Erfenis naakte eigendom van overleden moeder

zaloo
Topic Starter

Erfenis naakte eigendom van overleden moeder

#1 , 10 dec 2014 10:22

Goeiedag,

Mijn moeder, met wie ik de voorbije 7 jaar in onvrede heb geleefd, is voorbije weekend gestorven. Pas vrijdag heb ik, samen met mijn broer en haar partner een afspraak met haar notaris, volgende week dinsdag heb ik een afspraak met mijn notaris. Ik heb dus nu op voorhand al een aantal vragen en bedenkingen waarmee ik zit.

Situatie:

Ik - oudste zoon, feitelijk samenwonend met vriendin en onze eigen 2 kinderen, eigen woning in lopende afbetaling op onze beide namen, gescheiden bankrekeningen
Broer - jongste zoon, feitelijk samenwonend met vriendin en haar 2 kinderen (niet van mijn broer), huren een appartment op haar naam
Moeder - Overleden, enig kind, gescheiden uit eerste huwelijk, vader uitgekocht om ouderlijk huis te behouden, wettelijk samenwonend met beneden vermelde partner, tot voor kort bewindvoerdster van haar moeder die momenteel in privé-rusthuis zit
Partner van moeder - wettelijk samenwonend met moeder, heeft zelf 2 meerderjarige kinderen die niet bij hem en moeder woonden
Grootmoeder - Bejaard, dement, weduwe, zit in rusthuis, eigen woning

Testament moeder - Momenteel onbekend
Status woning grootmoeder - Momenteel onbekend, buiten het gegeven dat grootmoeder vroeger heeft laten regelen bij een notaris dat mijn broer en ik de helft van haar huis zouden erven moest zij overlijden

Schets:

Moeder is plots overleden, ik wist niet af van het feit dat zij en haar partner wettelijk samenwoonden sinds 1,5 jaar. Hij heeft dus automatisch vruchtgebruik van ons ouderlijk huis en mijn broer en ik worden dus pas volle eigenaar van het huis als de partner sterft.
Er is een lopende lening met betrekking tot het ouderlijk huis, maar onder welke vorm en of deze vervalt nu dat zij overleden is, is me momenteel onbekend.
Moeder had een drankprobleem en genoot van een werkloosheidsuitkering van de RVA. In de laatste maanden heeft zij het nagelaten om de rekeningen het rusthuis te betalen, alsook de nog steeds actieve lopende rekeningen van de nutsvoorzieningen (gas, electriciteit, water) voor het huis van mijn grootmoeder, haar moeder. Haar partner heeft haar bekend dat hij haar een overdrachtforumilier (of een afstand ervan) van de bewindvoering laten tekenen aangezien hij op een bepaald moment geen toegang meer had tot de rekeningen van mijn grootmoeder en zodoende dus niet in haar plaats de rekeningen kon betalen, dit is pas recentelijk gebeurd (de voorbije twee weken, voor haar overlijden). De bewindvoering zou via het vredegerecht naar een derde partij (ik vermoed een advocaat) gaan. De wettelijkheid hiervan kan inderdaad niet aangetoond worden, ware het niet dat dit op zich een 'goede' oplossing zou zijn met betrekking tot de facturen van mijn grootmoeder.

Als ik het goed begrijp, zijn mijn broer en ik dus naakte eigenaars van haar huis, en samen voor 1/4e volle eigenaar van grootmoeders huis. Zoals reeds eerder aangegeven nog niet wijzer met betrekking tot enige schulden de hele nalatenschap, buiten de facturen voor grootmoeders deel (rusthuis, nutsvoorzieningen)

Vragen:

- Is bij haar overlijden enige lening met betrekking tot het huis tenietgedaan door een eventuele schuldsaldo?

- Indien dit niet het geval is, en zowel mijn broer als ik zijn financieel niet bij machte om die lening voor onze rekening te nemen, waar gaat de bank dan aankloppen om alsnog die lening betaald te krijgen? Wordt het ouderlijk 'aangeslagen'? Kunnen ze aan mijn eigen volle eigendom raken? Heeft dit rechtreekse gevolgen voor mijn vriendin, of mijn broer haar vriendin en hun eigendommen en/of bankrekeningen/lonen?

- Indien het bovenstaande nog steeds niet het geval is, en enkel ik of mijn broer kan/wil niet betalen. Dezelfde vragen, waar haalt de bank zijn gevraagde schuld?

