Vraag ivm erfrecht

Betse
Topic Starter

Vraag ivm erfrecht

#1 , 17 sep 2014 23:30

Situatieschets:
Mijn ouders zijn eigenaar van twee woningen, waarvan ik nu ééntje een vier tal jaar bewoon.
Ondertussen werd ook de adres van mijn eenmanszaak op dit adres gezet en betaal ik deels privé, deels met de zaak de vaste
kosten (en onderhoudskosten) van het huis. Huur heb ik nooit hoeven betalen voor het bewonen van het huis....
Binnenkort zou mijn vriendin voor een geruime tijd bij mij intrekken in de woning.(tot we ons droomhuis vinden)
Nu komt de aap uit de mouw: Ik heb ook een broer, die nooit aanspraak maakte om in dit huis te wonen en tot nu toe op een huurappartement in de stad woont.

En nu de hamvraag: Stel dat mijn broer na verloop van tijd, door welke omstandigheden dan ook... aanspraak maakt op de helft van de huur die ik destijds eigenlijk diende te betalen. (aangezien hij recht had 1/2 van de woning) Kan hij hier aanspraak op maken? Hoe kan ik dit tegengaan?
Let wel dat het huis nog steeds eigendom is van mijn ouders.

PS: Een kennis vertelde mij dat hij zou kunnen aanspraak maken op de helft van een huur (die ik (wij op termijn) diende te betalen)
Het zou iets te maken hebben met erfrecht... en zou tot een behoorlijk bedrag kunnen oplopen in de loop der jaren... Is dit correct?

Alvast dank voor jullie advies...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 sep 2014 23:41

U woont niet meer thuis bij uw ouders.
U woont gratis in een huis waarvan uw ouders eigenaar zijn.
Dat kan inderdaad beschouwd worden als een schenking waarvan de "tegenwaarde" later, bij het erven, in de erfenis moet worden ingebracht.
Komt er dus op neer dat u een bedrag gelijk aan de helft van de gecumuleerde huur over de jaren heen minder zal erven dan uw broer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Betse
Topic Starter

#3 , 18 sep 2014 00:46

Dat kan inderdaad beschouwd worden als een schenking waarvan de "tegenwaarde" later, bij het erven, in de erfenis moet worden ingebracht.
Komt er dus op neer dat u een bedrag gelijk aan de helft van de gecumuleerde huur over de jaren heen minder zal erven dan uw broer.
En daar valt helemaal niets tegen te doen? Er kan bijvoorbeeld geen document worden opgesteld dat dit alles tegen gaat?
Momenteel woon ik hier, aangezien ik het interessant achte...
Als ik naderhand alsnog huur moet betalen voor het huis (huur dat bovendien gigantisch zal zijn t.o.v. een studio) kan ik beter verhuizen en het huis laten leegstaan?
Kan mij niet goed inbeelden dat hiervoor geen oplossingen zijn... iemand?

Alvast bedankt voor de antwoorden...

Reclame

Betse
Topic Starter

#4 , 18 sep 2014 08:37

En daar valt helemaal niets tegen te doen? Er kan bijvoorbeeld geen document worden opgesteld dat dit alles tegen gaat?
Momenteel woon ik hier, aangezien ik het interessant achte...
Als ik naderhand alsnog huur moet betalen voor het huis (huur dat bovendien gigantisch zal zijn t.o.v. een studio) kan ik beter verhuizen en het huis laten leegstaan?
Kan mij niet goed inbeelden dat hiervoor geen oplossingen zijn... iemand?

