#12 , 28 okt 2013 22:28
Bedankt voor jullie reacties.
Ik eerst reageren op de reacties:
Het is maar al te duidelijk dat het forum geen concrete antwoorden kan geven, en dat is in geen geval de doelstelling van het forum.
Mijn inziens heeft het forum aan heel veel mensen de juiste richting aangegeven, en andere visies geven soms het lichtpunt.
@Wantom wil ik wel meegeven dat ik helemaal niet wanhopig ben. Ligt ook niet in mijn aard om wanhopig te zijn.
Ik zoek ook geen antwoorden op specifieke vraagstukken, doch moet ik toegeven dat interpretaties van rechtspraak heel genuanceerd kan zijn.
Bepaalde mensen op dit forum, hebben zonder het misschien zelf te weten, andere visies op bepaalde feiten gegeven die mij uiteindelijk tot betere inzichten bracht.
Ik dank deze mensen daarvoor.
Blijkbaar heeft Wanton de essentie niet begrepen van het verhaal, waarbij wij als burger uiteindelijk ons dienen neer te leggen hij het arrest of de beschikking van de Rechtbank, tenzij we in beroep gaan tegen de beschikking.
De essentie van het verhaal is in wezen dat een boedelnotaris, eerste rechter, zich blijkbaar niet moet voegen naar een richtlijn van een hoger Beroepshof.
Dat zelfs een rechter van Eerste aanleg zich schaart achter de stelling van een boedelnotaris, die zich niet voegt naar een richtlijn van een hoger beroepshof.
Moet men dan begrijpen dat een boedelnotaris het recht heeft om het recht in eigen handen te nemen en de wet te interpreteren zoals hem dat goed uitkomt?
Mijn visie is dat iedereen de wet dient te respecteren, ongeacht zijn positie in de maatschappij.
Wie de wet niet respecteert en daardoor schade toebrengt aan andere personen, dient gesanctioneerd te worden.
Als antwoord op de vraag of ik een advocaat heb dat zich verdiept, is het antwoord tuurlijk!
Advocaten doen hun best om hun cliënten te verdedigen, binnen het kader van de wet.
Als het erop aan komt om een collega, of iemand van hun eigen rangen, op hun plichten te wijzen, dan schieten de meeste advocaten tekort.
De meeste advocaten zijn bang om heilige huisjes te raken.
@mava105
Ik begrijp Uw stelling, doch ben ik het met Uw stelling niet eens.
als burger moeten we werken aan een toekomst.
Er is maar een democratische toekomst, als de wet gerespecteerd wordt.
moesten er meer burgers een partijdige rechter terecht wijzen, voor zover het vast staat en bewezen is, zou dat leiden naar een meer correcte en adequate justitie.
Ik zal uiteraard het Hof van Beroep vatten in deze zaak, doch sluit ik verdere stappen niet uit.
Mijn mening is dat iedereen, ook de rechters dienen de wet te respecteren.
Als er een groep van mensen de wet niet dienen te respecteren kan dat leiden tot frustratie en geweld.
Al iemand nagedacht over het vraagstuk, inzake zinloos geweld, waar onze huidige maatschappij mee kampt?
het moet je kind of iemand van je familie maar wezen dat het slachtoffer is van zinloos geweld.
De voedingsbodem van zinloos geweld is meestal frustratie die zijn oorsprong vind in onze eigen samenleving.
Het is niet alleen justitie dat frustratie kan teweeg brengen, maar ook andere instanties.
Uiteindelijk gaat het altijd over recht spreken, en het is niet belangrijk of dat gaat of een zorgbehoevende recht heeft op een stoel, die voor de ouders zelf niet te bekostigen is, of over een vonnis door de rechtbank, of over wat ook.
Mijn stelling is dat de burger moet kunnen rekenen op de wet, en als de rechters of andere instanties de wet niet respecteren, dienen deze personen verwijderd te worden uit het systeem waar recht dient gesproken te worden.
Het zou al veel frustratie weg nemen, mocht de weg gemakkelijker zijn om dergelijke feiten efficiënt aan te klagen.
Het lijkt erop dat deze weg opzettelijk moeilijk te bewandelen gemaakt werd.
