uitgangssituatie
-vrouw overlijdt (paar jaar terug), zijn getrouwd zonder huwelijkscontract, 2 kinderen uit huwelijk
-klassieke situatie: in erfenis zit eigendom (huis), een auto en spaargeld
-toen goede verstandhouding kinderen/ouders
-kinderen hebben geen afstand gedaan van erfenis
-langstlevende heeft successierechten naakte eigendom kinderen betaald
duiding: ikzelf ben 1 van de 2 kinderen
feiten: aangezien de verstandshouding toen goed was (en ook gezien de emotinele toestand van de feiten) hebben wij de toen gemakkelijkste weg gekozen. Wat ik me nog herinner is dat we 1) zeker geen afstand van erfenis ondertekend hebben en 2) wat betreft het huis hebben wij nu de naakte eigendom van 50% van het huis (en mijn vader heeft toen ook de successierechten betaald). 3) Ik herinner me ook nog dat we bij de bank "iets" moesten gaan ondertekenen om de rekeningen vrij te geven (dat "iets" was ook iets vrij standaard, maar details daarvan ontgaan me nu ook). Ondertussen zijn er nieuwe verwikkelingen en is de verstandhouding met mijn vader naar NUL herleid, en geeft hij ook geen aandacht meer aan zijn kleinkinderen.
vragen:
1) dat "iets" dat we bij de bank ondertekend hebben, was dat niet gewoon een toelating om mijn vader het volle vruchtgebruik van het spaargeld te geven? (maw: hebben wij daar nu afstand van gedaan of kunnen wij de omzetting naar van naakte naar volle eigendom nog eisen? (met respect van waardebepaling vruchtgebruik natuurlijk) Reden is dus dat er heel veel transfers naar derden gaan, maar als de vader slechts het vruchtgebruik heeft van een deel van dat geld, dat dit dan imo zomaar niet kan?
2) hetzelfde voor de auto, die is ondertussen (een 3tal jaar later, nu 2j geleden) verkocht, hadden wij ook geen recht op een deel daarvan? en kunnen wij dit (2j na de feiten) alsnog opeisen?
3) kunnen wij uberhaubt nog de aangifte van nalatenschap opvragen en zo zien wat wij nu in naakte eigendom hebben en wat we kunnen opeisen?
alvast bedankt voor de duiding
mvg
Arne