Erven met meningsverschil

Stanley4
Topic Starter

Erven met meningsverschil

#1 , 10 jun 2013 00:34

-Mijn moeder was 15 jaar gehandicapt door een herseninfarct en verbleef in een RVT.
-Mijn oudste zus werd aangewezen als voorlopige bewindvoerster.
-Nu mijn moeder gestorven is valt hetvolgende te verdelen:Activa,grond,kleine hoeveelheid sierraden.

-Van de Notaris ontving ik het bericht ivm een schulerkenning door mij getekend in 1998 of hij dit mocht opnemen in het dossier?
-Ik herinner mij dat en vroeg hem dit in te scannen en door te mailen.
-Deze schulderkenning is niet ondertekend door mijn moeder ,en er zijn alineas op doorstreept.
-Wel heb ik eigenhandig geschreven op het einde goed voor het bedrag van enz...het is zo dat ik een bedrag verschuldigd was.
-En het is zo dat mijn moeder mij dit destijds heeft gevraagd ,onder druk van mijn oudste zus...om te ondertekenen.
-December laatsleden ging ik mijn moeder haar dossier inkijken op het vredegerecht.
-In 2006 had ik immers een zitting omtrend die schulden gevraagd bij de vrederechter omdat mijn moeder ,mij jaarlijks met nieuwjaar oversloeg met een gift om mijn zussen gelijk te stellen.
-Inderdaad ik vond terug dat de Griffier in 2006 rolnrXXX genoteerd heeft dat mijn oudste zus verklaard dat de situatie met Stanley4 geregeld is.En vroeg de griffier of ik dit hoofdstuk mocht noteren.
-Doch bij het opruimen van het huis,15 jaar geleden vond ze de schulderkenning die mijn moeder niet had vernietigd.
-Tevens werd ik in 2004 na een faling van een éénpersoonzaak verschoonbaar verklaard,tijdens de hele procedure heb ik mijn oudste zus,voorlopige bewindvoerster niet gezien.

Wat heb ik nu gedaan:
-Ik heb de notaris het vonnis toegestuurd van mijn verschoning.
-Alsook de bewuste verklaring van mijn zus die in het dossier zit van het vredegerecht.
-Tevens heb ik hem er op attent gemaakt dat de schulderkenning niet ondertekend is door mijn moeder.
-Daarbij heb ik hem datum en rolnr gegeven van de verklaring van mijn oudste zus op het vredegerecht dat de situatie geregeld is.
-Ik heb mijn zussen een mail gestuurd met de vermelding van de verklaring op het vredegerecht en wat nu?Geen antwoord.
-Tevens heb ik mijn zussen gemeld dat ik afzie van de intentie om het stuk grond geheel in mijn deel te laten opnemen omdat zij geen intresse hebben,het is niet te doen dit stuk in 4 te delen.

Wat zijn mijn vragen?
-Kan 1 zus of 2 (de andere gaat akkoord dat de situatie geregeld is)de erfenis weigeren als mijn schulderkenning niet word opgenomen in de verdeling?
-Als zij de weigering indiend op de griffie van de rechtbank,is het dan zo dat zij niet en wij wel succesierechten moeten betalen,nietegenstaande ik geen erfenis ontving?

-Indien de schulderkenning wel word opgenomen in de verdeling,en iedereen gaat akkoord dus zonder weigering,kan ik dan achteraf ,na het betalen van sucessierechten nog een klacht of proces inspannen tegenover mijn oudste zus.
-Als voormalig voorlopige bewindvoerster hoeft zij haar dossier te kennen en zowizo zelf te weten wat ze zegt ,maar houdt deze informatie achter.

-Een weigering zie ik niet zitten ,niet van mezelf en van mijn zussen,ik wil deze erfenis kortelings afgehandeld.

Een hele boterham,
Dank alvast aan diegene die mij een beetje helderheid kan geven.
Stanley4

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jun 2013 05:55

Zeg gewoon dat de schuldvordering verjaard is.

Stanley4
Topic Starter

#3 , 10 jun 2013 07:33

Zeg gewoon dat de schuldvordering verjaard is.
In de schuldvordering staat dat ze geregeld kan worden bij de nalatenschap...

