erfenis onderbrengen in gemeenschappelijk vermogen

DKnWhy?
Topic Starter

erfenis onderbrengen in gemeenschappelijk vermogen

#1 , 28 mar 2008 16:09

Situatie:
Man en vrouw zijn getrouwd onder wettelijk stelsel (scheiding van goederen voor hetgeen ze voor het huwelijk hadden, gemeenschappelijk wat ze na het huwelijk verwerven behalve wat ze erven e.d.). Man erft onroerend goed.
Vraag:
Kan de man dit (bij verkrijging) onderbrengen in het gemeenschappelijk vermogen ipv in zijn eigen vermogen (zonder het volledig eigen vermogen (van beide partners) onder te brengen in de gemeenschap door wijziging van het huwelijksstelsel, nl. naar "algehele gemeenschap van goederen")? Zo ja, hoe gaat dit praktisch in zijn werk?

Bijkomend:
Moeten er (in dit geval, nl. onroerend goed) ook registratierechten betaald worden door de vrouw (op de helft van hetgeen ze in gemeenschap verkrijgt)? En wordt dit dan afgetrokken van de registratierechten van de man? of om het met getallen te stellen: stel dat de man 100 registratierechten moet betalen, en stel dat het mogelijk is dit onroerend goed onder te brengen in het gemeenschappelijk vermogen. Wordt dit dan
1. man=100 + vrouw=50 == 150 of
2. man=100-50=50 + vrouw=50 == 100
3. man=50 (onmiddellijk enkel op zijn helft, dus niet 100-50) + vrouw=50 == 100
4. man=100 + vrouw=0 == 100 ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 mar 2008 16:33

Ik dacht dat een notariële akte volstond met inbreng van dat specifiek onroerend goed in het gemeenschappelijk vermogen; te registreren aan vast recht van 25 eur.

j.demoor

#3 , 30 mar 2008 18:39

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de...toekomstige...onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zij kunnen dus ook overeenkomen dat enkel een bepaald toekomstig onroerend goed tot het gemeenschappelijk vermogen zal behoren.Dit vereist wel een authentieke akte.

Het gemeenschappelijk vermogen wordt echter door die overeenkomst geen erfgenaam.De man-erfgenaam blijft dan successierechten verschuldigd op het huis dat hij erft.

Alleen vennootschappen zijn in principe registratierechten verschuldigd op inbreng krachtens art.115 e.v. Wetboek Registratierechten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

lydi

#4 , 03 apr 2008 21:36

U bent getrouwd en een van de partners erft een huis en hij wil dit in de gemeenschap brengen. U gaat naar de notaris , betaald 600,-euro , dan nog ieder een testament of een verklaring dat u alles aan uw echtgenoot schenkt bij overlijden , dit kost jullie 2 x 200,-euro , dus alles tesamen 800,-euro. Dan krijgen jullie een brief om naar de rechtbank van eerste aanleg te komen en te ondertekenen i.v.m. de eigendom .
Voilà alles in orde , de eigendom staat in de toekomst op 2 namen .
Ik weet dit zeker want ik heb het juist gedaan , mij heeft het 800,- euro gekost.

Creatief

#5 , 04 apr 2008 21:50

Waarom moet dit voor de Rechtbank van Eerste Aanleg komen?
Is een notariële akte dan niet voldoende?

wolf2

#6 , 06 apr 2008 14:39

Aangezien de rechtbank van eerste aanleg is tussengekomen, denk ik dat U uw huwelijksvermogensstelsel grondig gewijzigd heeft (grote of middelgrote wijziging).

Ik heb de vraag begrepen als: wat kost een inbreng van een eigen onroerend goed in een bestaand gemeenschappelijk vermogen?

Op de documenten die U kreeg staat een rechthoekige stempel van het registratiekantoor:
Geregistreerd te .... op ...
Boek ..., blad ..., enz.
Ontvangen:

Kunt U eens kijken welk bedrag daar staat: dat zijn de echte registratierechten. Ik denk dat wat U betaalde, eerder notariskosten zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”