Erven van vader die nooit omgekeken heeft.

duma

Re: Erven van vader die nooit omgekeken heeft.

#16 , 02 okt 2014 13:46

Het contract maakt NIET uit. U heeft ALTIJD uw reservatair deel. Kinderen onterven KAN NIET.
Als hij dus geld naar haar rekening heeft gestort, was dat een schenking en moet deze TERUG bij de nalatenschap geteld worden.

Zoek u een deftige notaris.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Baileyske
Topic Starter

#17 , 02 okt 2014 23:32

Daar zijn we mee bezig, nu afwachten wat hij kan vinden aan informatie.

Maar hij zal zijn voorzorgen wel genomen hebben vrees ik.
Bijvoorbeeld een kluis in huis, kunnen we dus niet achterhalen wat er in zit, of van het bestaan van die kluis zullen we ook nooit weten.

Baileyske
Topic Starter

#18 , 03 okt 2014 23:13

Is het waar dat er maar 4 maanden tijd zijn om de notaris te laten weten dat we erfgenaam zijn?
Weduwe zal onze namen zeker niet aangegeven hebben als erfgenamen.
Is zij dat niet verplicht?

Wat na die 4 maanden, kunnen wij dan geen aanspraak meer maken op de erfenis.
Het is eigenlijk héél toevallig dat we het te weten zijn gekomen, we zijn zelf niet verwittigd.

Reclame

roharro

#19 , 03 okt 2014 23:20

Is het waar dat er maar 4 maanden tijd zijn om de notaris te laten weten dat we erfgenaam zijn?
Weduwe zal onze namen zeker niet aangegeven hebben als erfgenamen.
Is zij dat niet verplicht?

Wat na die 4 maanden, kunnen wij dan geen aanspraak meer maken op de erfenis.
Het is eigenlijk héél toevallig dat we het te weten zijn gekomen, we zijn zelf niet verwittigd.
Wie de erfgenamen zijn wordt vastgesteld in een akte van erfopvolging opgesteld door een notaris of in een attest van erfopvolging opgesteld door het Bestuur van Registratie. De overheid weet immers alles over u.

De aangifte van de erfenis -dus van al wat in de erfenis valt- moet door de erfgenamen die voorkomen in die akte of dat attest binnen de vier maanden gebeuren. Zoniet volgen er boetes.

Da is ook de reden waarin ik en anderen op dit forum uw aandacht trachten erop te vestigen dat u niet zomaar lichtvoetig niets kunt doen ivm uw erfenis.
U zal op uw erfdeel onder andere ook erfenisrechten moeten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Baileyske
Topic Starter

#20 , 05 okt 2014 08:42

Maar toch heeft er niemand ons verwittigd.
Wat ik wel weet is dat enkel de weduwe is aangeschreven geweest door een notaris.
Maar de kinderen zijn van niets op de hoogte gebracht, kinderen zijn wel allemaal uit een vorig huwelijk.

Zijn de boetes dan voor ons of voor de weduwe?
Is toch niet logisch dat wij boetes zouden krijgen als we zelf van niets wisten?

Indien de notaris ons goed nieuws brengt, (want hij is nu onderzoek aan het doen of er iets te erven valt)
wat is dan de volgende stap voor ons?
Want de 4 maanden zijn bijna voorbij, nog slechts enkele dagen.

WP002

#21 , 06 okt 2014 16:39

We vermoeden dat hij alles er zal aan gedaan hebben, zodat zijn kinderen nooit zouden erven.
Tja, en dat kan zomaar niet. De enige manier waarop dat kan is bij leven alles erdoor draaien.
Ik zou zeggen, voor 30 euro kan u niet gefopt zijn. Maar wellicht bent u nog beter af als u uw eigen notaris inschakelt.

Baileyske
Topic Starter

#22 , 06 okt 2014 21:27

Ik zit eigenlijk met nog een vraag.

De 4 maanden waarbinnen de successierechten moeten betaald worden zijn bijna voorbij.
Waarschijnlijk zijn deze reeds betaald door de weduwe, en 1 dochter.

Kunnen wij nu nog aanspraak maken op ons deel indien deze zouden betaald zijn?
En hoe wordt dit dan geregeld?
Moeten wij dan ons deel van de successierechten betalen aan diegene die reeds betaald hebben?

roharro

#23 , 06 okt 2014 22:20

Waarom heeft de dochter dan mee de erfenisrechten betaald? U schreef dat alles naar de weduwe is gegaan.
Als de dochter op de hoogte was en heeft geërfd dan erft uw vader toch ook.
Vanwaar dan al die vragen?
Hier kan toch niemand nog aan uit..............
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#24 , 06 okt 2014 23:47

Quod erat demonstrandum!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Baileyske
Topic Starter

#25 , 06 okt 2014 23:55

Dat is een vermoeden dat we hebben, omdat deze wel contact had met de weduwe, maar niet met ons.
Het is ook enkel de dochter die vermeld is geworden op de doodsbrief, de andere kinderen niet.
Aangezien zij op de hoogte was is het logisch dat ze zich meteen wel kenbaar zal gemaakt hebben als erfgename.

Is het zo wat duidelijk?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”