Wie erft wat ?

Vatla
Topic Starter

Wie erft wat ?

#1 , 10 feb 2008 11:57

Man laat in eerste huwelijk zijn hele vermogen na aan zijn echtgenote in testament. Tijdens huwelijk is gezamenlijk 'n vermogen opgebouwd van roerend en onroerend goed. Na jaren volgt echtscheiding. Na echtscheiding behoudt man gehele vermogen. Er zijn twee kinderen in dit huwelijk.

Jaren later huwt man zonder enig huwelijkskontrakt opnieuw. Er is geen nieuw testament opgemaakt.

Wie erft wat in dit geval bij overlijden Man?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 feb 2008 18:52

De kinderen erven de blote eigendom van het vermogen van hun vader , zijn (tweede) echtgenote bekomt het vruchtgebruik op alle goederen aanwezig in de nalatenschap.
Nu , deze situatie komt in aanmerking om gebruik te maken van de zgn. Wet Valkeniers uit 2003. Daarin wordt bepaald dat een koppel in ( voor minstens één partner) tweede huwelijk waarbij er kinderen zijn uit een vorige relatie , kan afzien van deze wettelijke erfenisregeling. Men kan vb. afzien van het vruchtgebruik op alle goederen behalve de gezinswoning met de huisraad. In zulk geval bekomen de kinderen de volle eigendom op die goederen , vb. tweede woning , effecten , enz.

Eventueel te bespreken en regelen met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vatla
Topic Starter

#3 , 12 feb 2008 09:16

Bedankt voor je duidelijk antwoord Wanthon maar wat gebeurt er met het testament aan ex-vrouw?
Dank bij voorbaat.

Reclame

wanton

#4 , 12 feb 2008 13:44

Men mag veronderstellen dat de man het testament heeft herroepen bij de echtscheiding , anders zo rap mogelijk doen.
Van belang is hierbij of hij op zijn testament heeft geschreven 'mijn echtgenote' of de naam van zijn vrouw heeft genoemd. Anders kan die toch 1/3 van de nalatenschap opeisen.

Dus , indien nog niet gebeurd : testament (laten) vernietigen.
Een simpel briefje,eigenhandig schrijven , dateren en ondertekenen, is voldoende :

"Ik herroep al mijn vorige testamenten."
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”