Attest erfopvolging opvragen

Weetnogniet
Topic Starter

Attest erfopvolging opvragen

#1 , 02 sep 2012 08:13

Mijn moeder (die al enkele jaren weduwe was) is enkele weken geleden overleden. De dag van de begrafenis kwam haar belastingbrief (een deel bij te betalen) en enkele dagen eerder de onroerende voorheffing. Dit kan allebei niet betaald worden omdat de rekeningen geblokkeerd zijn. Zullen wij toch een attest van erfopvolging krijgen of geeft dit een probleem. Wat denken jullie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2012 09:28

Ga met de aanslagbilljetten naar uw bank en ze zullen betalen van de geblokkeerrde rekening.
Deregelijke betalingen kunnen nl weg uitgevoerd worden, uiteraard alleen maar in de bank zelf, en dus niet via gewone overschrijving of PC banking.
En dit geeft helemaal geen probleem voor het bekomen van een attest van erfopvolging.

wanton

#3 , 02 sep 2012 11:13

Deze schulden zijn nog niet 'vervallen' of achterstallig. Waarschijnlijk zal de bank akkoord gaan om die te betalen. Deze bedragen moeten wel in de aangifte vermeld worden als 'schuld van de nalatenschap'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Weetnogniet
Topic Starter

#4 , 03 sep 2012 11:10

Bedankt voor de antwoorden - en nog een vraagje: als ik (één van de 4 kinderen) bepaalde onkosten zou betalen vb. koffietafel (want dat mag blijkbaar niet van de rekening van mijn moeder) kan ik die dan later inbrengen bij de verdeling?

Creatief

#5 , 03 sep 2012 11:21

Bedankt voor de antwoorden - en nog een vraagje: als ik (één van de 4 kinderen) bepaalde onkosten zou betalen vb. koffietafel (want dat mag blijkbaar niet van de rekening van mijn moeder) kan ik die dan later inbrengen bij de verdeling?
En waarom zou dat niet van moeders rekening betaald mogen worden? Dit zijn kosten, die horen bij het passief van de nalatenschap, net zoals de begrafenis, de kerkdienst, de 6-weken mis. Al deze kosten worden betaald met gelden uit de nalatenschap.

Ik raad je ten stelligste aan, om miserie te voorkomen, al de kosten te betalen via moeders rekening. Het gaat nog altijd om geld, je mede-erfgenamen kunnen altijd moeilijk beginnen te doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”