erfenisverdeling tussen nichtjes

niesje
Topic Starter

erfenisverdeling tussen nichtjes

#1 , 24 mar 2008 10:59

Gegeven: ongehuwde tante met twee broers
Beide broers zijn echter al overleden. Broer 1 : 4 kinderen. Broer 2 : 1 kind.
Bij overlijden tante hoe is dan verdeling erfenis tussen de nichtjes?
Helft voor de vier nichtjes en helft voor een nichtje?
Of is het waar dat dat ene nichtje maar 1/5 krijgt omdat vader overleden is?
Bedankt op voorhand :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 24 mar 2008 12:26

Leven de ouders nog van de hopelijk rijke tante? :lol:
Indien één van de ouders of beide ouders nog toevallig in leven zijn, dan kunnen deze niet onterfd worden.

Bestaat er een testament? Via testament kan ze haar kapitaal wegschenken aan gelijk welk doel: Kerk, kankerfonds, ... Enkel indien een van haar ouders nog leven, moet ze nog een reservatair deel behouden (= 1/4).

Zonder testament gaan de bezittingen naar de nichtjes:
- kinderen van broer 1: de helft van de nalatenschap, die ze moeten verdelen over de 4 kinderen.

- kind van broer 2: de andere helft van de nalatenschap van de lieve suikertante.

wanton

#3 , 25 mar 2008 20:23

Eigenlijk is in deze situatie aan te raden dat de tante een testament maakt , waarbij ze haar vijf nichtjes evenveel geeft. Dat kan zij gerust doen, vermits er blijkbaar geen reservatiare erfgenamen meer zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Creatief

#4 , 26 mar 2008 10:36

Dit vind ik persoonlijk ook de eerlijkste oplossing. Ik had al een opmerking willen toevoegen bij mijn schrijven, maar had het even achterwege gelaten. Indien die lieve suikertante dit niet zou doen, dan zou er op termijn wel eens een vete onder al de nichtjes kunnen ontstaan.

niesje
Topic Starter

#5 , 26 mar 2008 11:02

Bedankt voor de antwoorden.
Beetje achtergrond: twee van de nichtjes staan al jaren altijd klaar voor tante, anderen laten zich niet zien. Dus... tante zal daar wel rekening mee houden denk ik.

wanton

#6 , 26 mar 2008 18:33

Kan best. Zij is niet verplicht alle nichtjes iets te geven of ze evenveel te geven. Zij kan daar vrij over beslissen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”