Dag iedereen,
Ik wist niet of dit bij Erfrechten & schenkingen moet of bij Huwelijk, want het is een beetje van beiden. Daarom zet ik het even bij allebei in de hoop een completer zicht op de beste uitkomst te krijgen.
Mijn verloofde is eigenaar van een woonst. De grond komt vanuit een schenking (voorschot op erfenis). Binnen een maand gaan we trouwen. We hebben 2 kinderen.
In geval van overlijden
Hoe regelen we dit het beste zodat het huis naar mij gaat moest hij vroegtijdig ten overlijden komen, en moesten de kinderen op latere leeftijd moeilijk gaan doen?
In geval van scheiding
Natuurlijk is het nóóit de bedoeling om uit elkaar te gaan, maar "zeg nooit nooit", dus we nemen het zekere voor het onzekere. En mijn vriend zijn familie heeft dit huis vornamelijk mee gebouwd, dus zij willen dat ik het 'niet af kan pakken' moesten we uiteen gaan, en dat de grond tijdens dit huwelijk sowieso 100% van hem blijft, zodat ik het huis zelf ook nooit kan 'afpakken'... MAAR... natuurlijk wil ik ook mijn zekerheid. Hoe kunnen we dit regelen? Een huwelijkscontract? En hoe zit dat dan weer ineen? Kunnen we gewoon volgens het wettelijk stelsel huwen met een clausulering (bestaat dit wel?) voor het huis? Heeft dit zin?
Binnen 4,5 weken is het al zover, dus ik wil zo rap mogelijk een afspraak maken bij de notaris om alles in orde te zetten. En natuurlijk zodat voor beide partijen een uitkomst is waar iedereen (ook mijn schoonfamilie dus) mee kan leven. Kan iemand me tips of wat uitleg geven?
Alvast bedankt op voorhand !!