kind onterven

layla
Topic Starter

kind onterven

#1 , 22 jan 2013 12:45

Hallo allemaal,

ik vroeg mij af of er iemand mij een concreet antwoord kon geven op volgende situatie.

Mijn vader, met wie ik al geruime tijd weinig of geen contact meer heb, heeft een woning die voor de helft op zijn naam voor de helft op de naam van zijn broer staat.
Als mijn vader komt te overlijden, erf ik dan zijn deel van het huis?
Zou hij mij ook kunnen onterven zonder dat ik daar van af weet?

Alvast bedankt.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 jan 2013 12:48

Een kind onterven gaat niet. U heeft altijd recht op het reservataire deel, zijnde 1/3e. Uw broer heeft recht op 1/3e en de rest kan uw vader geven aan wie hij wil. Als er echter geen testament bestaat, is het 1/2e voor u en 1/2e voor uw broer.

U zal dus ofwel 1/2e of 1/3e van uw vaders deel erven.

Wat misschien interessant kan zijn: Heeft uw vader de helft van dat huis aan uw broer geschonken? Of heeft uw broer de helft betaald?

layla
Topic Starter

#3 , 22 jan 2013 14:20

Duma

bedankt voor de vlugge reply.
De helft van het huis staat op naam van mijn vaders broer, mijn oom dus.
Wanneer mijn grootouders beiden overleden waren is mijn vader het huis ingetrokken, maar natuurlijk had mijn oom ook recht op de helft. Mijn vader heeft hem echter nooit uitgekocht, maar bij overlijden van mijn vader is het natuurlijke logisch dat mijn oom zijn deel krijgt.

Is er een mogelijkheid dat mijn vader zijn deel schenkt aan mijn oom (zijn broer dus) om zo mij te onterven?

Reclame

k.b.

#4 , 22 jan 2013 14:55

Ik lees nergens dat TS een broer heeft ... het gaat om een broer van haar vader.

Indien TS enig kind is (en altijd geweest is) dan erft ze normaal volledig het deel van haar vader (1/2 van de woning dus) , testamentair kan haar vader echter vrij over 1/2 van zijn deel (dus 1/4 van de woning) beschikken en dit desgevallend nalaten aan de oom ... zodat TS dus worst case 1/4 zou erven ...

Indien TS broers of zussen heeft liggen de cijfers iets anders
1 broer zus : zonder testament 1/4 woning TS ; 1/4 woning broer
met testament 1/6 vrij ; 1/6 TS , 1/6 broer ... (breuken ten opzichte van de woning)

k.b.

duma

#5 , 22 jan 2013 15:02

Mes excuses. Te snel gelezen.

Indien hij meer wegschenkt dat het deel waarover uw vader vrij kan beslissen, kan u dit na zijn overlijden terugvorderen.
Hij kan echter bij leven doen en laten wat hij wil, u kan pas daarna actie ondernemen.

layla
Topic Starter

#6 , 22 jan 2013 15:15

Ok

is heel duidelijk
thx voor de info

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”