Vruchtgebruik: lasten+ omzettingswaarde

Thrones23
Topic Starter
Berichten: 13

Vruchtgebruik: lasten+ omzettingswaarde

#1 , 05 nov 2012 00:30

Situatie:

* Mijn vader is overleden in 2010
* Mijn vader laat twee huizen na en een geldsom op een spaarrrekening
* 1 huis dient als gezinswoning ; het andere huis is leegstand (geen electriciteit, geen water,...) aldus compleet bouwvallig
* Mijn stiefmoeder erft het gehele vruchtgebruik en ik het gehele blote eigendom van het nalatenschap
* In juni 2012 tekenden wij allebei een contract om alles te verkopen (contract van vereffening-verdeling)


Mijn vraag:

* Kan mijn stiefmoeder nog aanspraak krijgen op de intresten van de geldsom die belegd was in 2010 en 2011, aangezien dat ik haar al een contract laten tekenen in 2012? (Afkoop van vruchtgebruik)
* Wie betaalt de leegstandbelastingen van het tweede huis? Moet ze niet opdraaien voor de kosten aangezien dat ze het vruchtgebruik heeft op de tweede woning?
* Mijn stiefmoeder vroeg mij onlangs om een deel van de onroerende voorheffing te betalen van de gezinswoning, aangezien ze maar 70% van de gezinswoning gebruikt als echtelijke woonst. Kan dat? Ik dacht dat ze verplicht is om alle kosten en lasten van de gezinswoning te betalen.
* Hoeveel bedraagt de omzettingswaarde van haar vruchtgebruik? Ze is ondertussen 74 jaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 05 nov 2012 11:50

Een vruchtgebruiker heeft alle rechten maar ook plichten van alle goederen die in de nalatenschap zitten. Zij heeft dus recht op de intresten van 2010 en 2011. Zij betaalt dus ook alle kosten zoals vb. de O.V. van beide huizen , zowel van de gezinswoning als van het tweede - al dan niet verhuurde - huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 06 nov 2012 18:07

Een vrouw van 74 jaar heeft nog een levensverwachting van 15,3 jaar. De omzettingswaarde van het vruchtgebruik ligt rond 30 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thrones23
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 08 nov 2012 13:21

Kunt u mij even meedelen op welke manier u deze omzettingswaarde berekend heeft

Thrones23
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 08 nov 2012 14:00

Ik heb ook nog een vraag in verband met het gebruik en bewoning van de vruchtgebruiker.

"Art. 635. Wanneer de gebruiker alle vruchten van het erf geniet of wanneer hij het gehele huis bewoont, is hij evenals de vruchtgebruiker verplicht de kosten van bebouwing, de herstellingen tot onderhoud en de belastingen te dragen. Wanneer hij maar een gedeelte van de vruchten geniet of wanneer hij maar een gedeelte van het huis bewoont, draagt hij daartoe bij naar evenredigheid van hetgeen hij geniet."

Ben ik gehouden om de gedeelte van de kosten mee te betalen of ni?? :s

wanton
Berichten: 9913
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 nov 2012 19:53

De kosten van dagelijks gebruik dienen betaald te worden door de vruchtgebruiker : verzekering, onroerende voorheffing , onderhoud. Een blote eigenaar kan wel verplicht worden de grote instandhoudingswerken te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”