Zussen niet uitnodigen op begraffenis.

Joeri_J
Topic Starter

Zussen niet uitnodigen op begraffenis.

#1 , 08 sep 2014 14:32

Een vraag aangezien ik niet op de hoogte ben met de verplichtingen / rechten bij een sterftegeval.

Situatie:
- vrouw met 3 kinderen

- vrouw zit in rusthuis
- 1 kind zorgt nog voor de vrouw de ander 2 komen al jaren (meer als 15j) niet meer langs, en hoor je niet langs kanten...

Gelet de toestand achteruitgaat van de vrouw komen er vragen aan bod:

- kan 1 kind beslissen een begrafenis (in intieme kring in het crematorium) laten doorgaan?
- kan dit kind het nalaten om de andere zussen in te lichten? (of hiertoe verplicht?)
---- De adressen of contact gegevens zijn jaren oud, dus grote kans op zelfs niet meer juist...

- wat met de erfenis?
---- Er zijn amper gelden, geen woning, enkel wat in het rusthuis staat van meubeltjes en kleding

Waarschijnlijk geen geld meer over gelet elke maand het pensioen iets te kort is om rond te komen...
- Advies is denk ik erfenis weigeren?
---- Rusthuis contract zegt dat binnen de 5 werkdagen de kamer leeg moet zijn, wie mag deze dan leegmaken? (zelf doen is dacht ik teken van aanvaarding ? )
---- Het zorgende kind heeft mee moeten tekenen als aanvaarding van het reglement enkele jaren geleden, dus vermoedelijk wel aansprakelijk voor het niet navolgen hiervan...

Begrafeniskosten zijn voor wie het aanvraagt, dus deze vallen ten laste van het kind dat de begrafenis organiseert vermoed ik,
hier is geen 'minimaal' deel ten laste van de erfgenamen samen?

Antwoorden en/of informatie hieromtrent is steeds welkom.
Ook moesten er zaken zijn die ik vergeet aan te halen, mag dit steeds vermeld worden.

Waarvoor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 08 sep 2014 17:59

Indien de adressen van de twee andere kinderen gekend zijn , vind ik het toch niet meer dan normaal dat zij op de hoogte gesteld worden van het overlijden. Zeg dat , in samenspraak met het rusthuis, gekozen is voor een simpele sobere begrafenis.
Indien er geen schulden zijn , heeft het weinig nut om de erfenis te weigeren. De aanwezige gelden dienen gebruikt te worden voor de begrafenis. Indien er verder geen bezittingen zijn , hoeft er geen aangifte te gebeuren. Enkel een melding bij het Registratiekantoor.
En wat als het rusthuis zelf de kamer leeghaalt , ten voordele van hun eigen 'voorraad' of de Kringwinkel?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Joeri_J
Topic Starter

#3 , 09 sep 2014 10:15

Bedankt voor je antwoord,

Er zijn adressen gekend, maar niet of deze juist zijn...
er is gewoon geen contact meer...

15j geleden waren er situaties van geweld, diefstal etc ten aanzichten van ouders en de ene dochter.
ieder is toen zijn weg gegaan, en er is ook nooit iets voor't gerecht gebracht ofzo...
(dus niet happig om elkaar weer te zien, of te horen)

"geen bezittingen" is natuurlijk ook niet er zijn:
- tafel met 4tal stoelen, kleerkast en zit zetel.
- eigen kledij
- paar kettingen / ringen / oorbellen
Maar qua waarde niet echt om naar huis van te spreken natuurlijk.

Een woning ofzo is er niet...

het rusthuis wenst zich niet te mengen met leeghalen,
indien niet op tijd leeggehaald betaal je gewoon verder voor de kamer...
en is in't verleden al geweest dat door discussies gewoon een kamer "bezet" was voor enkele maanden,
de rekening werd gewoon doorgestuurd naar de erfgenamen
Over de juistheid helemaal hiervan ben ik niet op de hoogte, is van "horen".

Is het mogelijk toegelaten om een "opkoper" alles te laten ophalen en dat hij alles noteert wat hij meeneemt, hiervoor eventueel een klein bedrag geeft (of kan gewoon zijn dat de onkosten gelijk zijn aan wat hij er van vindt)
en dat dit mee opgenomen word bij de melding van het registratiekantoor?

