successie bij huwelijk scheiding van goederen + stiefkindere

aminata
Topic Starter

successie bij huwelijk scheiding van goederen + stiefkindere

#1 , 30 okt 2012 13:31

Situatieschets:

Koppel is gehuwd met scheiding van goederen. Vrouw heeft een kind uit vorig huwelijk (partner overleden) en de man heeft 3 kinderen uit zijn vorig huwelijk.
(geen adoptie)

1. Stel dat de vrouw eerst komt te overlijden, erven de stiefkinderen dan automatisch van de stiefmoeder? (Ik veronderstel van niet aangezien er geen bloedverwantschap is en geen testament?)

2. Hoe zit de verdeling in bovenvermeld geval in elkaar? Blote eigendom aan het "eigen" kind en vruchtgebruik aan de echtgenoot? Dit kan ik verstaan mbt onroerende goederen, maar hoe zit het dan met gelden en effecten ed? Is het dan zo dat het kapitaal toekomt aan het eigen kind en dat de intresten naar de echtgenoot gaan? Of wordt het kapitaal zelf ook verdeeld onder kind en echtgenoot? (met kapitaal bedoel ik het geld van voor het huwelijk)

Thx!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2012 13:59

Wat toebehoort aan de man wordt door zijn kinderen geerfd.
Wat toebehoort aan de vrouw wordt door haar kinderen geerfd.

Beide echtgenoten verkrijgen vruchtgebruik van de bezittingen van de andere echtgenoot.
Voor ALLE goederen, roerend en onroerend.
De kinderen erven blote eigendom. Krijgen volle eigendom eerst na overlijden vruchtgebruiker.

Met dit huwelijkskontrakt is er geen onderscheid tussen gelden van voor of na huwelijk vermits alle bezit persoonlijk is en niets gemeenschappelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#3 , 28 jan 2013 11:43

Vraagje: gezien de zeer lage interesten, wat blijft er over van de roerende goederen ?

Als de stiefouder recht heeft op de interesten (die nu zeer laag staan), en de kinderen kunnen niet aan het geld, hoe wordt de afkoopsom van het vruchtgebruik dan berekend? Toch niet op een interestvoet van 3.5% of zo?

Reclame

wanton

#4 , 28 jan 2013 12:21

Koppels in dergelijke situatie , nl. minstens één partner heeft minstens één kind uit een vorige relatie , moeten een contract ' wet-Valkeniers' afsluiten bij de notaris. Daarin komen zij overeen dat de erfenis voor de partner beperkt blijft tot het vruchtgebruik van de gezinswoning ( wie daar ook eigenaar van is). Al de rest , zijnde ander onroerend goed , gelden , effecten ,... gaat direct en in volle eigendom naar de eigen kinderen. Er is dus geen vruchtgebruik voor de partner.

Inderdaad Mariette, door de historisch lage intresten kan men onmogelijk de waarde van het vruchtgebruik berekenen met een intrest van 3.5 of meer %. De tabellen van Ledoux die nog met 4 % werken , zijn eigenlijk niet te gebruiken op dit moment. Men zou uitkomen op een waarde voor het VG van meer dan 100 %. Eén en ander is dus tegenwoordig moeilijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#5 , 28 jan 2013 14:02

Inderdaad Mariette, door de historisch lage intresten kan men onmogelijk de waarde van het vruchtgebruik berekenen met een intrest van 3.5 of meer %. De tabellen van Ledoux die nog met 4 % werken , zijn eigenlijk niet te gebruiken op dit moment. Men zou uitkomen op een waarde voor het VG van meer dan 100 %. Eén en ander is dus tegenwoordig moeilijk.
Ik was recent aanwezig bij een verdeling van nalatenschap met vruchtgebruik.
De notaris maakte een gemiddelde tussen de waarden van de lijst Ledoux en wat hij noemde "fiscale bedragen" of zoiets. Als buitenstaander mocht ik me natuurlijk niet bemoeien, dus kon ik het hem niet zelf vragen.
Zou hij met die "fiscale bedragen" de officiele succiessietabellen bedoeld hebben?
In dat geval is het vruchtgebruik lager dan enkel bij de % van Ledoux neem ik aan?

Kan het zijn dat dit in deze tijd ondertussen standaard gebeurt?

wanton

#6 , 28 jan 2013 19:29

Ik hoop dat die notaris weet heeft van het bestaan van de 'tabellen J. Schryvers'. Die zijn veel beter. Die zijn gebaseerd op de meest recente sterftetabellen. Men kan zelf de rentevoeten invullen of aanpassen. Enerzijds het tarief voor langdurige beleggingen , anderzijds de gewenste vergoeding voor de vruchtgebruiker.
Tegenwoordig is echter niets zeker qua intresten. Maar men heeft niets te nemen of te laten. Elke verantwoorde overeenkomst moet kunnen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”