Goeiedag,
Mijn moeder, met wie ik de voorbije 7 jaar in onvrede heb geleefd, is voorbije weekend gestorven. Pas vrijdag heb ik, samen met mijn broer en haar partner een afspraak met haar notaris, volgende week dinsdag heb ik een afspraak met mijn notaris. Ik heb dus nu op voorhand al een aantal vragen en bedenkingen waarmee ik zit.
Situatie:
Ik - oudste zoon, feitelijk samenwonend met vriendin en onze eigen 2 kinderen, eigen woning in lopende afbetaling op onze beide namen, gescheiden bankrekeningen
Broer - jongste zoon, feitelijk samenwonend met vriendin en haar 2 kinderen (niet van mijn broer), huren een appartment op haar naam
Moeder - Overleden, enig kind, gescheiden uit eerste huwelijk, vader uitgekocht om ouderlijk huis te behouden, wettelijk samenwonend met beneden vermelde partner, tot voor kort bewindvoerdster van haar moeder die momenteel in privé-rusthuis zit
Partner van moeder - wettelijk samenwonend met moeder, heeft zelf 2 meerderjarige kinderen die niet bij hem en moeder woonden
Grootmoeder - Bejaard, dement, weduwe, zit in rusthuis, eigen woning
Testament moeder - Momenteel onbekend
Status woning grootmoeder - Momenteel onbekend, buiten het gegeven dat grootmoeder vroeger heeft laten regelen bij een notaris dat mijn broer en ik de helft van haar huis zouden erven moest zij overlijden
Schets:
Moeder is plots overleden, ik wist niet af van het feit dat zij en haar partner wettelijk samenwoonden sinds 1,5 jaar. Hij heeft dus automatisch vruchtgebruik van ons ouderlijk huis en mijn broer en ik worden dus pas volle eigenaar van het huis als de partner sterft.
Er is een lopende lening met betrekking tot het ouderlijk huis, maar onder welke vorm en of deze vervalt nu dat zij overleden is, is me momenteel onbekend.
Moeder had een drankprobleem en genoot van een werkloosheidsuitkering van de RVA. In de laatste maanden heeft zij het nagelaten om de rekeningen het rusthuis te betalen, alsook de nog steeds actieve lopende rekeningen van de nutsvoorzieningen (gas, electriciteit, water) voor het huis van mijn grootmoeder, haar moeder. Haar partner heeft haar bekend dat hij haar een overdrachtforumilier (of een afstand ervan) van de bewindvoering laten tekenen aangezien hij op een bepaald moment geen toegang meer had tot de rekeningen van mijn grootmoeder en zodoende dus niet in haar plaats de rekeningen kon betalen, dit is pas recentelijk gebeurd (de voorbije twee weken, voor haar overlijden). De bewindvoering zou via het vredegerecht naar een derde partij (ik vermoed een advocaat) gaan. De wettelijkheid hiervan kan inderdaad niet aangetoond worden, ware het niet dat dit op zich een 'goede' oplossing zou zijn met betrekking tot de facturen van mijn grootmoeder.
Als ik het goed begrijp, zijn mijn broer en ik dus naakte eigenaars van haar huis, en samen voor 1/4e volle eigenaar van grootmoeders huis. Zoals reeds eerder aangegeven nog niet wijzer met betrekking tot enige schulden de hele nalatenschap, buiten de facturen voor grootmoeders deel (rusthuis, nutsvoorzieningen)
Vragen:
- Is bij haar overlijden enige lening met betrekking tot het huis tenietgedaan door een eventuele schuldsaldo?
- Indien dit niet het geval is, en zowel mijn broer als ik zijn financieel niet bij machte om die lening voor onze rekening te nemen, waar gaat de bank dan aankloppen om alsnog die lening betaald te krijgen? Wordt het ouderlijk 'aangeslagen'? Kunnen ze aan mijn eigen volle eigendom raken? Heeft dit rechtreekse gevolgen voor mijn vriendin, of mijn broer haar vriendin en hun eigendommen en/of bankrekeningen/lonen?
- Indien het bovenstaande nog steeds niet het geval is, en enkel ik of mijn broer kan/wil niet betalen. Dezelfde vragen, waar haalt de bank zijn gevraagde schuld?
- Zowel ik als mijn broer kunnen de nalatenschap weigeren. Ik vermoed dat de nalatenschap dan volledig naar de ene persoon gaat, als de andere weigert? Wat gebeurt er als we beiden weigeren? Waar zou de bank in dat geval dan hun geld vandaan moeten halen, bij de partner die vruchtgebruiker is?
- Heeft het weigeren van een nalatenschap gevolgen voor mijn eigen kinderen in de toekomst?
- Successierechten, kunnen deze uitgesteld worden? Voor hoelang?
- Moeten wij ook al successierechten betalen op het geërfd gedeelte van grootmoeders huis als grootmoeder nog leeft?
- Is de verkoop van de naakte eigendom een optie die we kunnen bekijken? Deze is natuurlijk fiscaal het minst aantrekkelijkste, maar wel beter op korte termijn, wetende dat de partner van mijn moeder nog gemakkelijk 30 jaar kan leven. Kan de naakte eigendom verkocht worden aan de partner van mijn moeder of zijn kinderen?
- Ik veronderstel dat mijn broer akkoord moet gaan met de verkoop van de naakte eigendom?
Nota:
Ik besef dat dit veel vragen zijn, waarvan ik de meeste wel beantwoord krijg bij mijn notaris, maar wou ze alvast stellen, wetende dat ik op dit forum al heel wat antwoorden heb gevonden bij het zoeken naar informatie. Zodoende kunnen jullie antwoorden als hulp dienen voor iemand die in de toekomst zoekt naar antwoorden op hun vragen die misschien in dezelfde lijn liggen als de mijn.
Ik wil jullie alvast al bedanken voor het lezen en de eventuele antwoorden op mijn vragen.
Mvg,
Zaloo