- Zowel ik als mijn broer kunnen de nalatenschap weigeren. Ik vermoed dat de nalatenschap dan volledig naar de ene persoon gaat, als de andere weigert? Wat gebeurt er als we beiden weigeren? Waar zou de bank in dat geval dan hun geld vandaan moeten halen, bij de partner die vruchtgebruiker is?

- Heeft het weigeren van een nalatenschap gevolgen voor mijn eigen kinderen in de toekomst?

- Successierechten, kunnen deze uitgesteld worden? Voor hoelang?

- Moeten wij ook al successierechten betalen op het geërfd gedeelte van grootmoeders huis als grootmoeder nog leeft?

- Is de verkoop van de naakte eigendom een optie die we kunnen bekijken? Deze is natuurlijk fiscaal het minst aantrekkelijkste, maar wel beter op korte termijn, wetende dat de partner van mijn moeder nog gemakkelijk 30 jaar kan leven. Kan de naakte eigendom verkocht worden aan de partner van mijn moeder of zijn kinderen?

- Ik veronderstel dat mijn broer akkoord moet gaan met de verkoop van de naakte eigendom?

Nota:

Ik besef dat dit veel vragen zijn, waarvan ik de meeste wel beantwoord krijg bij mijn notaris, maar wou ze alvast stellen, wetende dat ik op dit forum al heel wat antwoorden heb gevonden bij het zoeken naar informatie. Zodoende kunnen jullie antwoorden als hulp dienen voor iemand die in de toekomst zoekt naar antwoorden op hun vragen die misschien in dezelfde lijn liggen als de mijn.

Ik wil jullie alvast al bedanken voor het lezen en de eventuele antwoorden op mijn vragen.

Mvg,

Zaloo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 10 dec 2014 14:07

Is bij haar overlijden enige lening met betrekking tot het huis tenietgedaan door een eventuele schuldsaldo?
De banken vragen voor een hypothecaire lening inderdaad dat een schuldsaldoverzekering wordt aangegaan. Indien je weet bij welke bank deze lening werd afgesloten en je hebt zelf goede relaties met die bank zou ik mijn licht ginder al eens gaan opsteken.
Het is niet gezegd dat de schuldsaldoverzekering de ganse openstaande lening dekt en dan zal het resterend bedrag moeten aangezuiverd worden met de gelden uit de nalatenschap.
Wanneer er geen gelden (of goederen die ten gelde kunnen gemaakt worden) zullen de erfgenamen inderdaad de lening dienen aan te zuiveren.
Maar zoals gezegd, informeer eens bij de bank indien je de gegevens hiervan hebt...
Zowel ik als mijn broer kunnen de nalatenschap weigeren. Ik vermoed dat de nalatenschap dan volledig naar de ene persoon gaat, als de andere weigert? Wat gebeurt er als we beiden weigeren? Waar zou de bank in dat geval dan hun geld vandaan moeten halen, bij de partner die vruchtgebruiker is?
Als jullie beiden weigeren wordt het verdere lijstje afgegaan (grootmoeder, eventueel broers/zusters)
De Bank zal zijn geld halen bij de erfgenamen... dus in eerste instantie niet de partner (tenzij bevoordeeld bij testament)
Successierechten, kunnen deze uitgesteld worden? Voor hoelang?
De aangifte van nalatenschap moet ingediend worden binnen een termijn van 4 maanden na overlijden. betaling van de successierechten moet gebeuren binnen de 6 of 7 maand (het ontsnapt mij) na het overlijden.
Wat indieningstermijn betreft kan er uitstel gevraagd worden maar de betalingstermijn blijft dezelfde...
Moeten wij ook al successierechten betalen op het geërfd gedeelte van grootmoeders huis als grootmoeder nog leeft?
Je kan nog geen successierechten betalen voor een nalatenschap die nog niet opengevallen is.
Indien jullie grootmoeder jullie heeft bevoordeeld bij testament ben je op dit moment ook nog geen eigenaar van het huis van grootmoeder, en wordt je dat pas wanneer grootmoeder komt te overlijden.
Dan zijn de successierechten verschuldigd.
Is de verkoop van de naakte eigendom een optie die we kunnen bekijken? Deze is natuurlijk fiscaal het minst aantrekkelijkste, maar wel beter op korte termijn, wetende dat de partner van mijn moeder nog gemakkelijk 30 jaar kan leven. Kan de naakte eigendom verkocht worden aan de partner van mijn moeder of zijn kinderen?
Theoretisch gezien kan naakte eigendom verkocht worden, in de praktijk is het echter niet zo evident. Zoals je zelf aanhaalt is er niet geweten hoelang de vruchtgebruiker nog zal leven, dus de naakte eigendom waarderen is quasi onmogelijk.
Wat wel kan is dat de partner van jullie moeder jullie "uitkoopt". Afhankelijk van zijn leeftijd wordt het vruchtgebruik dan berekent...