@Roharro
Ik begrijp Uw voorbehoud, doch ben ik overtuigd dat stelling 1 de enige correcte is en wegens de volgende redenen:
Een algemene legataris, die tegelijk reservataire erfgenaam is verwerft van rechtswege het bezitsrecht over de ganse nalatenschap.
Het eigendomsrecht komt toe aan de legatarissen. (let wel: het recht, niet de eigendomstitel)
(Stelling van de Rechtbank van Eerste Aanleg)
Als de laatst overledene algemene legataris werd aangesteld en lettende op het gegeven dat hij ook reservataire erfgenaam is, verwerft de laatst overledene het bezitsrecht over de ganse nalatenschap.
dat betekent dat de persoon die het bezitsrecht verwerft ook gerechtigd is op het genot van de nalatenschap.
in dat geval kan de laatst overledene beschikken (toebedelen aan wie die persoon dat wil) voor zover de reserve niet aangetast wordt van de overige bevoorrechte legatarissen.
Als aan die voorwaarde voldaan is, kan de laatst overledene vrij beschikken over de nalatenschap.
Als de laatst overledene in zijn testament verdeling beveelt, dan kan hij dat vrij doen, voor zover hij de reserve van de andere bevoorrechte legatarissen niet aantast.
besluit:
(ook de stelling van het Hof van Beroep)
Voor de samenstelling van de fictieve massa geldt de datum overlijden laatst overledene, en voor het moment van verdeling, het tijdstip van verdeling.
verklaring:
voor het moment van samenstelling van de fictieve massa is er geen discussie mogelijk.
voor het moment van verdeling geldt de datum overlijden laatst overledene voor alle goederen die op datum overlijden laatst overledene aan één en dezelfde legataris kunnen worden toebedeeld, volgens de waarde op dat moment.
voor de goederen die niet aan een en dezelfde legataris kunnen worden toebedeeld, geldt het moment van verdeling of verkoop, met de waarde op dat moment.
De indruk dat U krijgt dat stelling 1 niet correct blijkt te zijn, ligt het antwoord in Uw stelling.
Het is inderdaad wel zo dat men niet 2X kan vererven.
Op datum overlijden eerst overledene wordt er in wezen niets vererft, wegens het gegeven dat de algemene legataris het volledige bezitsrecht verwerft. de bevoorrechte legatarissen worden als bevoorrechte gerechtigd. Wat eigenlijk wil zeggen dat, als het tot een vereffening komt, dat deze bevoorrechte legatarissen niet kunnen worden oversprongen worden, maar in wezen erven zij op dat moment niet.
Enkel een bevoorrecht recht, tot dat de vereffeningsverdeling een feit wordt.
@ creatief
Je hoeft helemaal niet te wanhopen, maar misschien kunt U nog mijn woorden herinneren van destijds.
Ik publiceer mijn mening op het forum, om bewust te maken van de valkuilen die er op een juridische wandelpad gelegd worden.
Ik hoop dat ik met mijn visie een positieve bijdrage kan leveren aan iedereen die er nood aan heeft, zonder specifiek of concreet op een zaak in te gaan.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik huidig vraagstuk zal oplossen, want uiteindelijk is ons rechtssysteem juridisch correct.
Het is niet omdat het weer in huidige halte turbulent is, dat het in de volgende halte geen lekker zonnig weer kan zijn.
De rechtbank heeft er 13 maanden over gedaan om tot een pleitdatum te komen, en nogmaals 7 maanden om tot een vonnis te komen. (2 maanden gerechtelijk verlof inbegrepen)
De eerste rechter heeft er al meer dan 10 jaar over gedaan, om zijn adviezen te formuleren.
Men kan dat omschrijven als uitroken van de partijen.
mijn inzien worden dergelijke praktijken enkel toegepast om te proberen hen zelf te beschermen.
Onder voorbehoud dat het Hof mijn stelling, wat eigenlijk hun eigen stelling is, zou volgen, zou dat betekenen de boedelnotaris gedurende 10 jaar de verdeling blokkeerde.
Het vraagstuk zal dan misschien zijn: wie zal deze schade betalen?
Nu is het een cruciaal moment, want men moet mij niet vertellen dat de gerechtsmandatarissen de wet niet kennen.
wordt vervolgd....