Erfenis minderjarig kind beschermen tegen ex

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5466

Erfenis minderjarig kind beschermen tegen ex

#1 , 06 jul 2013 21:46

Een gescheiden koppel heeft enkele meerderjarige kinderen doch ook enkele minderjarige. De man of vrouw wordt zwaar ziek en wil een (wettelijk correcte) constructie opzetten om het gedeelte van de erfenis die openvalt voor de minderjarige kinderen te beschermen tegen de grijpgrage handjes van de ex-partner. Er is een huis (dat ten vroegste verkocht wordt als alle kinderen meerderjarig zijn) en er is een mooi spaarboekje.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 06 jul 2013 21:51

Ik heb indertijd een testament gemaakt waarin een vertrouwenspersoon (niet de vader) de voogdij werd toegewezen en dus de hoeder van de goederen die mijn kinderen na mijn overlijden zouden erven.

Sirkii
Topic Starter
Berichten: 5466

#3 , 07 jul 2013 16:41

't Probleem is dat dit sinds 29 maart 2001 niet meer wettelijk is omdat op die datum het aanstellen van een voogd bij't wegvallen van één ouder afgeschaft werd : als de ex in staat is om het ouderlijk gezag op te nemen wordt er bij't wegvallen van de ouder die de kinderen toegewezen kreeg géén voogd meer aangesteld en is het de ex die de goederen beheert.

Roerende goederen kan je beschermen door uit te lenen aan de vertrouwenspersoon met terugbetalingsdatum bij meerderjarigheid (of zelfs nog later) Je kan testamentair een belanghebbende aanstellen die bij belangenconflicten probeert om een ad-hoc voogd aan te stellen om de belangen van het minderjarige kind te verdedigen doch 't is allemaal niet echt makkelijk ...

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 07 jul 2013 17:09

inderdaad, (Mariette vergeet niet dat sedert jouw scheiding de wetgeving al op verschillende vlakken erg aangepast is.)
Hier enkele tips.
Hoe dan ook, de grijpgrage ex-partner kan wettelijk gezien gewoon niet aan de erfenis van de kinderen.
Het huis kan niet verkocht worden door de ex en hij/zij kan en mag de (huur)inkomsten niet innen.
Ik denk dat je het vermogen intact kunt laten verklaren tot de meerderjarigheid van alle kinderen.
Van spaarboekjes moet de ex dan afblijven en van de interesten daar op ook.
Ik denk dat je een notaris of beheerder kan aanstellen die het vermogen beheert zolang er nog minderjarigen zijn. Ik vermoed zelfs dat de meerderjarige kinderen al bij de notaris een akte kunnen opmaken en ondertekenen dat ze zolang er nog minderjarige kinderen zijn, het vermogen intact laten en niet verdelen. Van mogelijke (huur)inkomsten worden dan enkel de herstellingswerken aan de woning bekostigt.
zoiets?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 09 jul 2013 08:22

“Art.776.Nalatenschappen aan minderjarigen...kunnen alleen overeenkomstig de bepalingen van artikel 410, § 1, rechtsgeldig worden aanvaard. De fondsen en waarden die hen toebehoren, worden geplaatst op een rekening geopend op hun naam en worden onbeschikbaar gemaakt tot de meerderjarigheid...zulks onverminderd het recht op wettelijk genot.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.410.§1.De vrederechter moet de voogd bijzondere machtiging verlenen om:... 5° een nalatenschap, een algemeen legaat of een legaat onder algemene titel te verwerpen of te aanvaarden, wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan geschieden; 6° een schenking of een legaat onder bijzondere titel te aanvaarden...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”