Reservataire erfgenamen

wanton

Re: Reservataire erfgenamen

#16 , 03 okt 2014 20:24

Als bij die vader iets te rapen valt, vind ik het normaal dat je dat probeert vast te krijgen. Maar zorg er tevens voor dat je niet voor hem moet betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Baileyske
Topic Starter

#17 , 05 okt 2014 08:46

Ja, das waar, maar bij aanvaarding moet ge er in zinnetje bij laten zetten hé.

Maar nog es nagedacht, zelfs indien ik afteken is dat geen hulp voor stiefvader denk ik.
Want mijn deel zal dan niet naar stiefvader gaan, maar naar mijn zus, en indien zij ook aftekend, zal dit naar haar kinderen gaan.
Ben toch juist?

roharro

#18 , 05 okt 2014 13:25

Ja, das waar, maar bij aanvaarding moet ge er in zinnetje bij laten zetten hé.

Maar nog es nagedacht, zelfs indien ik afteken is dat geen hulp voor stiefvader denk ik.
Want mijn deel zal dan niet naar stiefvader gaan, maar naar mijn zus, en indien zij ook aftekend, zal dit naar haar kinderen gaan.
Ben toch juist?
Opdat het naar stiefvader gaat moeten de familieleden van je moeder, tot en met neven en nichten (zowel moeders als vaders kant van de overledene!), eerst verwerpen.
Het is dus best mogelijk dat er ergens" halverwege" in dat verwerpingsproces iemand gaat "incasseren".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Baileyske
Topic Starter

#19 , 05 okt 2014 15:59

Opdat het naar stiefvader gaat moeten de familieleden van je moeder, tot en met neven en nichten (zowel moeders als vaders kant van de overledene!), eerst verwerpen.
Het is dus best mogelijk dat er ergens" halverwege" in dat verwerpingsproces iemand gaat "incasseren".
Inderdaad, dat ben ik zelfs héél zeker dat dat zal gebeuren.

Mariette

#20 , 05 okt 2014 16:15

Heeft TS wel rekening gehouden met het feit dat dit steeds maar ENKEL over het kapitaal van moeder gaat? Dus normaliter 50% van het gezamenlijke kapitaal?

Wat de stiefvader zijn bezit is, daar erven ze helemaal niets van.

Baileyske
Topic Starter

#21 , 05 okt 2014 18:50

Ja hoor, zou anders zeker niet logisch zijn voor de stiefvader.
Toch niet als mijn moeder een testament heeft waarbij ze haar man als begunstigde heeft aangeduid?
Indien de kinderen van mijn zus dan verwerpen, zal het toch naar de stiefvader gaan?

roharro

#22 , 05 okt 2014 20:07

Toch niet als mijn moeder een testament heeft waarbij ze haar man als begunstigde heeft aangeduid?
Zou niet geldig zijn want dat zou neerkomen op volledige onterving van de kinderen.

Indien de kinderen van mijn zus dan verwerpen, zal het toch naar de stiefvader gaan?
Neen. Zie mijn vorig antwoord. Ook in verdere graden moet er eerst verworpen worden. Langs de vaders- en moederskant van uw moeder.
Haar broers en zusters, ooms en tantes, hun kinderen....

Baileyske
Topic Starter

#23 , 05 okt 2014 20:43

Ik bedoelde als mijn moeder een testament heeft met als begunstigde stiefvader.
Bedoel je dan dat het volledige testament niet geldig zou zijn? Of wordt dan het deel van de kinderen er gewoon afgetrokken?

Het testament zal alleszins wel geldig opgesteld zijn, ik ga er vanuit dat dit bij de notaris gebeurd is.
Kan het deel voor de kinderen en kleinkinderen dan nooit tot bij de stiefvader geraken? (Met testament bedoel ik)

wanton

#24 , 05 okt 2014 22:35

Roharro, dit wordt hopeloos!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#25 , 05 okt 2014 22:53

Roharro, dit wordt hopeloos!
In dit geval zou het vooroverlijden van de stiefvader (die geen eigen kinderen heeft) voor TS de weg van het minste kwaad zijn.....

duma

#26 , 06 okt 2014 11:46

Ik wil nog eens eens een laatste poging doen.
Het testament zal alleszins wel geldig opgesteld zijn, ik ga er vanuit dat dit bij de notaris gebeurd is.
Het zou niet de eerste of de laatste notaris zijn die iets neerschrijft wat wettelijk gezien niet kan.
Ik heb zo ook nog een testament liggen, neergeschreven door onze 'eerste' notaris. Gelukkig was er daarna wanton.

