Hulp bij de aangifte van nalatenschap

Kellyvdh
Topic Starter

Hulp bij de aangifte van nalatenschap

#1 , 20 jan 2014 15:38

Mijn grootvader is 2 maanden geleden overleden en deze week hebben wij de formulieren voor de aangifte van nalatenschap aangekregen. Omdat het een vrij eenvoudige erfenisverdeling betreft, wilden wij de aangifte samen met de rest van de familie zelf invullen. Het meeste is vrij duidelijk, maar hopelijk vind ik hier een antwoord op nog een aantal vraagjes :

1) De overledene heeft een gift tussen echtgenoten opgemaakt (schenking aan de langstlevende echtgenoot) : wij moeten de datum van deze schenking invullen, de notaris en waar en wanneer dit geregistreerd is. Kunnen wij dit zelf opzoeken of moeten wij daarvoor naar een notaris?

2) Er is een paragraaf die zegt : wie zijn bijgevolg de erfgenamen? Moeten wij daar zijn echtgenote invullen (die door de schenking vermeld hierboven) alles erft of toch ook de kinderen (3)? En wat is ieders aandeel in de erfenis dan?

3) Alle actief en passief van het vermogen moet vermeld worden : alle roerende goederen ook. Hoe bepaal je de waarde van de huisraad? Er wordt vermeld dat de erfgenamen dit mogen schatten, maar hoe begin je daar in godsnaam aan? Moeten alle zaken in huis worden vermeld? Ook spiegels, haarborstels ed.. :-) En wat moet er juist vermeld worden van de bankrekeningen? Alle rekeningen die gemeenschappelijk waren en van hem alleen, met de rekeningstand op datum van overlijden? En moeten hiervan bewijzen bijgeleverd worden?

Hopelijk weet iemand me hiermee te helpen, dan kunnen wij weer verder.

Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 20 jan 2014 15:51

De registratie van de gifte onder levenden tussen echtgenoten zal moeten gebeuren door de notaris waar ze werd opgemaakt.
Deze informatie kun je opvragen bij het registratiekantoor en dan doorgeven aan de notaris in kwestie.

De kinderen zullen ook erfgenaam zijn (minstens voor hun reservatair deel). Wat ieders aandeel is, zal deels afhangen hoe de gifte onder levenden werd opgemaakt.

Voor de waardebepaling van de meubels vraagt het registratiekantoor dat je de brandpolis vermeldt. (Voor de waardebepaling kan je je hierop baseren. Aangezien de meesten (vooral oudere mensen) veelal oververzekerd zijn wordt over het algemeen een 5% van de verzekerde waarde genomen)

Wat de bankrekeningen betreft vraag je best een fiscale lijst op bij de banken waar je grootvader klant was. De registratie ontvangt deze lijsten ook.
Dit bedrag moet vermeld worden.
Gezien je grootouders waarschijnlijk gehuwd waren onder gemeenschapsstelsel zullen alle rekeningen (zowel die op eigen naam als die op gemeenschappelijke naam) moeten vermeld worden.
Bewijzen moet je hiervan niet meeleveren, gezien het registratiekantoor ook deze lijsten krijgt van de respectievelijke banken.

Kellyvdh
Topic Starter

#3 , 20 jan 2014 16:16

Eerst en vooral hartelijk dank voor uw antwoord.

Het enige probleem bij de waardebepaling is dat mijn grootouders geen verzekering hadden voor de inboedel. Enkel een brandverzekering voor het huis. Ik neem aan dat we dan niet verder geholpen zijn voor de schatting van de inboedel?

Reclame

KimSe

#4 , 20 jan 2014 16:19

Dan kun je er volgens mij zelf wel een bedrag opkleven...
Deze meubels zijn meestal niet veel meer waard (tenzij er waardevolle antiekstukken, schilderijen,... of dergelijke tussen zitten)

In het notariaat schatten wij dat meestal rond de 1.000,00 à 2.500,00 euro, afhankelijk van de situatie natuurlijk...

Het ene registratiekantoor is daar al wat soepeler in dan het andere...

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jan 2014 16:21

De schatting van de inboedel voor een verzekering is veel te hoog voor gebruik in een nalatenschap. Het gaat hier dan gewoonlijk over nieuwwaarde, terwijl in een nalatenschap de werkelijke waarde dient vermeld te worden.
Tenzij er werkelijk dure stukken antiek of kunstwerken aanwezig zijn, is een schatting van 5.000 € al zeer ruim.

wanton

#6 , 20 jan 2014 17:20

De gegevens van de schenking tussen echtgenoten zou je moeten vinden op de akte van erfopvolging. Vermits er zo'n schenking bestaat , moet je die akte opvragen via een notaris. Die heb je nodig voor de vrijgave van de banktegoeden.
In die akte vind je terug wat die schenking inhoudt: waarschijnlijk enkel het beschikbaar deel. De kinderen zijn dan erfgenaam voor 1/4 elk in blote eigendom , terwijl het vruchtgebruik en het laatste 1/4 deel naarmoeder gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

succes-sie

#7 , 20 jan 2014 22:16

Misschien toch even vermelden dat het nuttig kan zijn om grootmoeder te laten verzaken aan de gifte tussen echtgenoten (dan dienen bij haar overlijden vermoedelijk minder successierechten betaald te worden - gezien zij (bij verzaking) minder in volle eigendom bekomt).

Bijkomend voordeel is dat deze gifte tussen echtgenoten niet dient geregistreerd te worden en de notaris die deze heeft opgesteld (of de opvolger) geen uitvoeringsloon bekomt.

