Testament

Els80
Topic Starter

Testament

#1 , 26 nov 2013 22:57

Hallo,
Ik en mijn echtgenoot zijn getrouwd zonder huwelijkscontract.
We willen elk een min of meer gelijklopend testament opmaken, voor het geval één van ons komt te overlijden.
We willen dit eigenhandig geschreven opmaken, zonder tussenkomst van een notaris. We weten dan van elkaar waar we dit bewaren,
ook onze ouders zullen weten waar dit bewaard wordt.
Wat willen we in dit testament vermelden:
- de woning komt voor 75% toe aan de langstlevende echtgenoot, de 2 minderjarige kinderen krijgen elk 12.50%
- de langstlevende echtgenoot krijgt het vruchtgebruik
- indien de langstlevende echtgenoot de woning verkoopt, krijgen de 2 kinderen van de opbrengst hiervan elk 12.50%
- hetzelfde met de spaargelden, uitkering van pensioensparen ed (75% voor de langstlevende echtgenoot, 12.50% voor elk kind)
- meubilair, auto, ... gaat naar de langstlevende echtgenoot

Kan dit zo opgemaakt worden?

Graag jullie mening.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 27 nov 2013 00:29

Dat gaat niet. U kunt max over 1/3 vrij beschikken. Ieder kind moet minstens 1/3 krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 01 dec 2013 20:12

Hetgeen Els hier wenst , is niet wettelijk. Misschien toch best een notaris raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lucas123

#4 , 02 dec 2013 12:40

Ik heb een contract 'langstlevende krijgt alles' met keuzebeding...(alles naar de partner is de keuze bij mij indien er niets gevraagd wordt aan de notaris bij overlijden)...kan de topicstarter zo niet werken...

wanton

#5 , 02 dec 2013 19:02

Beste , indien er geen problemen zijn meet de kinderen , schrapt u best elke vorm van ' langst leeft ,al heeft'. Het is goedkoper en er zijn eigenlijk geen praktische voordelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

lucas123

#6 , 02 dec 2013 19:43

Met goedkoper bedoeld u waarschijnlijk dat de fiscus geen 2 keer passeert. Klopt dit en is dit de enige redenen om het eventueel te schrappen ? Praktisch is toch het voordeel dat ik op die manier bewust alles eventueel wil nalaten aan mijn partner ipv de kinderen...ze zal het geld nodig hebben dus ik gun het haar....en als ze niet al het geld wil dan gebruikt ze keuzebeding....dat is toch echt een interessante constructie, niet ? Ik snap dus niet waarom u zegt dat er geen praktische voordelen zijn...misschien kunt u nog wat uitleg of commentaar geven...

roharro

#7 , 02 dec 2013 19:57

Bij uw overlijden zullen de successierechten reeds beduidend minder zijn indien uw kinderen erven + vruchtgebruik aan echtgenote, want verdeeld over meer personen. Er zal dus reeds op dat ogenblik meer netto overblijven.
Bovendien wordt er bij tweede overlijden geen tweede keer belast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”