Reclame

lucas123

#4 , 09 sep 2014 14:36

En wat als je nu gewoon zelf die kamer leeghaalt en de meubels naar het containerpark neemt. Veel zal dat niet kosten...
En de juwelen steekt ge in uw binnenzak...de kleren in een kledingcontainer....
En als iemand ernaar vraagt dan zegt ge dat ge niet weet wie de kamer heeft leeggemaakt...hou u van den domme in dat geval...
T'is maar een idee...maar de kosten laten oplopen...dat kan een dure grap worden....stel dat bv. het ocmw bij u/de kinderen komt aankloppen om de kosten van een maandenlange leegstand te verhalen...

Franciscus

#5 , 09 sep 2014 14:47

Bij recent door mij opgevolgde cases...
In een case was appartement opgezegd door x? alleszins niet door de erfgenaam. Meubels allemaal weg. Al jaren geen contact tussen ouder en erfgenaam.
Door RB bewindvoerder aangesteld.
In rusthuis geen eigen meubels en privé goederen in doos na overlijden - erfgenaam was zelfs niet verwittigd door rusthuis want mocht niet van X?
Erfgenaam mocht zelf overleden ouder niet opzoeken want was verboden door?? .. gevraagd of er een document niet beschikken lichaam/tonen lichaam was afgeleverd door politie ..was er niet enkel een post-it ... de hoofdverpleegkundige van ziekenhuis waar lichaam was naar overgebracht vond het ook zeer raar.
Zolang de ouder nog leeft is er totaal geen probleem ...
In elk geval bij overlijden zullen ALLE erfgenamen moeten opgespoord worden voor de successierechten...
Alhoewel ... wanneer er een erfgenaam in buitenland woont ... men zelf de gegevens adres geboorteakte doorgeeft wordt daar niets mee gedaan.

wanton

#6 , 10 sep 2014 13:36

Joeri, zijn die meubeltjes nog dienstig bij Kringwinkel? Misschien halen zij die op.
Kleren breng je zelf naar vb. Spullenhulp. De kleine juwelen hou je ergens bij.
Een aangifte van nalatenschap moet je niet doen. Je vertelt bij de Registratie wel de situatie : verblijf in een rusthuis en enkel een beetje meubelen, die u weggedaan hebt.
Erfenis hoeft niet geweigerd te worden , er is ook niets te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Joeri_J
Topic Starter

#7 , 10 sep 2014 14:00

En wat met de bankrekeningen?

Staat nu misschien iets meer als €1000 op,
en zal waarschijnlijk zo goed als op zijn...

De begrafenis mag daarmee betaald worden, maar zal zeker niet voldoen,
dus dat betaald dan die dochter die de opdracht geeft voor de rest veronderstel ik?

gaat dit? blokkeert de bank de rekening niet?

Die meubels zullen nog wel dienstig kunnen zijn,
de kleerkast de scharnieren zijn niet meer wat ze moeten zijn,
maar tafel is simpele houten klein model.
idem dito voor de stoelen en zetel
gebruik sporen, wat "oudbollig design" maar nu ook niet echt kwaliteit....

Dus ja misschien eens de kringloopwinkel contacteren of zij dit komen afhalen.

Merci voor ieders reactie, heb tcoh al een iets beter zich erop.
Al hoop ik ergens dat de situatie betert en deze kennis nog niet direct zal moeten gebruiken

roharro

#8 , 10 sep 2014 14:45

De erfgenamen moeten sowieso de begrafenis betalen. Ook al zouden ze verwerpen.
Gebruik dus die duizend euro en pas het verschil bij.
Wat is eigenlijk het probleem? Ik zie er geen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Joeri_J
Topic Starter

#9 , 10 sep 2014 14:46

Ik dacht dat de bank de rekening blokkeerde bij sterfte,
blijkbaar mis gedacht dus.

roharro

#10 , 10 sep 2014 14:48

Ik dacht dat de bank de rekening blokkeerde bij sterfte,
blijkbaar mis gedacht dus.
Ja maar niet voor eeuwig.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Em-

#11 , 10 sep 2014 15:45

De factuur van de begrafenisonkosten mag je bij de bank afgeven, die gaat sowieso van de rekening.

duma

#12 , 11 sep 2014 10:59

De begrafenisondernemer maakt daarvoor een speciaal papier op, waarmee u naar de bank kan gaan.
Ookal is de rekening geblokkeerd, die rekening wordt nog betaald.

De rest past degene die de begrafeis besteld heeft bij. Als dat een normale begrafenis is, met niet te veel toeters en bellen, kan u daarvan ook de kosten terugersen bij de andere kinderen.

Joeri_J
Topic Starter

#13 , 11 sep 2014 11:56

Ok merci voor de update!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”