En daar valt helemaal niets tegen te doen? Er kan bijvoorbeeld geen document worden opgesteld dat dit alles tegen gaat?U woont niet meer thuis bij uw ouders.
U woont gratis in een huis waarvan uw ouders eigenaar zijn.
Dat kan inderdaad beschouwd worden als een schenking waarvan de "tegenwaarde" later, bij het erven, in de erfenis moet worden ingebracht.
Komt er dus op neer dat u een bedrag gelijk aan de helft van de gecumuleerde huur over de jaren heen minder zal erven dan uw broer.
Mijn broer is steeds uit vrije wil in het appartement in de stad gaan wonen. Tijdens verhuisperiodes kon hij steeds in het huis terecht, aangezien het steeds 1/2 voor hem was... Maar hij koos anders en daar kan ik dan mogelijks achteraf de dupe van zijn?En daar valt helemaal niets tegen te doen? Er kan bijvoorbeeld geen document worden opgesteld dat dit alles tegen gaat?U woont niet meer thuis bij uw ouders.
Dat kan inderdaad beschouwd worden als een schenking waarvan de "tegenwaarde" later, bij het erven, in de erfenis moet worden ingebracht.
Komt er dus op neer dat u een bedrag gelijk aan de helft van de gecumuleerde huur over de jaren heen minder zal erven dan uw broer.
Momenteel woon ik hier, aangezien ik het interessant achte...
Als ik naderhand alsnog huur moet betalen voor het huis (huur dat bovendien gigantisch zal zijn t.o.v. een studio) kan ik beter verhuizen en het huis laten leegstaan?
Kan mij niet goed inbeelden dat hiervoor geen oplossingen zijn... iemand?
Alvast bedankt voor de antwoorden...
Ouders doen toch met hun geld wat ze willen?
Ook met hun eigendom: stel ze laten er een dakloze in wonen... moet die dan ook plots de huur gaan betalen met terugwerkende kracht aan de erfgenamen bij overlijden van ouders?
Ik val bijna van mijn stoelOuders doen inderdaad bij leven wat ze willen met hun bezittingen. Maar dat kan gevolgen hebben bij hun overlijden.
Zo wordt in dit geval één van de erfgenamen in rechte lijn bevoordeligd. Dat is een schenking die later, wanneer de kinderen erven van hun ouders, terug dient ingebracht in de erfenis alvorens tot verdeling over te gaan.
Als het benadeelde kind niet op zijn strepen staat, maw die schenking door de vingers ziet, dan moet er uiteraard niets worden gecompenseerd, maar dat is zo met alle schenkingen.
roharro,U woont niet meer thuis bij uw ouders.