Erfenis-/successierechten

mamu
Topic Starter

Erfenis-/successierechten

#1 , 04 feb 2013 14:00

Bedankt voor het antwoord!
Laatst gewijzigd door mamu op 05 feb 2013 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 04 feb 2013 14:29

mamu ...praat eens met uw kinderen ...
Hebt U zelf nog liquide middelen die in jullie nalatenschap zullen zitten ?

U spreekt over "hun ouders" ? Ik neem aan dat U en uw partner dus beide nog in leven zijn ?
Wat gebeurt er met de eigendommen als één van jullie beiden zou overlijden ? Want kinderen die al aan het rekenen slaan ...

Verder kunnen uw beide dochters niet verplicht worden in "onverdeeldheid" eigenaar te blijven van de panden ... maar al die procedures kosten hun natuurlijk wel geld ...

Als je vaststeld dat uw nalatenschap de goede verstandhouding tussen uw beide kinderen beïnvloed (of zelfs tot een conflict zal leiden) raad ik je aan de verdeling zelf in de hand te nemen ...
U hebt 2 kinderen ... Beiden hebben dus recht op 1/3 en uzelf kan dan nog 1/3 vrij toewijzen (via testament ...)
( ik ga er hier vanuit dat u in uw leven nog geen schenkingen hebt gedaan aan uw kinderen ; anders dienen de waarden hiervan opgenomen te worden in de verrekening)

Indien de 3 woningen dezelfde waarde hebben kan je dus perfect 2 woningen nalaten aan uw dochter die het moeilijker heeft en de derde woning aan uw tweede kind.
Zo heeft iedere zijn "woningen" en hebben ze niet elk 3 halve woningen ...

Indien je nog een "vierde eigendom" in spaargelden hebt dan je anders verdelen ...
Als ik ouder was zou ik dit bij de minste opmerking / kantmerking van mijn welstellende dochter naar voor schuiven als "mijn oplossing" met de vraag erbij of het nodig is dat jij het zelf regelt ?

Als je een testament maakt zou ik dit notarieel doen ... (dat sluit verlies en discussies alvast uit) bovendien hoef je er vandaag niet over uit te wijden naar de kinderen toe ...

Als het heel waardevolle eigendommen zijn kan je misschien een "successieplanning" overwegen om uit de hogere schijven weg te blijven ..

k.b.

wanton

#3 , 04 feb 2013 19:24

Er kan misschien aan gedacht worden om reeds 2 huizen aan de kinderen te schenken , eventueel in schijven om de schenkingsrechten te beperken. Via testament kan men reeds op voorhand een huis aan elk kind volledig toekennen , zodat zij geen kosten hebben om elkaars deel uit te kopen. Dit kan nog altijd gebeuren voor het laatste huis , de huidige gezinswoning. Eventuele verschillen kunnen opgevangen worden door de verdeling van de roerende goederen aan te passen.
Bespreek één en ander met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”