U zal wel een notaris dienen te contacteren voor het bekomen van het attest van erfopvolging (gezien deze gifte tussen echtgenoten gelijkgesteld wordt met een huwelijkskontrakt en in dit geval de registratie niet bevoegd is om een attest van erfopvolging op te stellen).

j.demoor

#8 , 22 jan 2014 08:33

1) “Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(Burgerlijk Wetboek).
Die huwelijksovereenkomst wordt vermeld in de rand van de huwelijksakte die berust in de gemeente waar uw grootvader trouwde. Zij wordt ook geregistreerd in het Centraal register van uiterste wilbeschikkingen (CRT).
2) Alleen grootvaders echtgenote erft en zij alleen dient dus ingevuld.
3) De waarde van de huisraad - op de dag van het overlijden - kan u zelf schatten zonder inventaris bij te voegen. De bank bezorgt u de nodige bewijzen van de rekeningstand bij overlijden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KimSe

#9 , 22 jan 2014 09:12

Artikel 38 W.Succ.
De aangifte van successie dient ingeleverd:
1° bij overlijden van een Rijksinwoner: door de erfgenamen
, de algemene legatarissen en begiftigden, met uitsluiting van alle andere legatarissen of begiftigden, ten kantore van de successierechten binnen welk gebied de overledene zijn laatste fiscale woonplaats had. Als de fiscale woonplaats van de overledene tijdens de periode van vijf jaar voor zijn overlijden in meer dan één gewest gevestigd was, moet de aangifte worden ingediend ten kantore van de successierechten van de laatste fiscale woonplaats binnen het gewest waarin de fiscale woonplaats van de overledene tijdens de vermelde periode het langst gevestigd was.

Evenwel, in geval van stilzitten der erfgenamen, algemene legatarissen en begiftigden, zijn de legatarissen en begiftigden ter algemenen of bijzonderen titel ertoe gehouden, op aanzoek van de ontvanger bij aangetekende brief, de aangifte in te leveren voor datgene wat hen betreft, en zulks uiterlijk binnen de maand na de afgifte van het stuk ter post.

In geval van devolutie van geheel de gemeenschap aan de overlevende echtgenoot, krachtens een niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen huwelijksovereenkomst, is de genieter ertoe gehouden het actief en het passief der gemeenschap aan te geven;

Zolang niet geweten is wat precies in de gifte onder levenden is opgenomen moet er van uitgegaan worden dat de kinderen mee moeten de aangifte ondertekenen.
Zowiezo kon vader niet geheel zijn nalatenschap aan de langstlevende overmaken en kunnen de kinderen steeds hun deel opvragen.

wanton

#10 , 22 jan 2014 11:11

Echtgenoten kunnen via huwelijkscontract mekaar de volledige gemeenschap toekennen. Hoewel dit niet is aan te raden als er kinderen zijn. Via akte van gift tussen echtgenoten kan slechts het beschikbaar deel van de erfenis aan de partner toekomen. Mij is verteld door de Registratie dat bij een clausule 'langst leeft, al heeft' best de kinderen toch meetekenen. Het zou eens kunnen dat er een stuk 'eigen vermogen' opduikt dat buiten die clausule valt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Kellyvdh
Topic Starter

#11 , 23 jan 2014 12:49

Hartelijk dank allemaal voor de reacties! Jullie hebben mij echt veel verder geholpen.

Misschien nog een domme vraag (maar het wordt nergens vermeld of benadrukt) : mag de aangifte van nalatenschap schriftelijk worden ingevuld? Of is het verplicht getypt? Bij het voorbeeld van de aangifte op de site van minfin, wordt namelijk uitgelegd hoe de papieren op een correcte manier te bedrukken.

Een laatste vraagje : wanneer de kinderen ook erfgenaam zijn (want de gift betreft ENKEL de woning), moeten deze dan ook nu al successie betalen? Of moet dat pas wanneer grootmoeder ook overlijdt?

Kellyvdh
Topic Starter

#12 , 23 jan 2014 12:50

Ohja, en wat ik nog vergeten ben :

Doet het registratiekantoor er moeilijk over wanneer de familieleden zelf de aangifte invullen? Kan er controle komen of bijkomend onderzoek?

KimSe

#13 , 23 jan 2014 13:00

De kinderen zullen nu, afhankelijk van hun erfdeel en hoeveel ze effectief erven, ook al successierechten moeten betalen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#14 , 23 jan 2014 14:34

Ohja, en wat ik nog vergeten ben :

Doet het registratiekantoor er moeilijk over wanneer de familieleden zelf de aangifte invullen? Kan er controle komen of bijkomend onderzoek?
Neen doen niet moeilijker dan anders.
Uiteraard wordt alles gecontroleerd.
Als er tekortschattingen zijn zullen ze u schriftelijk contacteren en dan kunt u nog steeds één en ander weerleggen en indien gefundeerd wordt daar rekening mee gehouden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 jan 2014 16:01

Heb ook alles zelf gedaan. Ben vooraf wel bij de personen die het dossier zouden behandelen op het registratiekantoor, inlichtingen gaan vragen, en ben nadien nog eens terug geweest om mijn kladversie te laten nakijken. Ze hebben er nog een paar kleinigheden aan veranderd (zelfs bedragen van inboedel verminderd) en dan pas door alle erfgenamen laten ondertekenen en ingediend. Dossier werd zonder enig probleem goedgekeurd. :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”