2014 16:11

Dit is wel erg vreemd. Tenzij ik mij vergis, moeten nabestaanden dit helemaal niet meedelen aan de bank. Deze wordt normaal ingelicht door de gemeente en zal dan meteen de rekeningen blokkeren.
Nog nooit gehoord dat de gemeente de banken inlicht.
Dat is een verplichting voor de erfgenamen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

roharro

#4 , 12 dec 2014 17:49

Nog nooit gehoord dat de gemeente de banken inlicht.
Dat is een verplichting voor de erfgenamen.
Vaak is de bank al op de hoogte van een overlijden nog voor de erfgenamen er arriveren of de bank contacteren ...
Nog nooit meegemaakt.
Wel al enkele gevallen waar er na meer dan een jaar nog één of andere spaarrekening ontdekt wordt door de eigenaars.

Jan-e-man
Topic Starter

#5 , 12 dec 2014 18:05

Mijn 'stiefvader' had al de rekeningen van mijn moeder afgesloten toen ze in de home ging. Zij kon niet meer alleen bewegen, lezen of schrijven.
Hij plaatste dus alles op 'zijn' rekening om de nodige betalingen te kunnen doen. Wat hij 'vergat' was dat dat nog een gemeenschappelijke rekening was.

basejumper

#6 , 12 dec 2014 22:12

Kan soms inderdaad onrechtstreeks. Het is zo dat het inbrengen van overlijden door gemeente tot gevolg heeft dat tal van overheidsinstanties - zoals pensioendienst - automatisch op de hoogte zijn. Indien pensioendienst pensioenen uitbetaalt op rekening, zal deze de bank verwittigen om de rekening te blokkeren teneinde eventueel teveel betaalde pensioenen terug te vorderen. In deze gevallen valt het dus voor dat bank op de hoogte komt, ondanks niet-aangifte door erfgenamen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rica

#7 , 13 dec 2014 14:33

Met een attest van erfopvolging, in bepaalde gevallen gratis te bekomen bij FOD Financiën, of met een akte van bekendheid, tegen betaling te bekomen bij een notaris (of misschien is één van deze documenten destijds al wel opgemaakt - even navragen bij uw stiefvader) naar de bank gaan. Op basis van dat document kan de rekening gedeblokkeerd worden.
De helft van het bedrag op datum van overlijden van uw moeder zullen de erfgenamen nog moeten aangegeven aan FOD fin. voor de successierechten. (De bank zal ook aan fiscus laten weten dat er nog een rekening is die onderhevig is aan heffing successierechten!)

j.demoor

#8 , 14 dec 2014 10:05

“Art.1240bis.§ 1. Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen, geeft een schuldenaar(d.i. de bank) te goeder trouw bevrijdend tegoeden van een overledene vrij, indien dit gebeurt aan of op instructie van de personen aangewezen in een attest van erfopvolging opgesteld door de ontvanger van het successiekantoor bevoegd voor de inlevering van de aangifte van nalatenschap van de overledene, of in een attest of in een akte van erfopvolging opgemaakt door een notaris. Het attest of de akte van erfopvolging wordt op verzoek van een belanghebbende afgeleverd met het oog op de in het eerste lid bedoelde vrijgave van tegoeden...§ 3. De belanghebbende heeft de vrije keuze om zich te wenden tot de in paragraaf 1, eerste lid, bedoelde ontvanger of de notaris...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Jan-e-man
Topic Starter

#9 , 15 dec 2014 19:36

De bank van mijn stiefvader weigert een uittreksel te bezorgen van zijn rekeningstand op 24 november 2011.
Dat vind ik vreemd. Zou ik zelf niet beter met die bank bellen?

roharro

#10 , 15 dec 2014 20:09

De bank van mijn stiefvader weigert een uittreksel te bezorgen van zijn rekeningstand op 24 november 2011.
Hoe weet u dat ze het weigeren als je het nog niet gevraagd hebt???

Jan-e-man
Topic Starter

#11 , 15 dec 2014 21:13

Dus moet ik dat in twijfel trekken als mijn stiefvader dat zegt...?

roharro

#12 , 15 dec 2014 21:44

Dus moet ik dat in twijfel trekken als mijn stiefvader dat zegt...?
Vanzelfsprekend.

Jan-e-man
Topic Starter

#13 , 16 dec 2014 13:26

Zelf gebelt met het bankfiliaal en die zeggen: geen probleem, uw stiefvader kan een kopie van uittreksel aanvragen als hij langs komt.
Ik meld dat aan mijn stiefvader, die gaat zogezegd langs en zegt nu dat hij niks gedaan krijgt.
Kan ik dat zelf gaan regelen bij de bank? Indien ja, hoe? Als erfgenaam, welke papieren heb ik daarvoor nodig?

wolf2

#14 , 16 dec 2014 14:49

Zoals Rica al schreef: "Met een attest van erfopvolging, in bepaalde gevallen gratis te bekomen bij FOD Financiën, of met een akte van bekendheid, tegen betaling te bekomen bij een notaris (of misschien is één van deze documenten destijds al wel opgemaakt - even navragen bij uw stiefvader) naar de bank gaan. Op basis van dat document kan de rekening gedeblokkeerd worden." Ga naar het federale registratiekantoor van het gebied waar de overledene woonde (alle werkdagen van 8-12 u).

Jan-e-man
Topic Starter

#15 , 16 dec 2014 21:11

Nogmaals: ik wens de stand van de rekening te weten op de dag van overlijden van mijn moeder.
Dan pas kan ik eventueel toestemmen met het ondertekenen van enig document.
Ik wens die copie van iuttreksel zelf te halen bij die bank want ik vertrouw mijn stiefvader niet meer.
Kan dat?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”