verdeling juwelen erfenis

eniTTine
Topic Starter

verdeling juwelen erfenis

#1 , 15 dec 2013 14:35

de situatie is als volgt,

ouders zijn gestorven, 3 kinderen erven.
jongste kind erft volgens testament 40% van de onroerende en roerende goederen. andere kinderen: elk 30%.
gevolg: ruzie tussen jongste en 2 oudste die samenspannen.

nu komt de verdeling er aan van de juwelen.
in het verleden hanteerde de moeder van de 3 kinderen steeds het principe oudste kind kiest eerst uit de juwelen. (dit kwam voor bij andere sterfgevallen).
dit leidde uiteraard tot benadeling van de jongste: de jongste kon pas 3de, 6de, enz in rij kiezen en kwam steeds met het minst in waarde + schone thuis.

2 oudste kinderen willen nu bij de verdeling terug dit principe hanteren,
jongste wil dit echter niet, want zij ziet zichzelf terug benadeeld.

Wat is het 'eerlijkste' in dit geval, te weten eens de erfenis achter de rug is de jongste en oudste kinderen geen contact meer willen met elkaar:
alles schatten en verdeling doen 40 - 30 - 30 volgens testament? waarbij de jongste als eerste mag kiezen?
best bij een notaris met schatter? of met de natte vinger?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 15 dec 2013 14:52

Ik zou de verdeling overlaten aan de notaris. Ik denk ook dat dit zijn werk is. Eens de goederen verdeeld kan er geruild worden indien de kinderen dit willen.

Sirkii

#3 , 15 dec 2013 17:37

Laat de dure juwelen taxeren. Je kan dan nog altijd de oudste eerst laten kiezen maar de getaxeerde waarde wordt gebruikt om de 40-30-30 te bepalen.

Reclame

wanton

#4 , 15 dec 2013 21:20

eerste keuze : volgorde A B C
tweede keuze = volgorde C B A
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

De Swa

#5 , 16 dec 2013 13:26

in het verleden hanteerde de moeder van de 3 kinderen steeds het principe oudste kind kiest eerst uit de juwelen. (dit kwam voor bij andere sterfgevallen).
Ik zou de juwelen laten verkopen en de opbrengst aan een goed doel schenken. Er zijn blijkbaar al meerdere erfenissen geweest, dus de 3 kinderen zullen alle 3 al wel voldoende in de slappe was zitten intussen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”