Erfenis - inkorting bij voordeel in natura?

Nunkifrutzz
Topic Starter

Erfenis - inkorting bij voordeel in natura?

#1 , 29 nov 2014 14:42

Bestaat er rechtspraak of een wettekst die bepaalt dat een voordeel in natura (gratis bewoning gedurende jaren van een appartement door een van de erfgenamen) terug in de erfenis moet vallen en ingekort wordt op het deel van de erfgenaam die het voordeel verkreeg?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 nov 2014 14:51

Dat hangt ervan af of er reservataire erfgenamen zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nunkifrutzz
Topic Starter

#3 , 29 nov 2014 14:57

Ja

Reclame

roharro

#4 , 29 nov 2014 15:19

Dit kom neer op de kwijtschelding van een huurschuld met “animus donandi” en zonder tegenprestatie. Bijgevolg is het een onrechtstreekse schenking en moet zoals iedere andere schenking worden behandeld.

Nunkifrutzz
Topic Starter

#5 , 29 nov 2014 15:40

Roharro, een animus donandi houdt een wil tot schenking in. Dus neem ik dan aan dat deze schenking zwart op wit moet staan. In dit geval is dat niet zo, dus er is geen animus donandi. Ik zoek een andere manier, vandaar mijn vraag.

roharro

#6 , 29 nov 2014 17:15

Roharro, een animus donandi houdt een wil tot schenking in. Dus neem ik dan aan dat deze schenking zwart op wit moet staan. In dit geval is dat niet zo, dus er is geen animus donandi. Ik zoek een andere manier, vandaar mijn vraag.
Neen er moet geen geschrift zijn. Als er een geschrift is moet men de animus donandi niet inroepen, want dan is de schenking expliciet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”