Grtn,Stanley4

Reclame

Stanley4
Topic Starter

#4 , 10 jun 2013 21:38

Beste,

Ik zal trachten mijn situatie in te korten ,concreter te maken:

Erfenis van mijn ma,mijn pa is al 20 jaar geleden gestorven,we zijn met 4 kinderen.
Dus alles zou gewoon in 4 gelijke delen gaan.
De notaris maakt een ontwerp van van verdeling.
Een schulderkenning van mijnentwege word niet in het ontwerp opgenomen ,wegens geregeld(bewijs vredegerecht).
Het saldo is voor alle kinderen positief.
Doch 1 kind of 2 kinderen weigeren het ontwerp.
Wat zijn de gevolgen voor mij?
Wat zijn de gevolgen voor hen?
De situatie is idd stupied maar ik zie de wolk al hangen...

Alvast bedankt om jullie antwoord,

k.b.

#5 , 11 jun 2013 09:14

Doch 1 kind of 2 kinderen weigeren het ontwerp.

U ziet het goed ...

Meestal maakt de notaris dan toch de aangifte van de SSR op en deze worden betaald uit de massa ... (tenminste als jullie toestemming hebben gegeven om de middelen op de notarisrekening te laten bijeenkomen).

Als de weigeraars gezegd hebben waarom ze weigeren zal de notaris vermoedelijk hun standpunt nog wel overmaken aan de "akkoorden"
en eens bekijken of er toch nog een "verdeelsleutel" mogelijk ios waarin iedereen zich kan vinden ...

En anders ...

Ja ... kan je het de notaris kwalijk nemen dat hij jullie volgende keuzes laat ...

1. Zelf tot een akkoord komen en minnelijk verdelen zonder dat zijn kantoor hier veel tijd en mioddelen mùoet insteken ... het is jullie probleem ; het wettelijk kader heeft hij gegeven ...
2. Gerechtelijke vereffening ...

De notaris legt dan vaak het dossier ter zijde (al dan niet na een tweede , derde poging , ... )... tot jullie terugkomen met een oplossing of tot de rechtbank een andere notaris heeft aangesteld.

Succes ,

k.b.

Stanley4
Topic Starter

#6 , 11 jun 2013 19:42

Bedankt voor je reaktie k.b.
Ik tracht zo'n beetje het af te leggen parcour te verkennen en de te nemen hindernissen :?

Maar na 4 maanden moet alles binnen zijn voor de succesierechten ,dus neem ik aan dat er dan ook een overeenkomst moet gesloten worden!
Wat als er na 4 maand nog een meningsverschil is met de succesierechten,dienen die dan ook nadien betaald te worden,indien men nog niets ontvangen heeft.
Beetje rare vraag misschien ,kan men de notaris vragen om bijvoorbeeld het deel,waarover geen discussie is (bijvoorbeeld 50%) al uit te keren?Zodat de rest gerechtelijk word verdeeld?
Optie:Is het verstandig om een zitting te vragen op het vredegerecht om op die manier uit verdeeldheid te geraken,en zodoende alles netjes op 4 maand geregeld te hebben,zonder de notaris te fricteren?

Kben benieuwd op de reakties,alvast bedankt.

Grtn,Stanley4

k.b.

#7 , 12 jun 2013 12:00

Meestal ondertekent iedereen de aangifte van de SSR , zodat deze uit de voeten gedaan worden door de notaris en betaald worden vanuit de studie van de Notaris.
Dit meestal met als regeling "eerste voorstel" van de notaris , zijnde de wettelijke erfregeling rekening ( eventueel met testament ed)

Daarna begint de verdeling en deze kan vlot gaan , niet vlot gaan , lang aanslepen , zeer lang aanslepen ...
Al naargelang van alle partijen die betrokken zijn en hun akkoord dienen te geven ...

In eerste instantie gaat het om een minnelijke regeling met akkoord van alle partijen ... en als er dat is is er geen enkele reden om slechts een deel vrij te maken / te verdelen ...

Je kan wel begrijpen dat de notarissen niet willen overgaan tot verdeling / uitkering van het deel waar geen discussie over is ... Ze financieren hier immers de "oorlogskas" van alle partijen ...
Trouwens ... ze trekken al wel eens de kaart ... discussie ... dan gaan jullie maar onder elkaar een akkoord maken en komen terug ... en als dat niet mogelijk is stappen jullie maar naar de rechtbank.

Ik heb wel weet van notarissen die de "advocaatkosten" van de verschillende erfgenamen willen betalen uit de massa. Maar het gaat dan meestal over vertegenwoordiging van minderjarigen ... en het helpt de zaak niet echt vooruit ... stel je maar voor dat één partij een "dure advocaat" heeft en een andere een "goedkope" ....

Als je info wil aangaande uw zaak zelf kan je U best wenden tot de notaris die het dossier behandelt ...

k.b.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”