Moeder oppassen / thuis inwonen

ra54
Topic Starter
Berichten: 6

Moeder oppassen / thuis inwonen

#1 , 26 jun 2013 11:17

Na het overlijden van moeder (vader was al overleden), is er onenigheid ontstaan over van alles.
Er zijn 8 erfgenamen (± 50 - 60 jaar), 2 zijn altijd thuis blijven wonen bij moeder.

Moeder was de laatste jaren dement, maar is tot het einde thuis verzorgd.
Voor het "oppassen" van moeder was bij het overlijden van vader afgesproken, dat de 2 nog thuiswonende broer/zuster moeder zouden oppassen (in zo verre dat het mogelijk blijft) als tegenprestatie voor "kost en inwonen".
10 jaren geleden was daar minder werk en de laatste jaren was moeder bedlegerig en was meer "werk" nodig, ook al kwam er thuishulp. Moeder is tot op het einde zo goed als nooit ziek geweest (sterke gezonde vrouw).

Eén van de thuiswonenden had volmacht over de bankrekening (hiervan waren we niet op de hoogte).
Van deze rekening werd iedere maand een bedrag opgenomen, dat niet evenredig is met de uitgaven voor moeder, wij schatten dat er per maand ± 500 euro is achtergehouden (+ nog effecten die verdwenen zijn).
Wij hadden er vertrouwen in dat alles wel in orde zou zijn, maar dat blijkt nu dus niet.

Documenten van onze ouders krijgen we niet ter inzage, en we kunnen ons zomaar geen toegang verschaffen om in lades te gaan snuffelen, omdat in de woning nu broer/zuster wonen.

Ja, het is deels onze eigen schuld, door zelf ook niet vroeger over deze zaken te praten.
Ik denk nu dat we jaren terug, als moeder dement is geworden, beter de "onbekwaamheid tot handelen" hadden laten vaststellen, i.p.v. iedereen te vertrouwen.

Wat ik mij afvraag: rekening houdend met het feit dat hun levenswijze/comfort zeer minimaal is,
-Wat is de tegenwaarde voor "kost en inwoon" (alles betaald door moeder)?
-Wat is de tegenwaarde voor het oppassen/verzorgen van moeder?

