trouwen zonder vruchtgebruik mogelijk?

Andy S
Topic Starter

trouwen zonder vruchtgebruik mogelijk?

#1 , 24 feb 2014 19:59

Hallo,

mijn vriendin en ik gaan volgend jaar trouwen. Ik heb een dochter van 3 uit een vorige relatie, mijn vriendin heeft 2 dochters ook uit vorige relaties.
Ik bezit een huis en mijn dochter is mijn erfgenaam.
Sowieso zouden we trouwen met scheiding van goederen.

Het probleem waar we nu tegen aan lopen:

Aangezien ik mijn dochter wil veilig stellen naar de toekomst toe dat ze het huis kan verhuren/verkopen of er zelf komen in wonen als ze dat wil zoeken we een oplossing om dat mogelijk te maken betreffende het vruchtgebruik van mijn vriendin.
Het is niet de bedoeling van moest ik er niet meer zijn van haar zomaar op straat te zetten.

Kan mijn vriendin afstand doen van het vruchtgebruik? Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag... (ze is hier trouwens zelf mee akkoord voor de duidelijkheid).
Indien wel zou ik ergens laten schrijven dat ze hier sowieso mag blijven tot mijn dochter meerderjarig is.
Als ze meerderjarig is en hier zelf niet wil komen wonen kan ze het verhuren aan mijn vriendin.

Misschien een belangrijk detail: mijn vriendin heeft haar werk hier als onthaalouder.

Als er iemand raad kan geven hoor ik het graag, want hoe meer je leest hoe minder dat ik het snap (wet Valkenier o.a.)

Dank jullie wel bij voorbaat.

Andy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 25 feb 2014 08:36

Ik geloof dat je nooit afstand kunt doen van vruchtgebruik op een gezinswoning (als je getrouwd bent), niet via testament, noch via huwelijkscontract.

Je dochter zou dan het vruchtgebruik moeten afkopen, ALS je vrouw daarmee akkoord zou gaan.
Waar je nooit zeker van kan zijn, want - excuse me for saying - jij bent dood.
En 't zou duur zijn ook, naargelang de leeftijd van je echtgenote.

patjebrussel

#3 , 25 feb 2014 09:19

Hallo,

Kan mijn vriendin afstand doen van het vruchtgebruik? Dat is eigenlijk mijn belangrijkste vraag... (ze is hier trouwens zelf mee akkoord voor de duidelijkheid).

Ja dat kan ze, en ja, ze gaat NU hiermee akkoord. Eens jij er niet meer bent, zal ze wellicht anders denken en doen. Zie maar de vele topics op dit forum. 'Voor geld danst de duivel'.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2014 10:12

Burgerlijk Wetboek art. 1388
[...]
De echtgenoten kunnen bij huwelijkscontract of bij wijzigingsakte, wanneer op dat tijdstip een van hen één of meer afstammelingen heeft die voortkomen uit een andere relatie van voor hun huwelijk of die geadopteerd werden voor hun huwelijk, of afstammelingen van de geadopteerden, geheel of ten dele, zelfs zonder wederkerigheid, een regeling treffen over de rechten die de ene in de nalatenschap van de andere kan uitoefenen. Deze regeling [...] kan in geen geval aan de langstlevende het recht van vruchtgebruik ontnemen van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de eerststervende het gezin tot voornaamste woning diende en van het daarin aanwezige huisraad, volgens de voorwaarden bepaald in artikel 915bis, §§ 2 tot 4.

U kan dus bij huwelijkcontract bepalen dat uw echtgenote bij uw overlijden niet het vruchtgebruik over uw woning zal hebben.
Of deze clausule effectief uitwerking zal kunnen hebben, zal pas blijken bij uw overlijden. Is de woning op dat ogenblik de gezinswoning, dan zal uw echtgenote toch het vruchtgebruik hebben. Is de woning dat niet de gezinswoning, dan komt deze in volle eigendom toe aan uw dochter.

