erfgename 4 de graad

urnaque
Topic Starter

erfgename 4 de graad

#1 , 01 dec 2013 09:31

hallo,
een vraagje... mijn neef ( echte neef, zijn moeder is de zuster van mijn overleden vader) is komen te overlijden, hij heeft geen vrouw, geen kinderen, geen ouders , geen broers of zussen, enkel nog wij, 3 neven en ons moeder,
mijn moeder beweert dat de erfenis haar toekomt, is dat zo? Word dat niet verdeeld onder mijn moeder en wij de 3 neven, of gaat het toch naar ons moeder? Kan iemand mij hier een beetje duidelijkheid over geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 01 dec 2013 10:30

De ongehuwde of niet meer gehuwde erflater
Met kinderen

Deze erven de hele nalatenschap.

Zonder kinderen, maar wel met:

ouder(s) en broer(s) en/of zuster(s): vader en/of moeder krijgen ieder 1/4 in volle eigendom. De overige 3/4 of 2/4 gaan naar de broers en zusters;
ouders (geen broers en/of zusters in leven): vader en moeder krijgen alles;
broers en zusters en/of kinderen van vooroverleden broers en/of zusters: deze erven de hele nalatenschap;
andere familieleden tot en met de vierde graad: deze erven de hele nalatenschap.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

egeltje

#3 , 01 dec 2013 11:21

Volgens mij gaat de helft naar zijn moeders kant en de andere helft naar de familie langs vaders kant. Aan elke kant wordt de nalatenschap verdeeld over de broers en zussen van zijn moeder en vader. In de mate dat deze reeds overleden zijn gaat het door naar diens kinderen. Ik begrijp dat uw moeder geen bloedverwant van de overledene is? Dan erft zij niks maar uzelf en uw broers komen in de plaats van uw vader.

Sent from my HTC Desire X using Tapatalk

Reclame

urnaque
Topic Starter

#4 , 01 dec 2013 11:55

nee, mijn moeder is geen bloedverwant... mijn vader ( overleden) wel,
bedankt voor de uitleg :D

wanton

#5 , 01 dec 2013 22:38

Indien er geen familie is langs zijn vaders kant , verdelen jullie ( niet moeder) de volledige erfenis. Weet wel dat je rechten betaalt vanaf 45 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

werkstudent

#6 , 08 dec 2013 11:51

En dit alles onder het voorbehoud dat er geen testament was dat er anders over besliste. Neef is namelijk niet verplicht om jullie iets na te laten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”