Alvast bedankt voor de antwoorden...
Mijn broer is steeds uit vrije wil in het appartement in de stad gaan wonen. Tijdens verhuisperiodes kon hij steeds in het huis terecht, aangezien het steeds 1/2 voor hem was... Maar hij koos anders en daar kan ik dan mogelijks achteraf de dupe van zijn?

roharro

#5 , 18 sep 2014 12:30

Mijn broer is steeds uit vrije wil in het appartement in de stad gaan wonen. Tijdens verhuisperiodes kon hij steeds in het huis terecht, aangezien het steeds 1/2 voor hem was... Maar hij koos anders en daar kan ik dan mogelijks achteraf de dupe van zijn?
U moet toch begrijpen dat uw broer niet verplicht kan worden om samen met u in de woning die eigendom is van uw ouders te gaan wonen.
Net zomin als u verplicht wordt in de woning van uw ouders te gaan wonen.
Dit zijn gewoonweg keuzes die men maakt en die hebben financiële implicaties.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 sep 2014 13:09

Ouders doen toch met hun geld wat ze willen?
Ook met hun eigendom: stel ze laten er een dakloze in wonen... moet die dan ook plots de huur gaan betalen met terugwerkende kracht aan de erfgenamen bij overlijden van ouders?

roharro

#7 , 18 sep 2014 13:20

Ouders doen toch met hun geld wat ze willen?
Ook met hun eigendom: stel ze laten er een dakloze in wonen... moet die dan ook plots de huur gaan betalen met terugwerkende kracht aan de erfgenamen bij overlijden van ouders?

Ouders doen inderdaad bij leven wat ze willen met hun bezittingen. Maar dat kan gevolgen hebben bij hun overlijden.

Zo wordt in dit geval één van de erfgenamen in rechte lijn bevoordeligd. Dat is een schenking die later, wanneer de kinderen erven van hun ouders, terug dient ingebracht in de erfenis alvorens tot verdeling over te gaan.

Als het benadeelde kind niet op zijn strepen staat, maw die schenking door de vingers ziet, dan moet er uiteraard niets worden gecompenseerd, maar dat is zo met alle schenkingen.

Betse
Topic Starter

#8 , 18 sep 2014 13:41

Ouders doen inderdaad bij leven wat ze willen met hun bezittingen. Maar dat kan gevolgen hebben bij hun overlijden.

Zo wordt in dit geval één van de erfgenamen in rechte lijn bevoordeligd. Dat is een schenking die later, wanneer de kinderen erven van hun ouders, terug dient ingebracht in de erfenis alvorens tot verdeling over te gaan.

Als het benadeelde kind niet op zijn strepen staat, maw die schenking door de vingers ziet, dan moet er uiteraard niets worden gecompenseerd, maar dat is zo met alle schenkingen.
Ik val bijna van mijn stoel :) "benadeelde kind", ik bewoon het huis omdat het anders leeg zou komen te staan (en da ouders het niet willen verhuren)

Nu vraag ik mij af of er door mijn ouders, ikzelf en broer een document kan opgesteld worden zodat bij eventuele schenking geen aanstalten kan gemaakt worden op de "achterstallige" huur?

Nunkifrutzz

#9 , 27 nov 2014 15:43

roharro,

Bestaat hier wetgeving en /of rechtspraak over?

Dient elke schenking terug in de erfenis te vallen? Of worden hier in de praktijk uitzonderingen op gemaakt?

Alvast dank.

wanton

#10 , 27 nov 2014 17:00

Elke scheneking is een voorschot op erfenis. Een schenking wordt dus bij de vereling gecompenseerd. Via sxhznkingsakte of testament kan de schenker een beperkt voordeel geven waardoor de schenking niet of niet volledig verrekend wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#11 , 27 nov 2014 17:10

Tenzij expliciet wordt vermeld dat het een schenking is buiten erfdeel.

roharro

#12 , 27 nov 2014 17:51

Tenzij expliciet wordt vermeld dat het een schenking is buiten erfdeel.
Maar ook dan moet het reservatair erfdeel gerespecteerd worden.

Nunkifrutzz

#13 , 27 nov 2014 18:45

Kan iemand de stelling dat een voordeel door gratis bewoning in een pand van de erflater gedurende bepaalde periode terug in de erfenis moet vallen in geldelijke tegenwaarde staven met een wettekst?

Nunkifrutzz

#14 , 27 nov 2014 18:52

Kan iemand de stelling dat een voordeel door gratis bewoning in een pand van de erflater gedurende bepaalde periode terug in de erfenis moet vallen in geldelijke tegenwaarde staven met een wettekst?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”