Woonst op geschonken grond na huwelijk?

Liesje86
Topic Starter

Woonst op geschonken grond na huwelijk?

#1 , 02 sep 2014 20:22

Dag iedereen,

Ik wist niet of dit bij Erfrechten & schenkingen moet of bij Huwelijk, want het is een beetje van beiden. Daarom zet ik het even bij allebei in de hoop een completer zicht op de beste uitkomst te krijgen.

Mijn verloofde is eigenaar van een woonst. De grond komt vanuit een schenking (voorschot op erfenis). Binnen een maand gaan we trouwen. We hebben 2 kinderen.

In geval van overlijden
Hoe regelen we dit het beste zodat het huis naar mij gaat moest hij vroegtijdig ten overlijden komen, en moesten de kinderen op latere leeftijd moeilijk gaan doen?

In geval van scheiding
Natuurlijk is het nóóit de bedoeling om uit elkaar te gaan, maar "zeg nooit nooit", dus we nemen het zekere voor het onzekere. En mijn vriend zijn familie heeft dit huis vornamelijk mee gebouwd, dus zij willen dat ik het 'niet af kan pakken' moesten we uiteen gaan, en dat de grond tijdens dit huwelijk sowieso 100% van hem blijft, zodat ik het huis zelf ook nooit kan 'afpakken'... MAAR... natuurlijk wil ik ook mijn zekerheid. Hoe kunnen we dit regelen? Een huwelijkscontract? En hoe zit dat dan weer ineen? Kunnen we gewoon volgens het wettelijk stelsel huwen met een clausulering (bestaat dit wel?) voor het huis? Heeft dit zin?

Binnen 4,5 weken is het al zover, dus ik wil zo rap mogelijk een afspraak maken bij de notaris om alles in orde te zetten. En natuurlijk zodat voor beide partijen een uitkomst is waar iedereen (ook mijn schoonfamilie dus) mee kan leven. Kan iemand me tips of wat uitleg geven?

Alvast bedankt op voorhand !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 sep 2014 20:39

Het huis is van hem. Dat blijft zo. Doen jullie niets dan erven jullie kinderen , bij zijn overlijden, het huis in blote eigendom terwijl jij het vruchtgebruik krijgt zodat je levenslang kan blijven wonen.
Ik zou evenwel de raad willen meegeven dat hij , via een huwelijkscontract, het huis gemeenschappelijk maakt. Met eventuele clausule van terugkeer ingeval van echtscheiding. Indien jij nu mee-eigenaar wordt, en jullie hebben een hypothecaire lening ( die ook gemeenschappelijk wordt), kan ook jij genieten van de fiscale woonbonus. Spreek eens met een notaris voor jullie concrete situatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Liesje86
Topic Starter

#3 , 02 sep 2014 20:48

Krijg je niet sowieso vruchtgebruik als je gehuwd bent?

Reclame

wanton

#4 , 02 sep 2014 20:57

Dat is wat ik bedoel!
Toet-anch-Amon

Liesje86
Topic Starter

#5 , 02 sep 2014 21:01

En wat wil dat 'blote eigendom' zeggen?

Liesje86
Topic Starter

#6 , 02 sep 2014 21:15

Kan ik ook mede-eigenaar worden voor bijvoorbeeld 40% ?

wanton

#7 , 02 sep 2014 22:10

Jazeker. Weet ook dat dergelijke inbreng in de gemeenschap slechts 25€ kost.
Blote eigendom is het bezit zonder meer. De vruchtgebruiker heeft de beschikking over het huis : mag het bewonen , eventueel de huur innen. Met ook de lasten als verzekeringen en onroerende voorheffing.Het dagelijks gebruik zeg maar. Voor de verkoop is echter het akkoord nodig van alle betrokkenen.
Toet-anch-Amon

Liesje86
Topic Starter

#8 , 06 sep 2014 15:58

OK, dus stel:

1. De bouw wordt opgenomen in de gemeenschap 60% van hem, 40% van mij.

2. De bouwgrond wordt opgenomen in de gemeenschap, maar MET ontbindende voorwaarde van overlijden en echtscheiding (mijn vriend heeft op dat moment het recht om het ingebrachte goed terug te nemen)

Wat dat doet als ik overlijdt, lijkt me duidelijk, de grond is terug van hem zonder meer, en op het huis zal hij successierechten moeten betalen.....
Maar wat gebeurt er als hij overlijdt?

En wat gebeurt er dan in geval van een scheiding? De grond wordt terug zijn eigendom, maar wat met het huis? Moet hij mij dan uitkopen voor die 40% (of hoe noem je dat)? Want natuurlijk wil ik ook mijn financiële zekerheid hebben en niet op straat vliegen zonder ene frank te krijgen, want uiteindelijk is mijn loon ook telkens op op het einde van de maand, het enige verschil is dat alles wat ik koop verbruikt wordt, en wat hij betaalt is vooral zijn huis e.d. ...

wanton

#9 , 06 sep 2014 16:44

Bij overlijden van één van de partners , erven de kinderen het deel van de overledene , in blote eigendom met vruchtgebruik voor de langstlevende. Dat is wederzijds. De grond of het huis gaan niet zomaar naar hem bij uw overlijden.
Bij echtscheiding wordt de grond terug van hem , maar voor uw eventuele inbreng in het huis moet hij u vergoeden. De rest van de tegoeden(gelden, en derg.) is voor de helft van beiden, ongeacht de oorsprong.
Trouw volgens het wettelijk stelsel , ook 'gemeenschap van aanwinsten' genoemd. Anders , begin er niet aan.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”