aftekenen erfenis

bvr
Topic Starter

aftekenen erfenis

#1 , 07 aug 2013 19:14

hey allemaal!

mijn vader is in februari dit jaar overleden. we hebben nog afscheid kunnen nemen en veel kunnen regelen maar altijd was mijn stiefmoeder hierbij aanwezig en je zag dat hij niet veel kon zeggen daardoor. we spraken af dat wij, zijn kinderen uit een vorig huwelijk, zouden aftekenen voor de erfenis en alles naar mijn stiefmoeder, met wie hij getrouwd was, zou gaan.
nu 6mnd later hebben wij nog niks gehoord of gezien van de notaris, geen papieren moeten tekenen, niks. ze heeft wel eens onze geboorteaktes gevraagd.
nu horen wij dat de notaris waarbij ze gaat niet vies is van geld ontvangen onder tafel en alles zo te regelen. als we haar vragen wanneer we nu moeten aftekenen, zegt ze dat de wetten veranderd zijn en dit niet meer hoeft???? we horen haar ook niet meer. mijn vader kreeg ook een premie na zoveel jaar dienst en zou ong 60000euro zijn (pensioensparen dacht ik). wij vermoeden dat zij hier intussen mee gaan lopen is. een bedrag dat ze van ons mag hebben, maar waar wij wel eerlijkheid over wilden.
mijn zus belde naar de notaris om meer te weten, en meteen lichtte die mijn stiefmoeder in. raar. (toen had ik wel nog contact met haar en ze vertelde me dit)
nu vraag ik me af of het kan dat zij toch aan het geld geraakt is, zonder dat wij afgetekend hebben. na 6mnd zou dit wel al eens mogen gebeurd zijn he. we kennen niet veel van erfenissen enzo, daarom dat ik het hier eens vraag. indien het toch zo is, wat kunnen wij dan doen? nu heb ik wel iets van, als het op zo een manier moet gebeuren, dan sta ik mijn deel ook niet af net zoals mijn zus en 2 broers. gewoon een beetje eerlijkheid had mooi geweest langs haar kant en dan had ze alles gekregen. nu kunnen we niks vragen aan die notaris aangezien die meteen haar inlicht en we willen ook ruzie vermijden he. ik belde haar net om te vragen of ze iets wist ivm aftekenen en ze was heel zenuwachtig. kan het echt dat wij niet moesten aftekenen? indien ze vals gespeeld heeft, wat kunnen wij dan doen tegen die notaris? het geld interesseert me totaal niks! maar een notaris dat vals speelt, dat kan gewoon niet! maar mss ben ik gewoon fout en weten jullie het me te zeggen?
wie heeft er raad? alvast bedankt!
groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2013 23:02

Er is niets gewijzigd.
"aftekenen" is niet de juiste term. Wat jullie wensen te doen is de erfenis verwerpen. Dat moet gebeuren op de griffie van de rechtsbank van eerste aanleg.
Indien jullie verwerpen dan komen de volgende in lijn aan bod, bv. jullie kinderen indien die er zijn. Zoniet de verdere FAMILIELEDEN van JULLIE VADER.
De langstlevende echtgeno(o)te krijgt enkel het levenslange vruchtgebruik, nooit de volle eigendom!

Op grond van wat je schrijft valt het dus niet uit te sluiten dat "één en ander" stiekem is geregeld voor het overlijden van uw vader, waardoor een formele verwerping van de erfenis niet in het voordeel van uw stiefmoeder zou spelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bvr
Topic Starter

#3 , 08 aug 2013 00:20

Ik denk niet dat er voor zijn dood veel geregeld is want het is heel snel gegaan allemaal. Maar ja, kan natuurlijk altijd. Kunnen wij ergens meer informatie halen? Want vind wel dat we daar recht op hebben? Ook al verwerpen we de erfenis? Al heel erg bedankt voor je antwoord!

Reclame

Rica

#4 , 08 aug 2013 23:21

Misschien is het interessant om aan de ontvanger van successierechten een kopie van de aangifte van de nalatenschap te vragen. Dan kan je alvast zien wat er officieel is aangegeven wat je vader bezat bij overlijden en dan kan je nagaan of dat al/niet klopt. Je kan dan ook zien wie er als erfgenamen werden opgegeven.( De aangifte moet binnen zijn op kantoor successierechten 4 maanden na overlijden.) Je stiefmoeder noch de notaris weten dan dat je via die weg inzage hebt in de aangifte van de nalatenschap.

wanton

#5 , 10 aug 2013 13:25

De kinderen zijn zerr lief , mi. te lief , voor stiefmoeder. Zij moeten mee een aangifte van nalatenschap indienen. Zij hebben zeker en vast recht op een deel van de nalatenschap , toch al in blote eigendom. Concreet : contacteer een andere notaris en laat die één en ander uitzoeken. Zo is het niet zeker dat stiefmoeder recht heeft op de groepsverzekering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”