Help... Erven van grootmoeder

Laure-lili
Topic Starter

Help... Erven van grootmoeder

#1 , 17 okt 2014 13:38

Rare situatie:

Grootmoeder is overleden, er zijn 5 kinderen waar 1 van is overleden ong. 10j geleden.
Het kind die overleden is, laat 1 zoon na (veronderstel dat deze ene zoon in de plaats van de overledene komt)

Nu er is geen enkel contact tussen de kleinzoon en de andere familieleden langs diens kant (grootmoeder), dus ook niet met de 4 overgebleven kinderen.

'Zogezegd' weten we niet dat grootmoeder is overleden, geen rouwbrieven en geen bericht hierover gekregen wegens geen contact.
Via via hebben we het te horen gekregen...

Krijgen wij hier automatisch bericht van via overheidsinstanties, ivm erfopvolging want de kleinzoon is ook een wettige erfgenaam, gezien hij in de plaats van het overleden kind komt van grootmoeder?

Ik vermoed dat de overige familieleden hier geen rekening mee gaan houden.

Iemand een idee wat ons te wachten staat?

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 okt 2014 13:48

Rare situatie:

Grootmoeder is overleden, er zijn 5 kinderen waar 1 van is overleden ong. 10j geleden.
Het kind die overleden is, laat 1 zoon na (veronderstel dat deze ene zoon in de plaats van de overledene komt)

Nu er is geen enkel contact tussen de kleinzoon en de andere familieleden langs diens kant (grootmoeder), dus ook niet met de 4 overgebleven kinderen.

'Zogezegd' weten we niet dat grootmoeder is overleden, geen rouwbrieven en geen bericht hierover gekregen wegens geen contact.
Via via hebben we het te horen gekregen...

Krijgen wij hier automatisch bericht van via overheidsinstanties, ivm erfopvolging want de kleinzoon is ook een wettige erfgenaam, gezien hij in de plaats van het overleden kind komt van grootmoeder?

Ik vermoed dat de overige familieleden hier geen rekening mee gaan houden.

Iemand een idee wat ons te wachten staat?

Dank bij voorbaat!

Die kleinzoon zal moeten meetekenen voor het vrijgeven van de bankrekeningen.
Als er onroerend goed in de erfenis zit zal de kleinzoon automatisch geregistreerd worden als mede-eigenaar bij het kadaster.

Als er NIETS is dan kan het zijn dat jullie er niets van horen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Laure-lili
Topic Starter

#3 , 17 okt 2014 13:55

Er was geen eigendom, ze verbleef in een rusthuis en net voor de zomer werd haar woning verkocht.

Het tekenen voor het vrijgeven van de bankrekeningen door de kleinzoon, zal waarschijnlijk te maken hebben met het attest van erfopvolging vermoed ik?
Hoe zal hij moeten meetekenen als er hij zogezegd van niets op de hoogte is? Via het attest dan?
Wat als de overige kinderen hem niet laten opnemen in attest van opvolging, of wordt dit eerst uitgezocht, alvorens het attest wordt vrijgegeven?

Reclame

roharro

#4 , 17 okt 2014 14:08

Er was geen eigendom, ze verbleef in een rusthuis en net voor de zomer werd haar woning verkocht.

Het tekenen voor het vrijgeven van de bankrekeningen door de kleinzoon, zal waarschijnlijk te maken hebben met het attest van erfopvolging vermoed ik?
Hoe zal hij moeten meetekenen als er hij zogezegd van niets op de hoogte is? Via het attest dan?
Wat als de overige kinderen hem niet laten opnemen in attest van opvolging, of wordt dit eerst uitgezocht, alvorens het attest wordt vrijgegeven?
Dat attest wordt niet door de erfgenamen opgesteld maar wel door het registratiekantoor of door een notaris.
Daar is dus geen ontsnappen aan.

Maar als er geen bankrekening meer is en ook geen onroerend goed dan is er eigenlijk niets.
Ook al wegens verblijf in rusthuis zal er niet veel of niets aan inboedel zijn.

Werd er bij de verkoop van het huis geld verdeeld? Zoniet moet dat nog ergens aanwezig zijn.
Aangezien verkoop minder dan drie jaar geleden zullen er sowieso erfenisrechten op moeten worden betaald tenzij wordt aangetoond dat er kosten mee werden betaald.
Het Registratiekantoor zal zonder de minste twijfel die vraag stellen.

Als kleinzoon zou ik alleszins aan de andere erfgenamen vragen waar het geld naartoe van de verkoop van de woning vorige zomer.
Dat moet worden opgehelderd!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Laure-lili
Topic Starter

#5 , 17 okt 2014 14:19

Alvast bedankt voor je info.

Het vragen aan de andere erfgenamen is al uitgesloten, er is echt niets van contact.
Is het dan beter om meteen onze notaris in te lichten als we niets horen? Zij stellen dan een bankonderzoek in vermoed ik (ivm verkoop van de woning)?
Indien het geld reeds werd verdeeld onder de andere erfgenamen, kan hij dan via de notaris zijn deel van de erfenis opeisen?

wanton

#6 , 17 okt 2014 17:00

het is inderdaad best dat hij , via een notaris , zijn rechten laat verdedigen. Hij moet mee de aangifte ondertekenen, successierechten betalen en vooral : zijn deel krijgen van de verkoop van het huis. Misschien was hij reeds gedeeltelijk mede-eigenaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Laure-lili
Topic Starter

#7 , 30 okt 2014 14:04

Hallo,

Tot op heden niets gehoord of ontvangen...
Wat als alles al verdeeld werd, als het huis verkocht werd voor zij overleed?

Alvast bedankt!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”