Erven van hertrouwde vader

kristelc1979
Topic Starter

Erven van hertrouwde vader

#1 , 28 jan 2008 21:24

Mijn vriend zijn vader is hertrouwd met een andere vrouw. Samen kochten zij een huis. Nu blijken zij dit bij de notaris zo geregeld te hebben dat als bv de man komt te overlijden, het huis als volledige eigendom van de vrouw zou aanschouwt worden (en omgekeerd ook natuurlijk). Daarbij rekenen zij dan op de partners goodwill naar de stiefkinderen toe. (zowel bij de vrouw als de man waren er al kinderen, samen geen). Hoe zit dit dan in praktijk? Heeft mijn vriend enige rechten op het huis na overlijden van zijn vader of gaat heel de erfenis dan naar de kinderen van de vrouw wanneer zij uiteindelijk ook komt te overlijden en blijven mijn vriend en zus achter zonder iets?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 jan 2008 13:03

“Art.1461.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de langstlevende of een hunner indien hij het langst leeft, bij de verdeling een ander deel dan de helft, of zelfs het GEHELE vermogen, zal ontvangen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘Nu blijken zij dit bij de notaris zo geregeld te hebben dat als bv de man komt te overlijden, het huis als volledige eigendom van de vrouw zou aanschouwt worden (en omgekeerd ook natuurlijk)‘ houdt WAARSCHIJNLIJK in dat voornoemde wetsbepaling toegepast werd.

“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn uit een vroeger huwelijk, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte*, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.).

* “Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Uit ‘mijn vriend en zus ‘ leid ik af dat uw vriends vader twee kinderen heeft.Heeft hij bij zijn overlijden twee kinderen dan is zijn beschikbaar deel 1/3.Wat hij meer dan 1/3 van zijn nalatenschap gegeven heeft aan zijn langstlevende echtgenote KAN(=goodwill) dus tot 1/3 worden ingekort door zijn kinderen.Zij erft ook daarop het vruchtgebruik krachtens art.745bis B.W..

Uw vriend en zijn zus zijn geen erfgenaam van hun vaders tweede echtgenote.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

wanton

#3 , 30 jan 2008 15:06

Tenzij de kinderen uit het eerste huwelijk met deze bepaling akkoord gaan , wordt de overeenkomst in het huwelijkscontract herleid tot het wettelijk toegelaten maximum.
Wat kan die tweede vrouw erven van de nalatenschap van haar man , die twee eigen kinderen heeft :
- het vruchtgebruik op zijn ganse nalatenschap
- 1/3 in blote eigendom
De resterende 2/3 is voorbehouden aan de 2 kinderen , die dus elk 1/3 in blote eigendom bekomen.
De bepalingen in een huwelijkscontract hebben gewoonlijk slechts betrekking op het gemeenschappelijk vermogen. Een aantal zaken die uw vader had voor dit huwelijk behoren tot zijn eigen vermogen. In dit geval erven jullie daarvan de volledige blote eigendom , terwijl het vruchtgebruik toch naar zijn vrouw gaat.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”