onterven tot 1/16de deel, kan dat?

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

onterven tot 1/16de deel, kan dat?

#1 , 08 sep 2014 16:25

Hier volgen een aantal vragen over het zelfde onderwerp.

iK leef een beetje in onmin met mijn vader, zeg maar, en hij liet mij het volgende weten via telefoon:

Mijn vader beweert dat ik onterfd ben tot 1/16de deel. Hij zou immers naar de rechter gestapt zijn toen ik ooit als meerderjarige wegliep van huis en de rechter zou akkoord gegaan zijn dat ik tot 1/16de deel onterfd ben. Kan dat verhaal van mijn vader kloppen? Is zoiets na te gaan?

Verder vraagt mijn vader mij een document te ondertekenen dat opgesteld zou worden door de notaris om "afstand te doen" van toekomstige erfenissen van zijn kant. Natuurlijk wil ik dat niet, maar ik vraag me af of een notaris zo'n document wel kan opstellen.
Mijn vader beweert ook dat hij mij in't zwart geld moet geven omdat ik schulden heb en de schuldbemiddelaar onmiddellijk beslag legt op wat ik ook maar zou erven.
Verder beweert hij dat het huis waar hij en mijn moeder in wonen naar mijn minderjarig neefje gaat. Dat staat zo geschreven, zegt hij. Bijgevolg kunnen noch ik, noch mijn zus daar ooit iets van erven.
Kan zoiets? Kan hij alles al wegschenken bij leven aan een kleinkind of het op diens naam laten zetten?

Ik was er niet goed van toen ik dat telefoontje kreeg, en dus heb ik heel wat vragen. Alvast bedankt als iemand wat juridische helderheid kan brengen in dit verhaal.
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 08 sep 2014 16:36

Maak u niet ongerust.

Elk kind heeft recht op zijn reservatair deel. Als je enig kind bent, is dat de helft van de nalatenschap. De andere helft kan vader nalaten aan wie hij wil. Als je nog een broer/zus hebt, hebben jullie elk 1/3e als reservatir deel en kan vader 1/3e vrij nalaten. Bij 3 of meer kinderen, is het vrij weg te schenken deel steeds 1/4e.

1) Het document van de rechter. Dat is de eerste keer dat ik ooit van zoiets hoor. Is zoiets na te gaan? Niet echt, want het bestaat niet. (of ik moet mij al heel erg vergissen)

2) Neen, dat kan niet. Je kan een erfenis pas verwerpen van zodra er een erfenis is. En er is pas een erfenis zodra iemand overlijdt. It's as simple as that.

3) Het huis en het neefje: Uw vader kan schenken wat hij wil aan wie hij wil, maar u zal altijd uw deel krijgen: Bij overlijden wordt de fictieve massa van de nalatenschap terug samengesteld, dat wil zeggen: wat is er en wat werd reeds geschonken? Indien die schenking aan uw neef, uw reservatair deel aantast, kan u de inkorting eisen (en die zal u steeds krijgen!) en moet uw neef u het verschil betalen.

Misschien is het best dat u uw vader dat ook aan zijn verstand brengt, want uiteindelijk zal uw neef er de dupe van zijn en met een hoop rompslomp zitten.

Maartenn100
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 08 sep 2014 16:54

ok, bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord!
In paribus causis paria iura

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”