Andy S
Topic Starter

#5 , 25 feb 2014 10:17

Burgerlijk Wetboek art. 1388
[...]
De echtgenoten kunnen bij huwelijkscontract of bij wijzigingsakte, wanneer op dat tijdstip een van hen één of meer afstammelingen heeft die voortkomen uit een andere relatie van voor hun huwelijk of die geadopteerd werden voor hun huwelijk, of afstammelingen van de geadopteerden, geheel of ten dele, zelfs zonder wederkerigheid, een regeling treffen over de rechten die de ene in de nalatenschap van de andere kan uitoefenen. Deze regeling [...] kan in geen geval aan de langstlevende het recht van vruchtgebruik ontnemen van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de eerststervende het gezin tot voornaamste woning diende en van het daarin aanwezige huisraad, volgens de voorwaarden bepaald in artikel 915bis, §§ 2 tot 4.

U kan dus bij huwelijkcontract bepalen dat uw echtgenote bij uw overlijden niet het vruchtgebruik over uw woning zal hebben.
Of deze clausule effectief uitwerking zal kunnen hebben, zal pas blijken bij uw overlijden. Is de woning op dat ogenblik de gezinswoning, dan zal uw echtgenote toch het vruchtgebruik hebben. Is de woning dat niet de gezinswoning, dan komt deze in volle eigendom toe aan uw dochter.
Waarom wordt dit zo moeilijk gemaakt...
Is er dan niets mogelijk via een schuldbekentenis?

Als ze via het huwelijkscontract afstand doet, kan er dan geen schuldbekentenis zijn tussen mijn vriendin en mijn dochter dat ofwel mijn dochter kan verhuren aan mijn vriendin of als mijn dochter er zelf wil gaan inwonen dat dit door die schuldbekentenis uitgevoerd wordt?

duma

#6 , 25 feb 2014 14:05

Als uw vrouw al in het huis woont als u overlijdt, kan er in het huwelijkscontract staan wat er wil, maar dan hééft ze vruchtgebruik, want dan is de woning de gezinswoning.
Als jullie elders gaan wonen, is de woning niet de gezinswoning en doet u ermee wat u wil.

patjebrussel

#7 , 25 feb 2014 17:18

Als uw vrouw al in het huis woont als u overlijdt, kan er in het huwelijkscontract staan wat er wil, maar dan hééft ze vruchtgebruik, want dan is de woning de gezinswoning.
Als jullie elders gaan wonen, is de woning niet de gezinswoning en doet u ermee wat u wil.
Daar ben ik niet zo zeker van !

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 25 feb 2014 17:39

Daar ben ik niet zo zeker van !
Door toepassing van de Wet Valkeniers kunnen echtelieden zoals TS het vruchtgebruik waarop de lle recht heeft beperken tot de gezinswoning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

willycato

#9 , 07 mar 2014 09:49

Ik zit zo een beetje in dezelfde situatie. Mijn vriend en ik wonen in mijn huis. We trouwen in juni en ik heb 2 kinderen uit een vorige relatie die ik ten allen tijde wil beschermen.
Nu heb ik net gelezen : UITBREIDING WET VALKENIERS : ( wetsvoorstel van 5 augustus 2013 - zal geheel en grotendeels worden doorgevoerd voor de volgende federale verkiezingen ) :
" het erfrecht van de langstlevende huwelijkspartner kan, in onderling akkoord, via huwelijkscontract worden beperkt wanneer één of beide echtgenoten reeds afstammelingen heeft uit een relatie van voor het huwelijk. Het vruchtgebruik op de gezinswoning en huisraad blijft echter als minimum behouden. Deze mogelijkheid zou worden opengesteld voor alle gehuwden. BOVENDIEN ZOU NU OOK MOGEN VERZAAKT WORDEN AAN HET VRUCHTGEBRUIK OP GEZINSWONING EN HUISRAAD. DE LANGSTLEVENDE ECHTGENOOT ZOU ECHTER WEL NOG GEDURENDE TWEE JAAR HET VRUCHTGEBRUIK OP DE GEZINSWONING GENIETEN, ZODAT MEN NIET GEDWONGEN WORDT OM DE WONING ABRUPT TE VERLATEN "
http://www.optima.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb volgende week een afspraak bij de notaris. Indien u wenst informeer ik u graag verder dan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”