Verkoop weigeren (blote eigenaar) - vader met vruchtgebruik

wvy
Topic Starter

Verkoop weigeren (blote eigenaar) - vader met vruchtgebruik

#1 , 21 jun 2013 14:44

Even de situatie uitleggen:

Vorig jaar is mijn moeder overleden en zijn de kinderen voor een deel blote eigenaar geworden van het eigendom van de ouders. De vader leeft nog een heeft dus vruchtgebruik over de woning.
Nu wil de vader verkopen. Wanneer we dit wettelijk bekijken dan moet iedere blote eigenaar (de kinderen) akkoord gaan met de verkoop. Dan krijgt de vader zijn deel + een percentage (volgens de sterftetafels) omdat hij vruchtgebruik heeft. De rest zal verdeeld worden onder de kinderen.

Eén van de kinderen is niet akkoord met de verkoop omdat hij weet dat de vader zijn deel zal 'opmaken' (achter de rug om verdelen over enkele andere kinderen)
Nu zijn de vragen:
  • Kan hij de verkoop tegen houden?
    Kan hij vragen om uitgekocht te worden?
    Als hij een bedrag vraagt alvorens akkoord te gaan om te verkopen, hoe kan dit wettelijk uitbetaald worden?
    Hoeveel kan hij 'eisen' of is dit wettelijke bepaald?
In elk geval wil de vader zo vlug mogelijk verkopen, wat kan hij doen?

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 21 jun 2013 14:51

Als 1 van de kinderen weigert om te verkopen, kan de vader omzetting van het vruchtgebruik eisen, waarna iedereen voor een deel volle eigenaar wordt. Hierdoor ontstaat er een onverdeeldheid, en kan iedere volle eigenaar (dus ook de vader) een openbare verkoop eisen.

Dus neen, de verkoop kan niet tegengehouden worden, en een gedwongen openbare verkoop brengt vaak ook minder op dan een verkoop uit de hand.

wvy
Topic Starter

#3 , 21 jun 2013 14:59

Welke procedure is hier dan van toepassing.

De vader wil nu dat iedere blote eigenaar bij een agence gaat tekenen voor verkoop. Eén van de kinderen weigert.

Hoe kan men dit best oplossen? Als hij gewoon akkoord gaat voor de verkoop via de agence zou hij bv. 10.000 euro krijgen uit erfenis van de overleden moeder (als blote eigenaar), wacht hij tot vader overlijd dan krijgt hij 40.000 euro ...
Nu wil hij, alvorens hij akkoord gaat met de verkoop, 25.000 euro en dan hoeft hij niets meer uit erfenis te ontvangen.

Wat kan hij eisen of wat kan je hier tegen beginnen zonder een jarenlange procedure op te starten?
Laatst gewijzigd door wvy op 21 jun 2013 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki

#4 , 21 jun 2013 15:11

Artikel 745quater BW: Wanneer de blote eigendom behoort aan de afstammelingen van de vooroverleden echtgenoot, aan zijn geadopteerde kinderen of aan de afstammelingen van dezen, kan de langstlevende echtgenoot of een van de blote eigenaars vorderen dat het vruchtgebruik geheel of ten dele wordt omgezet, hetzij in de volle eigendom van met vruchtgebruik belaste goederen, hetzij in een geldsom, hetzij in een gewaarborgde en geïndexeerde rente.
Artikel 815 BW: Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst.

Eerst omzetting op basis van 745qauter, daarna openbare verkoop op basis van artikel 815.

Men kan de weigerende persoon op bovenstaande wetteksten wijzen, en duidelijk maken dat op deze manier de verkoop niet tegen de houden is. Hierbij komt de mogelijk lagere prijs van openbare verkoop, en de kosten voor deze procedures. Als hij dan nog niet overtuigd is om te tekenen, kan men nog enkel bovenstaande procedures gebruiken.

wvy
Topic Starter

#5 , 21 jun 2013 15:33

Dit heb ik ook gelezen maar is dit geen jarenlange procedure waar alle partijen op verliezen?

Als de persoon nu tekent dan 'verliest' hij een bedrag van ongeveer 30.000 euro ... dit verlies kan nooit zo groot zijn wanneer we bovenvermelde procedures opstarten ... sowieso wint hij niet alleen veel tijd maar financieel verliest hij ook niets (?) ...

wvy
Topic Starter

#6 , 26 jun 2013 08:18

Ok hij tekent niet. Het is nu afwachten wat er verder gaat gebeuren.

Moest hij wel tekenen, kunnen wij op één of andere manier de betaling (uit erfenis van de moeder) tegenhouden of betaald de notaris hem automatisch zijn deel uit?

yann.debacker

#7 , 30 okt 2013 20:18

ik wil graag mijn broertje verkopen adres=dilsen stokkem 8
telefoonnumer 089659096
ik verkoop hem voor 1000€
antwoord mij zeker terug

yann.debacker

#8 , 30 okt 2013 20:20

hallo
beste klant ik wil graag je broertje hebben
danku voor het bellen
morgen kom ik hem afhalen