Als er een testament is tvv haar man, is dat ongeldig, want er zijn kunderen uit een vorig huwelijk die daardoor onterfd zouden worden, wat volgens de Belgische wet niet mag. In het geval dat er enkel kinderen zijn uit hetzelfde huwelijk mag dat wel, want dna erven die kinderen later sowieso van de overlevende ouder, maar dan is de langst leeft al heeft clausule in het huwelijkscontract voldoende. Het enige dat je moeder via testamnet zou kunnen doen, is het beschikbare deel (1/3e in dit geval) aan haar man geven. Let op: Dat is dan ook voor haar man en niét voor jullie, ook niet later.
Kan het deel voor de kinderen en kleinkinderen dan nooit tot bij de stiefvader geraken? (Met testament bedoel ik)
U hebt het begrepen. Tenzij u het risico wil nemen dat u alles voorgoed kwijt bent, want u betn nooit ofte nimmer zeker dat uw stiefvader u later zal begunstigen. Eveneens, als hij nog zou hertrouwen/kinderen zou krijgen, KAN het zelfs niet meer, want dan zijn er andere reservataire erfgenamen.

Laat dus gewoon het erfrect zijn werk doen:
- u erft slecht blote eigendom
- u stiefvader erft vruchtgebruik en kan ten alle tijden in het huis blijven wonen en int de interesten op het geld dat vaststaat.
- u erft later uw moeders deel
- u stiefvader heeft nog steeds ZIJN deel van hun vermogen. Het is dus niet dat hij niets heeft als uw moeder sterft.

Baileyske
Topic Starter

#27 , 06 okt 2014 21:33

Oei, zal mijn testament dan ook maar eens nakijken.

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Ben toch wat wijzer geworden, aangezien het toch langs onze kant van de familie zal blijven, kan ik dus beter niet verwerpen.
Vrees dat het toch niet ver zou geraken ivm verwerpen. Niet iedereen is van mijn standpunt.

duma

#28 , 07 okt 2014 09:46

Ben blij dat je het begrijpt, je kan er jezelf alleen maar schade mee berokkenen.

Op een persoonlijke noot: Ik ben zelf plusmama en ik kan alleen maar hopen dat mijn stiefjes er ooit hetzelfde over zouden denken, dat ik en hun vader samen een leven lang voor alles gewerkt hebben en dat de dingen van ons zijn en niet van 'hun vader' en van 'hun stiefmoeder'. Ik vind het een heel fijne gedachte van je. Bij ons is alles al via testament geregeld en hetgeen wij willen, laat de wet niet toe, maar ik hoop dat hetgeen wij geregeld hebben er voor zal zorgen dat ze zich geen vragen moeten stellen en dat ze weten dat het ok is dat zij op die manier erven.

genadi

#29 , 14 okt 2014 20:26

Mijn(gescheiden)vader is gestorven.er is een deel te erven. De weduwe krijgt 50´% . Van de 50%voor de kinderen trekt ze nog eens de begrafenisonkosten af. kan of mag dat. Dienen deze kosten niet door ieder de helft worden betaald

roharro

#30 , 14 okt 2014 20:32

Mijn(gescheiden)vader is gestorven.er is een deel te erven. De weduwe krijgt 50´% . Van de 50%voor de kinderen trekt ze nog eens de begrafenisonkosten af. kan of mag dat. Dienen deze kosten niet door ieder de helft worden betaald
Die 50 percent wodt niet vererfd. Dat is vermoedelijk het aandeel van de weduwe in de gemeenschappelijke bezittingen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”