Reeds bedankt.
ra54

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rica
Berichten: 303

#2 , 28 jun 2013 03:05

Werd moeder alleen verzorgd door de 2 thuiswonende kinderen? Of staken de andere kinderen ook al eens een helpend handje toe?
Ik wil er toch wel even de aandacht op vestigen dat een dementerende persoon verzorgen en oppassen niet te onderschatten is. Het is een zorglast van 7/7, 24/24.
Als de 2 thuiswonende kinderen alleen voor moeder zorgden, dan zouden ze, als ik het goed begrijp, samen, naast kost en inwoon, waarschijnlijk ieder 250 euro per maand hebben 'achter gehouden'? (de effecten even terzijde gelaten, want u zegt niets over de grootte-orde van de effecten). Vindt u dat te veel?? Als moeder naar een rusthuis was gegaan had dat minimum rond de 1500 euro/maand gekost en ze zou in een rusthuis NOOIT de zorgen hebben gekregen die ze nu wellicht thuis heeft ontvangen (ik ga er van uit dat de mantelzorgers hun taak ter harte namen. Anders hadden de andere kinderen moeten ingrijpen!). Als u een vrijwilliger ' s nachts thuis laat komen slapen kost u dat rond de 25 euro/nacht. Als uw moeder ' s nachts verzorging nodig had of onrustig was moesten uw broer of zus nu ook opstaan om haar te helpen. En overdag moest ook één van beiden thuis zijn. Had je hen huishuur willen laten betalen om thuis te zijn om je moeder te kunnen oppassen? Zou ú voor 250 euro per maand + kost (het zal wel niet elke dag kreeft en kaviaar geweest zijn, hé) en inwoon (u zegt zelf dat hun comfort/ levenswijze zéér minimaal was!) uw persoonlijke vrijheid en sociale contacten hebben willen reduceren of zelfs opgeven en de zware zorg voor een dementerende op u hebben willen nemen? 250 euro/ maand betekent goed 8 euro/dag of ... 0,35 euro/uur. Thuisverpleging, die dagelijks hooguit 15 tot 20 minuten binnen is om de bejaarde te (helpen) wassen en aankleden ontvangen hiervoor (in geval van een forfait B) een 1000 euro/maand...
Persoonlijk denk ik dat u blij mag zijn dat uw moeder thuis is kunnen blijven dankzij uw broer en zus die voor uw moeder hebben willen zorgen, zélfs toen ze dementeerde .
250 euro/maand per mantelzorger, + kost en inwoon (met 'zéér minimaal comfort') is m.i. een zéér schappelijke en zelfs lage vergoeding. (Deze mening is gebaseerd op het uitgangspunt dat alleen de inwonende broer en zus in hoofdzaak de zorgen op zich namen en niet in belangrijke mate werden geholpen door de overige kinderen!).
Misschien kreeg uw moeder ook wel een tegemoetkoming van de zorgverzekering en/of FOD, dat ze kon gebruiken voor haar (mantel)verzorging. In dat geval lijkt het mij ook niet meer dan correct dat die tussenkomst zou gebruikt worden/zijn voor vergoeding van de mantelzorg, verleend door uw broer en zus, i.p.v. op de spaarrekening te zetten om na overlijden te verdelen onder de erfgenamen...
Jullie hadden beter vooraf goede afspraken gemaakt en een zorgovereenkomst opgemaakt toen de broer en zus de zorglast op zich namen. En regelmatig eens bij elkaar gaan zitten om te bespreken wat de zorgtaken inhouden en hoeveel tijd daar in kruipt. Kinderen die maar eens (af en toe) eventjes binnen springen hebben er meestal totaal geen idee van wat de verzorging van een (demente) bejaarde inhoudt en nog veel minder van de zware psychische belasting die er meestal mee gepaard gaat.
Misschien is het niet slecht om alsnog eens ernstig stil te staan bij wat uw broer en zus allemaal voor uw moeder hebben gedaan. Zij ervaren het nu misschien alsof ze stank voor dank krijgen (wat misschien niet zo bedoeld is door de andere kinderen, maar wél zo kan overkomen!) en dan is het m.i. wel begrijpelijk dat ze nu misschien dichtklappen en zich aangevallen voelen en niet bereid zijn om alle uitgaven van naaldje tot draadje te gaan toelichten...
Dit is een heel epistel geworden, maar ik hoop dat u toch nog eens rustig de hele zorgsituatie wil overlopen en er niet direct van zou uitgaan dat uw broer en zus 'misbruik' hebben gemaakt van de situatie...

frieda.M
Berichten: 129

#3 , 28 jun 2013 12:08

Zeer mooi beantwoord. Dat peulschilletje van 250 euro kosten per man, waaraan ze verlies lijden , wordt hen blijkbaar niet gegund.

Reclame

eylis
Berichten: 8852

#4 , 28 jun 2013 12:44

zo is dat, en je kan zorg, attentie en persoonlijke aandacht van 2 familieleden niet vergelijken met de aandacht en zorg in een RVT. Dat is daar wel ok, maar persoonlijke zorg is echt onbetaalbaar. als we dan toch eens een rekensommetje maken, mogen we ook niet vergeten dat de "inwonende kinderen" ook administratie, boodschappen doen, koken, verplaatsingen, onderhoud, poetsen en reparaties van de woning ed voor hun rekening namen.
Stel nu nog dat je per persoon 250 euro "woonkosten" rekent per maand. en 10 euro per dag a

eylis
Berichten: 8852

#5 , 28 jun 2013 12:49

zo is dat, en je kan zorg, attentie en persoonlijke aandacht van 2 familieleden niet vergelijken met de aandacht en zorg in een RVT. Dat is daar wel ok, maar persoonlijke zorg is echt onbetaalbaar. als we dan toch eens een rekensommetje maken, mogen we ook niet vergeten dat de "inwonende kinderen" ook administratie, boodschappen doen, koken, verplaatsingen, onderhoud, poetsen en reparaties van de woning ed voor hun rekening namen. Dan zit je snel aan een maandloon van 1500 euro per persoon.en dat zal nog wel krap berekend zijn.
Stel nu dat je per persoon 200 euro "woonkosten" rekent per maand. en 10 euro per dag aan ingredienten (voor kost: vergeet niet dat ze het dan zelf nog moeten klaarmaken héé :-) Dan kom je aan een totaalplaatje van 500 euro per persoon per maand gratis kost en inwoon.
Als ze dan nog elk 250 euro per maand aan zichzelf gegeven hebben, dan zijn dat brave mensen.