zaloo
Topic Starter

#3 , 10 dec 2014 16:40

KimSe, bedankt voor je antwoorden, dat geeft mij al een beter zicht op de zaak.

Ik heb toch nog een paar vragen naar aanleiding van je antwoorden:
Als jullie beiden weigeren wordt het verdere lijstje afgegaan (grootmoeder, eventueel broers/zusters)
De Bank zal zijn geld halen bij de erfgenamen... dus in eerste instantie niet de partner (tenzij bevoordeeld bij testament)
Als ik het goed interpreteer, dan wil dat zeggen dat in het geval zowel mijn broer als ik de eventuele lening niet kunnen betalen, de bank eerst beslag kan leggen op mijn eigen volle eigendom, en pas in de allerlaatste instantie moeders huis, waarvan de partner vruchtgebruik heeft?
Theoretisch gezien kan naakte eigendom verkocht worden, in de praktijk is het echter niet zo evident. Zoals je zelf aanhaalt is er niet geweten hoelang de vruchtgebruiker nog zal leven, dus de naakte eigendom waarderen is quasi onmogelijk.
Wat wel kan is dat de partner van jullie moeder jullie "uitkoopt". Afhankelijk van zijn leeftijd wordt het vruchtgebruik dan berekent...
Dus met uitkopen, daarmee bedoel je dat aan de hand van zijn huidige leeftijd de waarde van het vruchtgebruik (Bv: Vruchtgebruik is 44%, hij koopt ons uit voor de waarde van 56% van de waarde van de volle eigendom) bepaalt. Kan ik in diezelfde theorie de naakte eigendom dan ook niet verkopen aan zijn kinderen, dewelke dan een kans hebben op een enorm goedkope woning te kopen en wanneer hun vader dan komt te sterven zij dan beiden volle eigenaars zijn van het goed?

Waarom is dit in de praktijk niet zo evident?

Alvast bedankt voor de info, daar heb ik al wat aan.

Mvg,

Zaloo

Reclame

wanton

#4 , 10 dec 2014 22:51

Ik wil hier toch één en ander verduidelijken.
Als een koppel samen een (hypothecaire) lening aangaat om samen een huis te kopen/bouwen/behouden , zijn zij beiden verantwoordelijk voor de totaliteit van de terugbetalingen aan de financiële instelling : 'hoofdelijk en ondeelbaar'. De betrokken woning wordt gehypotekeerd en dient als waarborg bij leven van de leners. Een schuldsaldoverzekering dient als borg bij overlijden. Als één van de partners overlijdt, en die was verzekerd, wordt de lening terugbetaald voor het door de overledene verzekerde bedrag. Indien dat 50 % was, wordt dus zijn deel terugbetaald en erven diens erfgenamen zijn deel van het huis voor vrij en onbelast. De overlevende , als niet 100 % is verzekerd, moet dus zijn deel verder afbetalen.
Enkel de helft van de lening komt in de nalatenschap, voor zover die niet betaald werd door een verzekering.
In dit geval, moeten de kinderen, indien schuldsaldoverzekering aanwezig, de lening niet verder betalen. In het slechtste geval kan de bank de woning doen verkopen om haar geld terug te krijgen. De kinderen erven in het slechtste geval een deel van het huis plus een deel van de lening. Ik vind dus dat men niet te vlug moet overgaan tot weigering van de nalatenschap. Anders komt alles bij de kleinkinderen of bij de nog levende moeder terecht.
Het is dus wel dat de partner het vruchtgebruik erft op de helft van de woning. De kinderen kunnen niet eisen dat hij hen uitkoopt , hij kan dat wel vragen. Jullie moeten hoedanook de tegenwaarde van de blote eigendom krijgen. Hoe oud is hij? Want 44 en 56 % lijken mij de percentages om de successierechten te berekenen en niet die voor de verdeling.
Probeer eerst een attest van erfopvolging te bekomen bij het kantoor van Registratie, dan weet u ook rap of er een testament is.
Met dat document kan u zich wenden tot de bank(en) voor meer info.
Regel ook een nieuwe bewindvoerder voor grootmoeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

