aangifte "laatste gezinswoning"

Jommeke62
Topic Starter

aangifte "laatste gezinswoning"

#1 , 06 nov 2013 23:26

Na het overlijden van mijn vader ben ik bezig met de aangifte van de nalatenschap.
Mijn vader was de laatste 2 jaren van zijn leven gedomicilieerd in een woon-en zorgcentrum, tevens zijn fiscale woonplaats.
Huwelijkscontract (stelsel van gemeenschap van goederen) was "langst levende heeft alles"

Voor de laatste gezinswoning wordt vrijstelling gevraagd (art. 48 § 2, derde lid Vl. W. Succ)

Ik neem de waarde wel op in het hoofdstuk II, Actief, Onroerende goederen.

Maar moet ik de waarde eveneens opnemen in het TOTAAL onder "Actief van het gemeenschappelijk vermogen", of mag ik reeds uitgaan van de toekenning van de vrijstelling ?

Met dank voor enige toelichting.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 nov 2013 09:44

U dient de volledige waarde van het huis op te geven , en daarvan het aandeel van vader daarin.
Vb : waarde woning 300.000 € , vader de helft = 150.000 €. Dit bedrag komt in de nalatenschap.
Wel vermelden dat er vrijstelling wordt gevraagd volgens art 48 , in hoofde van de echtgenote.
Mag ik er u wel op wijzen dat het spijtig is dat die clausule 'langst leeft al' meestal negatief uitvalt qua successierechten. De vrijstelling die nu voor de echtgenote van toepassing is , wordt bij overlijden van moeder , dubbel en dik terugbetaald.
Maw : indien er kinderen zijn , is 'langst leeft al ' te mijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jommeke62
Topic Starter

#3 , 09 nov 2013 19:15

Naast de gezinswoning zijn er geen onroerende goederen.
Is dan het "Actief van het gemeenschappelijk vermogen" gelijk aan de som van de roerende goederen, met bijkomende duidelijke vermelding "Excl. gezingswoning" ?
Of moet ik in de aangifte toch overal de geschatte waarde van de (laatste) gezinswoning mee verrekenen (100% in de gemeenschap, en 50% in de nalatenschap), en zal de fiscus deze er weer uithalen (indien de gevraagde vrijstelling wordt goedgekeurd) ?

Reclame

wanton

#4 , 10 nov 2013 18:06

U maakt in de aangifte een onderscheid tussen roerend en onroerend vermogen.
I. Roerend :
a. banktegoeden
b; auto
c. Huisraad en inboedel
d. ..;;
Totaal , waarvan de helft

II. Onroerend :beschrijving van de woning :
Totale waarde , waarvan de helft
Daaronder vraagt u de vrijstelling op basis van art.48 voor die gezinswoning.
U zet slechts een totaal per rubriek.

Indien u mij een email-adres doorgeeft ( via PB) , bezorg ik u een fictief voorbeeld van aangifte.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”