Rica
Berichten: 303

#6 , 28 jun 2013 14:04

Dat denk ik er ook van, eylis, dat die broer en zus idd héle brave mensen zijn!!! Het moet m.i. voor hen zéér pijnlijk zijn nu door de overige broers en zussen behandeld te worden als 'sjoemelaars' en 'dieven', waartegen nu blijkbaar een heksenjacht wordt ingesteld om toch vooral maar geen cent te weinig aan erfenis te krijgen (wat ik ook meen op te kunnen maken uit 'bankuittreksels na overlijden moeder' eerder op dit forum). Broer en zus hebben de zorg voor hun moeder blijkbaar méér dan 10 jaar op zich genomen. Al eens berekend wat dat aan RVT-kosten had betekend mocht moeder niet thuis verzorgd zijn door broer en zus? De kans is groot dat de overige kinderen hadden mogen bijdragen in de kosten voor het RVT in plaats van nu te ruzieen over wat ze, volgens hen, nu te weinig aan erfenis zouden ontvangen. Zeer waarschijnlijk zou heel de erfenis, waar ze nu ruzie over maken, opgesoupeerd zijn geweest aan RVT-kosten en bijkomende onkosten. Waarschijnlijk dankzij hun broer en zus is er nu nog een erfenis!
En waarom is het zo vanzelfsprekend dat die effecten 'verdwenen' zijn? Kunnen die niet door of in opdracht van moeder gebruikt zijn voor haar verzorging of voor iets anders?
En wat is er zo ongewoon aan het feit dat één van de thuiswonenden een volmacht had op de rekening van moeder, die door hen verzorgd werd? Mij lijkt dat de normaalste zaak van de wereld. Niet normaal lijkt mij dat een volmacht blijkbaar wordt gelijkgesteld met 'sjoemelen'! De volmachtdrager is rekenschap verschuldigd aan de rekeninghouder, niet aan zijn broers en zussen!
En voor wat de thuiszorg betreft: het leidt m.i. geen twijfel dat de tegenwaarde voor oppassen/verzorging voor moeder de tegenwaarde voor kost en inwoon van de broer en zus zéér ruim overschrijdt, zelfs met een maandelijkse vergoeding van 250euro x 2.
M.i. zouden de 2 mantelzorgers met respect mogen behandeld worden i.p.v. vergruisd te worden door de 'profiteurs'. M.i. niet verwonderlijk dat de mantelzorgers er nu blijkbaar genoeg van hebben ...

ra54
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 28 jun 2013 19:31

Het gaat mij niet om het "verlies lijden" van 500 euro. Voor wat hoort wat.
Het is namelijk zo dat diegene die volmacht had, alles voor zich houd, en de tweede "verzorger" daar geen euro van ziet, en dit kan toch niet.
En idem dito voor die "verdwenen" effecten (ettelijke tieduizenden euros), die zouden in het bezit zijn van diegene die volmacht had.
En ondertussen hoor ik dat er nog meerdere effecten "verdwenen" zijn, en nog andere waardevolle zaken.
Deze zijn zeker niet "in opdracht" van moeder gebruikt, het is zo goed als zeker dat moeder daar niets van afwist omdat ze dementerend was.
Mijn gedacht over "hele brave mensen" is nu toch wel veranderd.
Wat niet afdoet aan het feit dat zij voor moeder hebben gezorgd, en daar mag een billijke vergoeding tegenover staan, ruzie of geen ruzie.
Maar alles moet eerlijk en redelijk blijven.
Dat is wel niet de mening van iedere broer/zuster, maar om hierover een beter idee te krijgen wat hiervoor gebruikelijk is stelde ik hier de vraag.
En je kan ook niet alles uitleggen, familietoestanden hé, ja nu hoor je zaken van 30-40 jaren terug, ik geloof soms mijn oren niet.
Alle documenten en persoonlijke zaken van de ouders die verdwenen zijn, zelfs fotos en dat is spijtig want die kun je perfect kopiëren.
Hierdoor ontstaan dan ook onenigheden en onbegrip, waar je niks mee opschiet.
Je zou al wensen dat moeder niets had, dan was er nu geen ruzie over.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”