zaloo
Topic Starter

#5 , 11 dec 2014 08:00

Goedemorgen Wanton,
Als een koppel samen een (hypothecaire) lening aangaat om samen een huis te kopen/bouwen/behouden , zijn zij beiden verantwoordelijk voor de totaliteit van de terugbetalingen aan de financiële instelling : 'hoofdelijk en ondeelbaar'.
De woning en lening stond enkel op naam van mijn moeder, dus in hoeverre gaat uw uitleg dan nog van toepassing zijn?
Hoe oud is hij?
Momenteel onbekend bij mij, maar ik vermoed 'rond' de leeftijd van mijn moeder, het zal misschien een paar jaren schelen: 56 jaar.

Alvast bedankt om u de moeite te doen om mij van een antwoord te voorzien, wordt zeker en vast gewaardeerd.

Mvg,

Zaloo

zaloo
Topic Starter

#6 , 01 mar 2015 14:02

Hallo,

Toch nog een aantal vragen. Zal eerst de situatie update geven:

Ikzelf ben ondertussen bewindvoerder van m'n grootmoeder.
De partner van m'n moeder wordt 55 in april.
Volgens attest van erfopvolging is er geen testament aanwezig.

Partner van m'n moeder wil niet overgaan tot omzetting van vruchtgebruik. <- Dit gegeven is enorm storend aangezien de partner mijn broer en ik niet hebben ingelicht over de gemoedstoestand van m'n moeder in de maanden voor ze te overlijden kwam, en zodoende de betalingen achterwege heeft gelaten betreffende de bewindvoering die ze had over m'n grootmoeder (de moeder van mijn moeder).

Er is nog steeds weinig of niets bekend met betrekking tot de schuldsaldo van de lopende lening op naam van m'n moeder. Dit alles heeft te maken met de relatief onbekende doodsoorzaak van m'n moeder. (Inwendige ontstekingen hebben wij mee gekregen als oorzaak).

Een aantal concrete vragen:

- Wat gebeurt er met de erfenis indien ik en mijn broer deze weigeren?
-> Gaat dit naar mijn grootmoeder (moeder van mijn overleden moeder)?
-> Wat gebeurt er met de erfenis die ik waarschijnlijk zal moeten accepteren als bewindvoerder indien mijn grootmoeder komt te sterven? Gaat dit naar mijn kinderen?

Ik ga uiteraard niet akkoord met het vruchtgebruik van de partner die de laatste maanden heeft geprofiteerd van de zaak en nalatig is geweest betreffende gemoedstoestand en financiële nalatigheid bewindvoering van moeder tegenover mijn grootmoeder.

- Kan ik via een juridische procedure de omzetting van vruchtgebruik laten vorderen zodat de partner zijn gedeelte van het vruchtgebruik krijgt uitbetaald en wij als naakte eigenaars dan volle eigenaars worden van het ouderlijk huis, zodoende dat het huis verkocht kan worden?

Alvast bedankt voor enige antwoorden.

Mvg,

Zaloo

wanton

#7 , 01 mar 2015 17:17

Ik begrijp niet dat je, als er geen schulden zijn , de erfenis zou weigeren. U kan altijd een erfenis weigeren, concreet ten voordele van uw eigen kinderen.
Wat het vruchtgebruik betreft, kan jij geen procedure starten om de omzetting van vruchtgebruik te bekomen voor de gezinswoning. Voor andere tegoeden kan dat wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#8 , 01 mar 2015 17:45

Heb ik goed begrepen dat de partner van uw moeder totaal géén eigendomsrecht heeft op de woning? Het is dus 100% vruchtgebruik en voor jullie - haar kinderen - 100% naakte eigendom?

Wat als er dan nog moet worden afbetaald aan de lopende lening (indien geen schuldsaldoverzekering voor de 100%), moet dan de naakte eigenaar die lening afbetalen? of de vruchtgebruiker?

Als de lening niet is afbetaald is er in principe toch geen "vrucht"?

Indien de bank ergens beslag op laat leggen: is het dan niet in de eerste plaats die woning waarvoor de lening werd aangevraagd?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”