Ik wil nog eens eens een laatste poging doen.
Het testament zal alleszins wel geldig opgesteld zijn, ik ga er vanuit dat dit bij de notaris gebeurd is.
Het zou niet de eerste of de laatste notaris zijn die iets neerschrijft wat wettelijk gezien niet kan.
Ik heb zo ook nog een testament liggen, neergeschreven door onze 'eerste' notaris. Gelukkig was er daarna wanton.
Als er een testament is tvv haar man, is dat ongeldig, want er zijn kunderen uit een vorig huwelijk die daardoor onterfd zouden worden, wat volgens de Belgische wet niet mag. In het geval dat er enkel kinderen zijn uit hetzelfde huwelijk mag dat wel, want dna erven die kinderen later sowieso van de overlevende ouder, maar dan is de langst leeft al heeft clausule in het huwelijkscontract voldoende. Het enige dat je moeder via testamnet zou kunnen doen, is het beschikbare deel (1/3e in dit geval) aan haar man geven. Let op: Dat is dan ook voor haar man en niét voor jullie, ook niet later.
Kan het deel voor de kinderen en kleinkinderen dan nooit tot bij de stiefvader geraken? (Met testament bedoel ik)
U hebt het begrepen. Tenzij u het risico wil nemen dat u alles voorgoed kwijt bent, want u betn nooit ofte nimmer zeker dat uw stiefvader u later zal begunstigen. Eveneens, als hij nog zou hertrouwen/kinderen zou krijgen, KAN het zelfs niet meer, want dan zijn er andere reservataire erfgenamen.
Laat dus gewoon het erfrect zijn werk doen:
- u erft slecht blote eigendom
- u stiefvader erft vruchtgebruik en kan ten alle tijden in het huis blijven wonen en int de interesten op het geld dat vaststaat.
- u erft later uw moeders deel
- u stiefvader heeft nog steeds ZIJN deel van hun vermogen. Het is dus niet dat hij niets heeft als uw moeder sterft.